Annons

Canon EF 70-300/4,0-5,6 IS USM eller Tamron AF 70-200/2,8 Di Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

lulechrille

Medlem
Funderar på att införskaffa en telezoom. Det står nog mellan dessa men det finns kanske andra likvärdiga? Skulle vilja ha åsikter och erfarenhet om dessa och vilket ni tycker jag ska välja. :)

Det är ju två vitt skilda objektiv. Vilket du "ska" välja kan nog ingen svara på om du inte beskriver ditt fotande och vad du har för avsikter. Vilken brist är det du vill komma till rätta med iom köpet?

Ok men är de verkligen vitt skilda objektiv ? Skriv gärna vilka olikheter och vilket som passar bättre för de olika användningsområdena. Har nyligen införskaffat ett Tamron 17-50/2.8 VC och vet att det var stor skillnad i kvalitet mot kitobjektivet. Är det lika stor skillnad på dessa? Kommer att använda objektivet för främst naturfoto.

Skillnaden i vikt och storlek är högst avsevärd (630 resp 1100 gram). Det är väldigt stor skillnad i största bländare, i synnerhet på långa brännvidder. Att kunna jobba med bländare 2,8 eller 5 vid 200mm ger stor skillnad i skärpedjup och ljusinsläpp.

För landskapsfoto använder du troligen lite mindre bländare varför inte största möjliga ljusinsläpp är så viktigt, men går ofta längre sträckor? Största möjliga ljusinsläpp är dock av stor vikt vid fotografering av exv sport inomhus för att i konstljuset fånga snabba rörelser.

Värdet av bildstabilisering har du förmodligen sett i din normal.

Varför har du valt ut just dessa två objektiv och väljer mellan dem?

Optiskt är nog båda objektiven bra nog men jag har inte använt någondera och ska inte uttala mig.

Tack för inlägget. Jag kan mycket väl tänka mig något annat objektiv. Har kikat på Canons objektiv ett tag nu och började kolla efter andra alternativ och fastnade för Tamrons. Sigma har ett liknande men läste en del negativt om det. Har inte tänkt på att Tamronobjektivet väger nästan det dubbla. Tack för det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar