Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 70-200/4L under 5000:- ex moms? Var?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_S

Aktiv medlem
Alldeles nyss hade Zebramedia Canon EF 70-200/4L för ca 6100:- ink moms vilket blev under 5000:- ex moms, en viktig gräns för en småföretagare när det gäller avdrag.

Men nu lagom när jag skulle beställa så kostar de helt plötsligt 6400:- på Zebramedia, det blir 5200:- ex moms.

Är det nån som vet en handlare som säljer detta objektiv för max 4999:- ex moms, dvs max 6248:- ink moms?
Köper jag från USA så kommer jag ju under det men då gäller samtidigt inte Canons cash-back erbjudande och då missar jag istället 900 spänn.

En annan fråga jag ställer mig själv är hur priset kan stiga när de har sommarstängt...
 
Jag tror du kommer ha större problem att hitta någon butik som har objektivet i lager än att hitta objektivet under 5000:-! Jag har ringt runt överallt och inte hittat det någonstans. Canon har tydligen stora problem att leverera dessa just nu..
 
Anders_S skrev:

Men nu lagom när jag skulle beställa så kostar de helt plötsligt 6400:- på Zebramedia, det blir 5200:- ex moms.

En annan fråga jag ställer mig själv är hur priset kan stiga när de har sommarstängt...

Då Zebra media köper sina från USA blir de beroende av dollarkursen. Kronan har försvagats med ca 15% mot dollarn sedan i maj. Prishöjningen skulle då blivit 5000*1,15= 5750 om den slår igenom helt.
 
Rätta mig om jag har fel men som småföretagare kan du dra av allt för under 5000 sek direkt och kvitta mot vinsten.

Om ett objektiv kostar mer än 5000 måstan man nog dela upp avdraget på flera år eftersom det är prylar som håller länge.

Hoppas att de blev rätt nu :)

MVH Erik
 
Helt rätt Erik! Annars får man bokföra det som en investering och dra av det på tex tre år.

Tråkigt också om ingen har det i lager men så länge inte leveranstiden blir mer än 2 veckor eller nåt så är det ok ändå, jag letar fortfarande efter nån som säljer det under 5000:- ex moms, ingen som har hittat det?
 
Om jag nu inte hittar vad jag söker (verkar ju svårt), vem har då objektivet till bäst pris och kanske tom det i lager?

Vilka kollar ni? CP, SP, ZM är väl de stora men vilka fler?

Som en parantes som inte har med detta att göra så har jag hittat Canon 350D + kitobjektivet 18-55mm för 5490:- INKKLUSIVE moms! Nytt alltså. Om stället är seriöst eller inte vet jag inte, har inte hört talas om de tidigare, men kolla här: http://www.elektrobutiken.se/Shop/Index.php?ArticleId=84614. Det är ju så lågt så det lutar åt organiserad brottslighet :)
 
Jag har kollat hos i princip alla större svenska fotowebbutiker och ingen kan matcha Zebras pris på den här gluggen.

Som sagts är det märkligt hur priset kan stiga när man har semesterstängt. Igår kväll kostade det nämligen 6181 kr hos Zebra.
Jag har ju gått och väntat en hel månad på att beställa det och så går de och höjer priset just nu. :(
(är egenföretagare jag också)
 
ergu skrev:
Rätta mig om jag har fel men som småföretagare kan du dra av allt för under 5000 sek direkt och kvitta mot vinsten.

Om ett objektiv kostar mer än 5000 måstan man nog dela upp avdraget på flera år eftersom det är prylar som håller länge.

Hoppas att de blev rätt nu :)

MVH Erik
Har du nån länk som bekräftar det där?
Hittar inget på Skatteverkets hemsida..
 
Tjena!

Du menar dem tar bara in om man beställer eller?
Även om så är fallet så är det hygglift pris må jag säga asså. Jag testade att skapa ett konto där men man kunde inte välja sverige :s.

/Mashi
 
Sorry om jag satte myror i huvudet på er.
"stock - on order"... så bra var min engelska!?
Nästan allt hade samma status så jag tog för givet att det betydde "finns hemma".
Troligtvis ligger firman på Jersey eller annan ö som inte tillhör EU, vilket hade kunnat ställa till det i tullen om man beställer därifrån.

Det står klart och tydligt att de inte levererar utanför Storbrittanien.
 
Tjena!

"For all deliveries which are made outside of the UK, you may be asked to pay Sales Tax at the correct rate for your delivery country. This may be charged on top of the price paid to us, and is collected by your Post Office when your goods are delivered."

Men det verkar vara som säger att dem är registrerade i jersey som inte tillhör EU men dem verkar ju i alla fall skicka utanför UK
 
Hmm, ingen cash back på detta objektiv om man köper i USA? Har jag missat sådan vital information? Jag trodde man klippte ur streckkoden och den finns även när man beställer från USA.
 
Mikael, se punkt 4 i Canons villkor för cash-back:
The promotion runs in the following 14 countries: Austria, Belgium, Finland, France, Germany, Greece, Ireland, Luxembourg, The Netherlands, Portugal, Spain, Sweden, Switzerland, or the United Kingdom. For the Cash Back to apply, the products on the above list must be purchased by an end-user in either of those countries.
 
Tack Anders, det har jag missat helt, underligt, jag som är så ordentlig annars. Jag som funderade på att köpa detta objektiv när jag är i USA i slutet av september och maximera förtjänsten genom att skippa både tull och få cash back, men eftersom jag inte åker dit förrän om två månader kan jag lika gärna beställa här och på så vis få objektivet redan snart.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.