ANNONS
Annons

Canon EF 70-200/2,8L IS II Rörelseoskärpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

MinC

Medlem
Skulle fota lite nattbilder idag med min canon 5d2, och objektivet ovan.

8 sec F 11 200mm, med stativ som klarar upp til 15kg, vindstilla etc.
Mina bilder får rörelseoskärpa. Är det något fel på mitt objektiv?, Även i liveview så ser jag att bilden "rör" på sig hela tiden.

tacksam för hjälp!

Senast ändrad:
Skulle fota lite nattbilder idag med min canon 5d2, och objektivet ovan.

8 sec F 11 200mm, med stativ som klarar upp til 15kg, vindstilla etc.
Mina bilder får rörelseoskärpa ? eller är det något fel på mitt objektiv, även i liveview så ser jag att objektivet "rör" på sig hela tiden.

tacksam för hjälp!

Exempel på bild (innan någon annan hinner före;-))?

Ja det låter som den typiska bieffekten från när IS ligger och försöker stabilisera bilden helatiden. Men på det objektivet så ska IS automatiskt stängas av om vibrationerna understider ett visst tröskelvärde som är förspecifierat i hårdvaran. Risken finns att det fortfarande fortplantas tillräckligt stora vibrationer genom kamerahuset, objektivet och stativet för att hålla IS aktivt och därmed göra att glaselementen inte förblir stabila. Detta ger dig oskarpa bilder.

/ Magnus

Vet ej om IS var på eller av, kan ej se någon info om detta i digital photo professional.

här kommer iaf en länk till en croppad bild på mitt problem.:)

https://www.dropbox.com/photos/test/#gallery:0

Skickar även med den infon som jag kan få fram om denna bilden.

tack för så snabba svar =)

File Name IMG_6856.CR2
Camera Model Canon EOS 5D Mark II
Firmware Firmware Version 2.0.9
Shooting Date/Time 2011-10-22 23:40:11
Owner's Name
Shooting Mode Manual Exposure
Tv( Shutter Speed ) 8
Av( Aperture Value ) 11.0
Metering Mode Evaluative Metering
ISO Speed 100
Auto ISO Speed OFF
Lens EF70-200mm f/2.8L IS II USM
Focal Length 200.0mm
Image Size 5616x3744
Image Quality RAW
Flash Off
FE lock OFF
White Balance Mode Auto
AF Mode Manual focusing
Picture Style Standard
Sharpness 3
Contrast 0
Saturation 0
Color tone 0
Color Space sRGB
Long exposure noise reduction 0:Off
High ISO speed noise reduction 0:Standard
Highlight tone priority 0:Disable
Auto Lighting Optimizer 0:Standard
Peripheral illumination correction Disable
Dust Delete Data No
File Size 22148KB
Drive Mode Continuous shooting
Live View Shooting ON
Date/Time(UTC)
Latitude
Longitude
Altitude
Geographic coordinate system
Camera Body No. 2931530737
Comment

Bilagor

• IMG_6856.jpg
    IMG_6856.jpg
    13.1 KB · Visningar: 552
gjorde lite tester i morse, och det måste ha varit så att IS var på igår kväll, tack för hjälpen.

Long exposure noise reduction 0:Off (är detta någon inställning man borde pilla på vid nattbilder med långa slutartider?)

tack igen ;)

'Longexposure noisereduction' är ingenting du behöver använda dig av om du inte vill, allt detta står ju i manualen till kameran. Men kort sagt så om den funktionen är aktiverad och du kör en 60 sekunders exponering på kvällen så behöver kameran 60 sekunder på sig för att reducera brus och spara ned bilden. Samma sak gäller vid en tre timmars exponering osv.

/ Magnus

Tycker att det är så märkligt att inte is automatiskt stängs av när slutar tiden är tex 0.5 sekunder och längre.Då gör ju is mer skada än nytta.

Körde i bulb mode och med fjärkontroll så kanske beror på det att den inte stängde av IS automatiskt ?

Så det finns en sådan funktion?
Vika objektiv är det så på?Inte 24-105 i vilket fall för det har jag gjort misstaget att glömma stänga av is en gång.

Det är nog olika.

I min manual för 70-200 4L/IS står uttryckligen att IS skall stängas av om man fotar i Bulb-läget. Har man de påslagen står det att det kan skapa fel.

Vidare står att om man använder stativ skall man stänga av IS för att spara batteriet.

På mitt 100 IS macro är det i princip samma text när det gäller bulb, men för stativ står det att det kan variera med stativet och "shooting conditions" huruvida man skall ha det på eller av.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar