Annons

canon ef 50mm 1.8/II för närsynt, vad köpa istället?

Produkter
(logga in för att koppla)

pjamasfrida

Medlem
Jag har en Canon EOS 1000D, och köpte för inte så länge sen objektivet nämnt i rubriken. Jag är jättenöjd överlag, speciellt med hur bra den är på att ta bilder i dåligt ljus, på krogar, klubbar, konserter etc. Problemet är bara att det finns ju ingen zoom på den, och alla bilder blir liksom som att dom är inzoomade till max, som att objektivet är närsynt.
Så nu undrar jag, lite sådär halvt oerfaren som jag är: Har ni några tips på objektiv som har lika bra ljusupptagning men inte är så pass "närsynta"? :)

Om det är mer tele Du menar, så föreslår jag EF 85 f/1.8 USM
En fantastisk glugg i mitt tycke. Pris begagnat ca 2500 kr o det är den helt klart värd!
/L

Jag har en Canon EOS 1000D, och köpte för inte så länge sen objektivet nämnt i rubriken. Jag är jättenöjd överlag, speciellt med hur bra den är på att ta bilder i dåligt ljus, på krogar, klubbar, konserter etc. Problemet är bara att det finns ju ingen zoom på den, och alla bilder blir liksom som att dom är inzoomade till max, som att objektivet är närsynt.
Så nu undrar jag, lite sådär halvt oerfaren som jag är: Har ni några tips på objektiv som har lika bra ljusupptagning men inte är så pass "närsynta"? :)
Det du menar med närsynt är brännvidden. :)
Så titta efter objektiv med mindre siffra än 50mm så blir det inte lika "nära". Det kan dock vara svårt (omöjligt?) att hitta ett lika billigt objektiv som 50mm när bländaren är på 1,8.

/edit
Jag kanske missförstod dig, om du vill komma närmare motivet (utan att gå fram själv) så är det större än 50 mm som du ska ha.

LeffeHP: Jag är inte världens bästa på ord, speciellt inte då jag mest fotograferar som hobby, men det jag söker är ett objektiv som liksom inte gör att allt blir så nära, vet inte riktigt hur jag ska förklara.
Men jag ska kolla upp det, tack så mycket :)

LeffeHP: Jag är inte världens bästa på ord, speciellt inte då jag mest fotograferar som hobby, men det jag söker är ett objektiv som liksom inte gör att allt blir så nära, vet inte riktigt hur jag ska förklara.
Men jag ska kolla upp det, tack så mycket :)
Hehe, vi skriver om varandra här. :p
Du ska leta efter ett objektiv med lägre siffra än 50 mm. Det finns 35 mm t. ex.

Närsynt?

Du menar alltså att du kommer för nära inpå motivet? Ett fast 35mm 1.8D är bra på samma saker som det du har just nu, fast det har större bildvinkel så du får in mer.

Eller en ljusstark normalzoom om du tyckte att det var jobbigt att röra på benen, t.ex. Tamron 17-50 f/2.8.

Bilagor

• party.jpg
    party.jpg
    28 KB · Visningar: 479
  • Sigma_24.jpg
    Sigma_24.jpg
    19.3 KB · Visningar: 485
Senast ändrad:
Tack så mycket för hjälpen, har kollat runt lite recensioner av objektivet du beskrev, och det verkar vara nästan precis det jag söker!
Synd bara att jag inte har pengarna just nu, annars hade jag slagit till med en gång!

Jag stötte på det här , Canon EF 35/2,0, efter att ha letat runt på lite olika sidor. Det verkar vara något i den stilen jag behöver, har någon här erfarenhet av detta objektiv? Är det något värt att lägga pengar på? :)

Tack så mycket för hjälpen, har kollat runt lite recensioner av objektivet du beskrev, och det verkar vara nästan precis det jag söker!
Synd bara att jag inte har pengarna just nu, annars hade jag slagit till med en gång!

Jag stötte på det här , Canon EF 35/2,0, efter att ha letat runt på lite olika sidor. Det verkar vara något i den stilen jag behöver, har någon här erfarenhet av detta objektiv? Är det något värt att lägga pengar på? :)

Det är ett fint objektiv men det ligger ganska nära i brännvidd till det objektiv du redan har.
24, 28 eller 30mm tycker jag är ett bättre val.
T.ex Sigma 1,4/30mm eller 1,8/24mm alt. 1,8/28mm.

Som nämnts tidigare finns antal fasta objektiv att välja mellan, alla är rätt men ingen är gratis:

Sigma EX 24/1.8. Helt ok skärpa, bökig AF-mekanism, kort närgräns är kul.
Canon EF 24/1.4L USM. Näst bäst & näst dyrast.
Canon EF 24/1.4L II USM. Bäst & dyrast.
Canon EF 28/1.8 USM. Snabb AF, lätt att använda, bra val.
Sigma EX 30/1.4 HSM. Snabb AF, lätt att använda, bra val.
Canon EF 35/1.4L USM. Världsklass! Sitter som en smäck på 1000D ;)
Canon EF 35/2. Samma AF som EF 50/1.8 II men bättre byggd i övrigt, skarp och prisvärd.

Det finns även fasta f/2.8 objektiv som är lite billigare, men då försvinner poängen med att de är fasta då det finns bra f/2.8 zoomar som är bättre val för rimliga pengar.

En zoom (tappar 1-2 steg ljus beroende på vilket objektiv ovan du jämför med)
Tamron 17-50/2.8. Skarp, helt ok AF, prisvärd.
Sigma 18-50/2.8 HSM. Skarp, snabbare AF, prisvärd.

Zoom med bildstabilisering
Sigma 17-50/2.8 OS HSM. Näst bästa zoomen
Canon EF-S 17-55/2.8 IS USM. Bästa zoomen

2.8 för ett fast kan kännas lite långsamt det håller jag med om men å andra sidan om det är för ett vidvinkelolbjektiv så är ju det mindre känsligt för skakningsoskärpa så då kan de ju räcka till i alla fall.

Det objektiv jag främst tänker på är Canon 28/2.8 som dessutom är lätt och borde gå att få tag på ganska billigt på begagnatmarknaden, sedan finns det ju ett Canon 24/2.8 också har jag för mig som kanske kan vara intressant men jag har ingen aning om vad ett sådant kan gå för.

Lycka till.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto