Annons

Canon EF 500/4 eller Sigma 500/4

Produkter
(logga in för att koppla)

carlpeterreimer

Ny medlem
Hej.
Funderar på att införskaffa ett begagnat 500/4 igen men vilket är det bästa valet?
Min budget når inte upp till ett Canon EF500/4 II men ett version I skulle funka.
Men vilket är bäst begagnat. Ett Canon eller ett Sigma 500/4?
Jag tänker, Canon är ett äldre objektiv och det görs förmodligen inga reservdelar om olyckan skulle vara framme. Sigma är ett nyare och det finns (gissar jag) reservdelar om det skulle behövas.
Fundering 2. Jag kör med ett R5-hus, funkar det med ett Sigma med EF-fattning? (Har adapter sedan tidigare)Skärmavbild 2025-04-06 kl. 21.31.00.png

Allt gott
Peter

Jag har haft Canon EF 500/4L IS USM och testat Sigma 500/4. Det senare är modernare och bättre. Alltså både när det gäller optiskt prestanda och bildstabilisering.

Canon-objektivet kan bli svårt att få servat om olyckan är framme. Men sigmat borde det inte vara några sådana problem med.

Jag har inte testat sigmat men har haft både version ett och två av Canon 500/4. Det är stor skillnad mellan dom inte minst i skärpan och Af. Jag hade sparat till version två som är fantastiskt.

Tack för tipsen.
Ser att Mattssons har ett version II för 50’, lite sugen men något dyrare.
Vad jag läst mig till är Sigmat inte långt efter i bildkvalitet jämfört med Canon. Mycket att ta ställning till 😊

Jag har också en R5 och äger ett Canon 500 F4 IS från första generationen, gjort väldigt mycket research på de två för att jämföra och vill påstå att Sigma-alternativet är bättre på i princip alla sätt förutom säljbarhet och fokusskifte när den är nedbländad, orsaken till att jag valde Canons variant är för att jag hade lite tur och hittade ett fläckfritt väldigt billigt.

Fokusskiftet som Sigma-modellen har lite problem med är att du fokuserar med vidöppen bländare och sen när bländaren stängs ner så flyttas fokusplanet en smula framåt i djupled (alltså bakom motivet), och gör att om du plåtar på typ F8 så känns väldigt många bilder pyttelite oskarpa. Hur ofta man gör det däremot är en annan sak, man betalar (och släpar med sig) F4 för att primärt använda F4 påstår jag.

På spegellösa kameror hade det löst sig automatiskt om man kunde ställa in kameran på att permanent jobba med/fokusera med vald bländare men vad jag vet har Canon inga sådana alternativ för stillbild.

Canon-modellens största nackdel (åtminstone i min erfarenhet) är att den med sina 4kg och 25 år gammal IS är rätt krävande att plåta handhållet med, jag har ganska stadiga armar men jag hade inte rekommenderat den åt en 60-åring eller någon som är mer darrhänt. Jag använder den också en hel del med 1,4x III och påstår att 700mm F5,6 (eller ännu bättre F8,0-ish) är ett rätt bra användningsområde för den gluggen utan märkbar prestandaförlust, särskilt på relativt nära avstånd. Det är mycket optik för pengarna, men åldern märks lite när man jämför med dyrare och nyare alternativ som man borde kunna gissa sig till.

Ett roligt alternativ som finns inom snarlika pengar är 300mm F2,8 II som är hisnande skarp och fungerar väldigt bra med teleconverters, men jag vet inte vad du hade tänkt använda gluggen till. Av 400mm F2,8-modellerna så är första generationen både påtagligt dyr i bra skick, och väger också ännu mer vilket kan börja bli rätt slitigt även för en fullvuxen man att handhava.

Om du vill se RAW-filer t.ex. med R5 och 500mm F4 IS så kan du kontakta mig direkt, eftersom att det är precis den kombon du är intresserad av. Glöm dock inte att bildseriehastigheten på första generationens teleoptik dras ner kraftigt och att du får ut typ 6 eller 8 FPS bildserietagning med autofokus istället för det normala högre värdet. Också värt att ha i åtanke att den Sigma-modellen som Rajala har begagnad ser rätt jävlig ut skickmässigt, så att sälja vidare den blir ännu svårare sen.

Senast ändrad:
Götaplatsens foto i Göteborg har också ett Sigma 500/4 inne.

Det kan löna sig att försöka pruta lite.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Götaplatsens Foto anordnar kikar- och fotomässa den 26:e april