munken
Aktiv medlem
Har tänkt att byta ut mitt 300/4 objektiv mot ett 400/5,6 inom en snar framtid då jag behöver mer brännvidd för de där små fåglarna jag försöker fotografera men har nu börjat fundera i lite andra banor. Har sett ett par 500/4,5 till salu för nästan överkomliga pengar och undrar om inte det kan vara ett ännu bättre val. Kruxet är att jag inte vet mycket om detta objektiv mer än att det funnits på marknaden sedan 1992 eller liknande.
Är det någon som har erfarenhet av detta objektiv och kan dela med sig? Tex hur snabb autofokusen är i jämförelse med tex. 400/5,6 och hur den ligger till skärpemässigt.
En annan aspekt som man kanske inte ska glömma är att den är två kilo tyngre och det kan nog vara nog så viktigt att tänka på för en som aldrig använder stativ.
Är det någon som har erfarenhet av detta objektiv och kan dela med sig? Tex hur snabb autofokusen är i jämförelse med tex. 400/5,6 och hur den ligger till skärpemässigt.
En annan aspekt som man kanske inte ska glömma är att den är två kilo tyngre och det kan nog vara nog så viktigt att tänka på för en som aldrig använder stativ.