Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 50 mm f/1,8 II tappat!

Produkter
(logga in för att koppla)

AsandeR127

Medlem
Hejsan!

Tappade för ca 5 minuter sedan min kamera i marken. F*n säger jag. Kameran klarade sig nog bra. Men objektivet verkar ha "öppnats" inne i meckaniken. Vad gör jag nu? :S

Den ligger delan i två delar och jag vet inte hur mycket jag vågar pilla i det...


Objektivet ligger i två delar från fokusringen och upp och delen under...

Jag kan också tala om nu att jag inte får loss objektivet från kameran! :S





HJÄLP!
 
Senast ändrad:
Det är ju bara att gratulera till att det inte var en EF 28-300 mm f/3,5-5,6L IS USM, med tanke på att rådet lär få bli: Köp ett nytt.

Får du inte väck det från kameran får du väl sprätta upp optiken framifrån. Den är ju ändå kass, så det spelar ingen större roll.
 
Det är ju bara att gratulera till att det inte var en EF 28-300 mm f/3,5-5,6L IS USM, med tanke på att rådet lär få bli: Köp ett nytt.

Får du inte väck det från kameran får du väl sprätta upp optiken framifrån. Den är ju ändå kass, så det spelar ingen större roll.

Fick av det. Tack för "tipset" eller nåt :p


Alexander Wassberg
 
Det var allvarligt menat. Värdet på ett sådant objektiv är för lågt för att det ska vara lönt att börja reparera.
 
Jag hade ett sådant som fick en stöt och som höll på att gå i två delar. Kunde dock "trycka" in delarna så det klickade till och gick sedan att plåta som vanligt med.
 
Betydligt mer än objektivet kostar nytt!!! En EF 50mm f/1.8 II kostar ju bara kring en tusing. Jag tror inte att det finns en vettig verkstad som skulle ta emot det..
 
Har själv monterat isär ett EF 50/1.8 II efter att bländarlamellerna klibbat ihop. Dessvärre så är objektivet "ihopklickat" med plasthakar som väldigt lätt går sönder, vilket gjorde att det inte heller gick att sätta ihop igen. (Fick inte ordning på bländaren ändå, så det gjorde inget).

Har du tappat objektivet och det är i två delar så har troligtvis dessa plasthakar gått sönder. Har dom inte gått sönder så borde det bara vara att trycka ihop delarna igen...

Mvh Pär
 
Om inte annat så kan du ju spara delarna till egna experiment med optik :)

Precis så gjorde jag med mitt havererade 50/1.8 Mk1 :)

Om delarna går att hålla ihop hjälpligt så kan den funka bra som lupp, ett bakvänt 50mm är rätt bra som lupp :)
 
Får jag bara fråga,

Är Canon EF50mm f/1.8 II det bästa objektivet man kan köpa om man ska köpa ett objektiv för under 1.500:- kronor?
 
Håller absolut med. Möjligen kan det finnas någon pirat-50'a som är lika prisvärd, jag har dålig koll på tredjepartsutbudet.

50mm är utan tvekan den brännvidd där man får mest skärpa för pengarna :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.