Flash Gordon
Aktiv medlem
Det är inte alls underligt. Det är för att sökarna ska bli ljusare att se genom. Men då måste "upplösningen" hos mattskivan göras lägre (grövre korn, så att säga), vilket innebär att man inte ser nåt med mindre skärpedjup än motsvarande f/4 ungefär. Det spelar ju ingen roll normalt sett, eftersom kameran fokuserar på egen hand, och den är inte begränsad av mattskivan.
jag svarade på Davids inlägg som påstår att han alltid fokuserar manuellt med 50/1,2. Detta anser jag vara en helt felaktig metod.
Den normala mattskivan i en Canon motsvarar 4,5 till 5,6 i skärpedjup.
Det finns alltså inga möjligheter att bedöma om man har satt skärpan rätt med en 1,2.
De speciella mattskivor man kan beställa och har snittbild hjälper fast gör sökaren klart mörkare.
Dessutom måste den justeras med schims för att bli korrekt En sådan uppsättning motsvara cirka 2,8 i skärpedjup. Så inte ens detta klarar sätta skärpan för en 1,2.
Precis som Anders är inne på så är kamerans AF det mest precisa vi kan använda.
Min 5 DMKIII är ganska bra på detta. Fast med ett skärpedjup på bara några millimeter blir gärna näsan oskarp och öronen något suddigt. På längre avstånd är givetvis effekten mindre.
Det ni kallar brus skall nog benämnas bokeh.
Alltså det släpp som är mellan motiv och bakgrund. Om detta är subjektivt behagligt så anses objektivet ha bra bokeh. Att bländaren har många lameller och ger en rund öppning är en faktor, sedan är objektivets konstruktion en annan.
Canons 85/1,2 är en av de objektiv som är bekanta för en bra bokeh.
Här är ett exempel: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/203073/1331876.htm