Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 50/1,8 II

Produkter
(logga in för att koppla)

Stinaliza

Medlem
Jag vet inte vad jag gör för fel, men av någon anledning har jag svårt att få mina bilder riktigt skarpa med mitt Canon EF 50/1,8 II. De blir alltid aningens suddiga. Någon som vågar sig på en gissning vad det kan bero på?
 
Har tyvärr inga bilder i den här datorn. Har inte för lång slutartid utan fotot tas direkt... Och en dum fråga till, EXIF? :)
 
EXIF är data som bakas in i fotot (om man inte tar bort det). Där kan man se bländare, slutartid, ISO mm.

Du kanske tar bilder på saker som rör sig?
 
Har tyvärr inga bilder i den här datorn. Har inte för lång slutartid utan fotot tas direkt... Och en dum fråga till, EXIF? :)

För lång slutartid kan vara t.ex 0.02 sekunder, en tidsrymd som upplevs som "direkt".
Vidare är objektivet betydligt mindre skarpt på extrema bländarvärden (1.8 och 16 t.ex).
Fokusfel (skärpan ligger någonannanstans än avsett) är också troligt.

Det är tyvärr omöjligt att säga något utan bilder eller närmare information.
EXIF är information om slutartider, bländarvärden etc som kameran bakar in i bilderna.
 
Det är svårt att svara på om du inte definierar lite bättre.
Vad använde du för slutartid och bländare t.ex. ?
 
Nope, stillasittande barn :)

Var lite mer öppen för kunskap så kanske det går bättre för dig.

Att du tar bilderna direkt och inte med 2 eller 10 sekunders självutlösare fattar vi också.
Även ett barn som sitter stilla rör sig lite.
Även en fotograf som står stilla rör sig lite.

Så frågan vi vill ha svar på, igen, lyder: Vilken slutartid har du använt? Typ 1/10s, 1/30s, 1/125s eller 1/500s?
 
Testa att köra på som automatiska programmen ist för att köra på "M" och se om det blir samma, typ "Sport", "Utan blixt" osv.. Med blixt borde det bli skarpt!
 
Fick själv hem mitt Canon EF 50/1,8 II exemplar igår och mina bilder är riktigt fina, speciellt vid f/1,8.

Prova fotografera barnet med stativ eller något annat liknande stöd om du har problem med suddiga bilder. Jag har bara tagit handhållet hittills och det fungerar galant. Billigare objektiv är svårt att hitta, och blev chockad över bildkvalitén. Hade inte alls förväntat mig det för 1000:-

Om problemet kvarstår kanske du borde fota i AV läget, så ställer kameran in slutartiden automatiskt. Då behöver du bara tänka på bländare och iso i stort sätt. Se också till att autofokusen verkligen fokuserar på rätt ställe, så inte barnet blir suddigt och golvet glasklart. Det är ju inget direkt påkostat objektiv så förvänta dig inte direkt toppklass.

Men bilderna kan man inte klaga på, riktigt fina!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.