Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 50/1,8 II eller Sigma 70-300mm F4-5.6

Produkter
(logga in för att koppla)

stuntell

Medlem
Hej!

Har tänkt köpa nytt objektiv, med en låg budget då jag inte har någon inkomst alls.

Jag hade tänkt köpa Canon 50mm F1,8 eller Sigma 70-300mm F4-5,6.
Vet inte vilket av dessa då jag fotar allt mellan himmel och jord.
Jag har tänkt såhär, 50mm så får jag ett bättre objektiv men bättre glas och F1,8 och köper jag 70-300mm så får jag något jag kan leka lite mer med och så men jag får sämre glas och F4-5.6.

Min fråga är då, är det någon skillnad i bildkvalitén mellan objektiven. Vilket objektiv hade ni köpt nu till sommaren? Nu i sommar blir det väl mest bilder ute på landet i Trosa eller ute på Gotland men även inne i Stockholm runtom mälaren.



50mm
http://www.rajalaproshop.se/Produkt...jusstarkt-och-billigt-103203-p0000000612.aspx

70-300mm
http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/47405-sigma_objektiv_70-300mm_f4-5.6_dg_macro_for_canon



Ha en bra kväll!
 
Hej där!

Först och främst, vad har du för kamera och objektiv nu? Tycker du att du saknar något med det/de objektiv du har, eller vill du skaffa nytt av den enkla (och enligt mig bra) anledningen att det är roligt med nya grejer?

Canons 50 mm f/1,8 II har jag aldrig testat så jag kan tyvärr inte säga något om kvaliteten där, men har läst mycket positivt om den. Vad gäller Sigmas 70-300 finns det ju olika versioner, med och utan bildstabilisering (OS). Jag har ett ganska nyinköpt Sigma 70-300 med OS och är hittills mycket nöjd med det. Det är (såklart) inte supersnabbt, men det fungerar bra för en amatör som mig.

Som ägare till ett 70-300 är jag kanske partisk, men spontant hade jag nog sagt att 70-300 hade varit "bättre" att köpa nu till sommaren. Då det ju förhoppningsvis ljust och soligt ute, så du behöver inte 1,8 i ljusstyrka för att få ner slutartiderna. Sen är det ju alltid roligt med kort skärpedjup, har själv längtat efter en 50 mm 1,8, men insett att än så länge så är jag nöjd med skärpedjupet jag får med bländare 3,5-5,6 med mitt 18-55 mm.

Du nämnde att det blir fotande ute på landet, det kanske kan vara ett tillfälle att prova på att fota fåglar i trädgården?

Lycka till med ditt val!
 
Hej!

Har tänkt köpa nytt objektiv, med en låg budget då jag inte har någon inkomst alls.

Jag hade tänkt köpa Canon 50mm F1,8 eller Sigma 70-300mm F4-5,6.
Vet inte vilket av dessa då jag fotar allt mellan himmel och jord.
Jag har tänkt såhär, 50mm så får jag ett bättre objektiv men bättre glas och F1,8 och köper jag 70-300mm så får jag något jag kan leka lite mer med och så men jag får sämre glas och F4-5.6.

Min fråga är då, är det någon skillnad i bildkvalitén mellan objektiven. Vilket objektiv hade ni köpt nu till sommaren? Nu i sommar blir det väl mest bilder ute på landet i Trosa eller ute på Gotland men även inne i Stockholm runtom mälaren.



50mm
http://www.rajalaproshop.se/Produkt...jusstarkt-och-billigt-103203-p0000000612.aspx

70-300mm
http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/47405-sigma_objektiv_70-300mm_f4-5.6_dg_macro_for_canon



Ha en bra kväll!

Har du redan en kitzoom till kameran, typ 18-55 så tycker jag valet är givet: 70-300:at. Detta för att du då markant utökar din möjliga motivsfär. Du får tele och makro 1:2 på en gång. Det är inget du har i ditt objektiv i dag (om du har en kitzoom). Du är helt enkelt utestängd från de motivområden detta objektiv öppnar. Med en 18-55 kan du redan i dag fotografera det du kan med ett 50/1,8. Låt vara med sämre ljusstyrka. Men det här beror ju på vad du vill fotografera. Är det tex porträtt med kort skärpedjup du vill uppnå, är ju 50/1,8 utan vidare att föredra. Är det allmän natur som landskap, fjärilar, fåglar och djur är ju 70-300 outstanding i jämförelse med 50/1,8. Du gör helt enkelt olika saker med objektiven.
 
Hej!

Har tänkt köpa nytt objektiv, med en låg budget då jag inte har någon inkomst alls.

Jag hade tänkt köpa Canon 50mm F1,8 eller Sigma 70-300mm F4-5,6.
Vet inte vilket av dessa då jag fotar allt mellan himmel och jord.
Jag har tänkt såhär, 50mm så får jag ett bättre objektiv men bättre glas och F1,8 och köper jag 70-300mm så får jag något jag kan leka lite mer med och så men jag får sämre glas och F4-5.6.

Min fråga är då, är det någon skillnad i bildkvalitén mellan objektiven. Vilket objektiv hade ni köpt nu till sommaren? Nu i sommar blir det väl mest bilder ute på landet i Trosa eller ute på Gotland men även inne i Stockholm runtom mälaren.



50mm
http://www.rajalaproshop.se/Produkt...jusstarkt-och-billigt-103203-p0000000612.aspx

70-300mm
http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/47405-sigma_objektiv_70-300mm_f4-5.6_dg_macro_for_canon



Ha en bra kväll!
Jag har haft bägge objektiven i ca tre år och kan på rak arm säga att jag använt 50 mm-objektivet överlägset mest. Visst kan man tycka att man ska satsa på 70-300 när man redan har 18-55, men jag skulle då rekommendera 50 mm-objektivet. Klart bättre bildkvalitet, jag är inte speciellt nöjd med 70-300 på den biten, tycker färgerna känns lite bleka.
 
Jag har haft bägge objektiven i ca tre år och kan på rak arm säga att jag använt 50 mm-objektivet överlägset mest. Visst kan man tycka att man ska satsa på 70-300 när man redan har 18-55, men jag skulle då rekommendera 50 mm-objektivet. Klart bättre bildkvalitet, jag är inte speciellt nöjd med 70-300 på den biten, tycker färgerna känns lite bleka.

Vilket objektiv man använder mest är helt individuellt. Jag använder 70-300 mest, sällan 50 mm. Det här med bildkvalitet är också individuellt. Jag är helt tillfreds med den kvalitet som 70-300 ger. Speciellt med tanke på att det objektivet öppnar ett helt nytt fotografiskt område jämfört med 50 mm. Men hur man värderar teknisk bildkvalitet, kontra bra bilder från flera olika motivområden är ju också individuellt. Objektivs tekniska kvalitet är helt klart överreklamerad enligt mig, ett område för prylfantaster där prylen i sig är viktig. Det går ta utmärkta, bra och intressanta bilder med all optik. Vilket objektiv man skall ha måste man till sist rannsaka sig själv om vad man är för typ. Detta är mina erfarenheter. Om färgerna känns bleka är ju detta lätt fixat i kamerainställningar eller efterredigering. Jag har inget objektiv där färgerna känns bleka. Då har jag ändå en uppsättning billig budgetoptik. Känns färgerna bleka tror jag det beror på annat än objektivet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.