Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 50/1,4 USM

Produkter
(logga in för att koppla)

melker2001

Aktiv medlem
Har köpt ett st Canon EF 50/1,4 USM och är nöjd med denna. Men jag har en fråga som måste besvaras innan jag beställer ett motljusskydd.
är det ett MÅSTE på detta objektiv eller?

// Håkan

Frontlinsen sitter så långt bak att du klarar dig hyggligt utan motljusskydd om du inte sätter på ett filter.

Tack Magnus!

Men om jag har ett linsskydd på så rekomenderar du ett motljusskydd, är det rätt uppfattat?

// Håkan

Du kanske inte ska kalla det ett linsskydd eftersom det är ett sådant som normalt är tillverkat av svart plast och snäppes fast utanpå ev. filter (såsom uv-filter som du antagligen menar) eller direkt på frontlinsen.

Alltså, om du har någon typ av filer så kommer ju ev. ljusstrålar lätt att ge reflexer mot detta och då är det nästan ett måste med motljusskydd.

Jag har ett UV-filter på mitt 50/1.4 och använder ett jättebilligt motljusskydd i gummi istället för original. Funkar bra. Köpte det på Photax.

Är det någon som vet om det går att använda motljusskyddet som hör till EF 85mm/1,8 istället då man använder EF 50mm/1,4 på en EOS 10D/300D/20D? Filterdiametern på objektiven är ju samma men är fästena för motljusskydden likadana?

Till EF 17-40L gick det ju utmärkt att använda det som hör till EF 24L. Där är ju en av fördelarna att det är betydligt smidigare än det som följde med men det är väl också bättre ju mer ett motljusskydd skärmar av.

/Pär

parand skrev:
Är det någon som vet om det går att använda motljusskyddet som hör till EF 85mm/1,8 istället då man använder EF 50mm/1,4 på en EOS 10D/300D/20D? Filterdiametern på objektiven är ju samma men är fästena för motljusskydden likadana?

Nej, det funkar inte.

Motljusskyddet till 50/1,4 har bajonettfattning medan motljusskyddet till 85/1,8 och 100/2 snäpper fast i en skåra.

Däremot kan du använda iskuvningsbara motljusskydd för tele av metall från HAMA eller andra, men de är inte omvändningsbara som Canons är.

ursäkta.. tänkte låna tråden lite bara.. =)

hejsan.. tänkte fråga om man kan använda 50mm 1.8mark2's motljusskydd till en mark 1..

Re: ursäkta.. tänkte låna tråden lite bara.. =)

.di skrev:
hejsan.. tänkte fråga om man kan använda 50mm 1.8mark2's motljusskydd till en mark 1..

Det är samma motljusskydd till mark I som till mark II. Men till mark II behövs en adapterring. Så svaret är JA

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar