Annons

Canon EF 50/1,4 USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Schulz

Aktiv medlem
Jag har lust att skaffa mig en porträtt glugg och har kollat in Canons EF 50/1,4 och är väl nyfiken på hur ni känner för den.
Finns det någon annan glugg som man skall ha i åtanke i stället för denna.

Ris och ros skulle uppskattas.
 
Alla 50mm är bra, sedan skiljer det i byggkvalitet.
jag använder Canon 50mm 1.4 mycket i mina arbeten och precis som andra ljusstarka gluggar är det lite mjukt på 1.4 och blir otroligt bra från 2.8
 
Ja, 70mm macro f/2.8, EF 85 f/1.8 USM, EF 135 f/2 L USM, Sigma 50mm f/1.4

EF 50 f/1.4 USM är lite hatkärlek för mig iaf. Bra optisk, men är flarekänslig, tämligen mjuk - speciellt i kanterna vid f/1.4 (där är sigman bättre). Smårisig byggkvallite, skum AF motor och känslig växellåda - många objektiv som har haft sönder af-mekaniken. Men samtidigt så är den bättre på allt jämnfört med 50mm f/1.8 och mycket billigare än 50mm f/1.2L.

http://www.flickr.com/groups/648426@N20/

På den sidan har du bara bilder tagna med EF 50 f/1.4. Det är en bra objektiv och nerbländat är det knivskarpt.
 
Jag hade en 1,8 som jag sålde i helgen och jag tyckte att den var lite plastig och att autofocus var lite sådär.
Jag har hört att 1,4 också är sådär när det kommer till autofocuseringen och att det inte är en "riktig" USM på den,

Är 1,4 en bättre glugg än 1,8?
 
Sigma är säkerligen bra
Du frågade om AF, både Canon 1.4 och Sigma har lite problem med Canonkamerorna.
Canon 50/1.4 har en gammal AF motor som inte är precis vilket vi har visat i en lång tråd om just AF och där 50/1,4 och 5dmk2 har varit inblandade.
Nikonanvändare säger sig inte ha några problem med Sigman.
 
Jag anser att sigman är bättre optiskt med en nyare konstruktion, och det presterar rent objektivt högre upplösning fullt öppet, men.... Ryktas om många svåra kvallitetsproblem - får du en bra sigma så är den bra, men många påstås har af-problem.

Personligen gillar jag EF 50 f/1.4 trots sina brister och byter inte gärna bort den emot sigman, men får man tag i en frisk sigma så är den nog att klassa som ett bättre objektiv.
 
Är det specifikt till porträtt (och AF-hastigheten inte gör så mycket skillnad) så titta också på EF60/2.8, Sigma 70F/2.8 och Canon 85F/1.8 och 100F/2...

Det hela beror mycket på vilket arbetsavstånd man trivs med, vilket är en parameter man inte ska glömma...! Själv trivs jag med lite längre brännvidder vid porträttfotografering, men på en crop-kamera kan det bli jobbigt långa arbetsavstånd med helkroppsbilder t.ex. Äger själv en Sigma50 (till Nikon iofs) som jag är mycket nöjd med, men till ansikte / halvkropp så använder jag betydligt oftare 85mm+, även på crop-kameror.
 
Jag sålde min EF 50/1.4 just för den var så soft på 1.4. Ser ut som en mjölkig plasthinna ligger på bilden. Inte alls lika kontrastrik på största öppning som mina andra ljusstarka gluggar (EF 35/1.4 L, EF 85/1.8, EF 100/2.0).
Sigmas nya 50/1,4 är bättre på största bländare men autofokusen är troligtvis inte lika bra som Canons objektiv.
 
Tycker att den är riktigt rolig att leka med. Min fungerar bra från 1,4 och har aldrig strulat. Den går dock lite i vågor, men som sämst är det fortfarande ett bra objektiv. Bäst av allt är den vackra bakgrundsoskärpan och goda kontrasten.

Jobbigast är att den av någon korkad orsak inte har IF utan åker ut och in när den fokuserar. Det påverkar inte någon, men jag hatar det haha. Linsen är ganska känslig för motljus också har jag märkt.

Riktigt värdelös närgräns.
 
Testade Sigma mot ett canon idag.

Nu verkar inte exemplaret av canons 50mm 1,4 vara representativt då det är betydligt skarpare i vänster bildhalva än höger, centreringsfel.
Oavsett det så var 50mm 1,4 från Sigma bättre än Canonexemplaret från 1.4 till bl 5,6.
Detta visar hur svårt det är med dessa jämförelser då ett exemplar kan uppträda helt OK ett annat riktigt dåligt
 
När jag tittar på resultatet som påminner om de två 14-24 från nikon i jämförelsen med Canon 24/1,4 . Något är rejält fel.
Ingen slutsats kan dras mer än just i detta fallet är Sigmas ex betydligt bättre och att Canons ex lider av centreringsfel.
 
Detta är en liten jämförelse med de två objektiv jag hade till hands.
Nytt Sigma 50/1,4 och en kollegas Canon 50/1,4. Jag tror inte Canon objektivet är representativt till 100 %

Hela bilden för att man skall förstå vilka utsnitt som kommer
 

Bilagor

  • 50-hela.jpg
    50-hela.jpg
    37.5 KB · Visningar: 402
Först mitten , bl 1,4 . Sigma till vänster Canon till höger. Antingen håller Sigma inte några 50mm snarare 48 eller så är Canon 50 snarare 52mm
 

Bilagor

  • 50mitt.jpg
    50mitt.jpg
    62.2 KB · Visningar: 402
Ut mot vänster
Sigma till vänster Canon till höger, Canon till höger ser luddig ut i jämförelse
 

Bilagor

  • 50-antenner.jpg
    50-antenner.jpg
    37.9 KB · Visningar: 406
Lite längre fram i bilden , skyltar. Sigma till vänster 1,4 canon till höger 1,4
 

Bilagor

  • 50-turistskylt.jpg
    50-turistskylt.jpg
    38.4 KB · Visningar: 401
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.