Annons

Canon EF 50/1,4 USM vs. Sigma EX 30/1,4 DC HSM för Canon AF

Produkter
(logga in för att koppla)

Lindahl.E

Aktiv medlem
Hejsan!

Är grymt sugen på ett fast objektiv med bra ljusstyrka. Funderar på antingen Canons EF 50/1,4 USM eller Sigmas EX 30/1,4. Egentligen skulle jag vilja ha brännvidden 30 då det känns bättre inomhus. Samtidigt prioriterar jag skräpan mycket och undrar därför om någon har något att tillägga om dessa två objektiv. Varför kostar t.ex. Sigmas objektiv ca 600 kr mer än Canons egna, annars brukar det ju vara tvärtom!

I dagsläget har jag ett Sigma 24-70 DG 2,8 samt ett Sigma 70-200 II. Grymt nöjf med 70-200 medan jag tcuker att 24-70 borde prestera mycket bättre (eller det var åtminstone min avsikt när jag köpte det. Fungerar bra i dagsljus men annars tycker jag det är nästan helt värdelöst).


Vilket objektiv ska jag köpa om jag vill ta schyssta inomhusbilder, Canon eller Sigma? Ger Canons objektiv bättre bilder bryr jag mig inte om brännvidden men är det 50/50 så köper jag hellre ett objektiv med brännvidd 30.


Tack på förhand för svar.
 
Jag kan säga så här att jag har ett Sigma 50mm f/1.4 och jag ångrar inte mitt inköp av det, det är stabilt, skarpt, och mycket välbyggt, inte alls i klass med Canon's dito.

När det kommer till inomhusbilder så får jag nog säga att sigmat är en vinnare då det är skarpt som attan redan vid 1.8-2.2 medans Canon lins behöver bländas ner (mina erfarenheter) till 2.5-2.8.
 
Jag tycker 50mm är för mycket tele inomhus, 30 passar mycket bättre på ett crophus. Jag gillar Sigma 30/1.4 men det behövde justeras innan jag blev helt nöjd med skärpan. Canons 50/1.4 ska vara mycket trevligt prestandamässigt annars. Jag skaffade det billiga EF 50/1.8 II men har inte använt det sedan jag skaffade Sigmat - pga av brännvidden.
 
Till Crophus kan man innomhus helt klart överväga 28mm också, Canon EF 28/1,8 USM är väl lite bespottad, men bra exemplar är bra av den, även Sigma 30mm har haft en hel del kvallitétsproblem, så det är inte helt enkelt...

Canon EF 28/2,8 kan också vara ett alternativ, lite ljussvagt kanske, men bra exemplar är skarpa redan vid 2,8 så skillnaden mellan 1,8 vilken man "måste" blända ner till f/2,2 för att bli lika skarp som 2,8 så är skillnaden inte så enormt stor, dock så vill jag varna för AF-motorn på 2,8an - den låter, fast är faktist förvånandsvärt snabb.

Canon EF 35mm f/2 är något att överväga också, det är väl mest ett FF-objektiv egentligen, men finns rätt många som använder den på APS-C också. Dock har jag inte själv använt det objektivet på annat än analoga hus, så jag är inget trovärdigt vittne om det objektivets förmågor idag.

Brännviddsmässigt är nog området 24-35mm mer passande innomhus än 50mm på ett APS-C hus
 
Tack för alla svar, det är som sagt inte allt för lätt när man inte har obegränsad plånbok.

Har försökt läsa lite om objektiven här på Fotosidan men man blir nästan mer förvirrad än hjälp=), det finns så många faktorer som räknas in.


Man får väl hoppas att man får ett bra exemplar, oavsett vilket märke man väljer!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.