Annons

Canon EF 400/2,8L USM, värde?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ralph L

Aktiv medlem
Tja, som rubriken lyder... Vad är en EF 400/2,8 värd idag egentligen? Jag tänker på den första versionen som väger 6,1 kilo, version två kom -96 och var ca två hekto lättare. Sedan dök IS-varianten upp -99 om jag inte minns fel.

Varför jag frågar är för att en bekant har en sådan och funderar på att sälja den då den inte används så mycket (stor och tung optik + ryggproblem). Tanke nummer ett är att köpa den själv, och tanke nummer två är att hjälpa honom att få en vettig peng för den.

Så kom gärna med idéer och infall. :)

Bilagor

• ef_400_2.8l_usm.jpg
    ef_400_2.8l_usm.jpg
    10.6 KB · Visningar: 650
Jag hittar inget om den första serien. Efterföljaren har historiskt gått för mellan 35&38k. En inte allt för vild gissning borde väl vara strax under 30k för första serien.

Mellan tre och fyra tusen dollar har jag sett några i bra skick säljas för på websajter i USA. Så jag skulle tippa 20-25% mer i Sverige.
Tänk dock på att Canon inte lagar detta gamla objektiv.

4000 dollar låter mycket om det är en verison ett, eller är den en tvåa ?

Torde vara ganska svårsåld för över 35000 här inbillar jag mig. Men det kan ju vara värt att pröva:)

Tror Lennart gissar rätt med strax under 30000.

MVH Niclas,

Lars Johnsson skrev:
Mellan tre och fyra tusen dollar har jag sett några i bra skick säljas för på websajter i USA. Så jag skulle tippa 20-25% mer i Sverige.
Tänk dock på att Canon inte lagar detta gamla objektiv.

Gäller det Canon i Sverige eller globalt?
"Gammalt" handlar väl om ca 20år eller så.

Niclasfoto skrev:
4000 dollar låter mycket om det är en verison ett, eller är den en tvåa ?

Torde vara ganska svårsåld för över 35000 här inbillar jag mig. Men det kan ju vara värt att pröva:)

Tror Lennart gissar rätt med strax under 30000.

MVH Niclas,

4000 dollar är ju klart under 30000 kr :)

Och jag skrev också mellan tre och fyra tusen.

JanOlofHärnström skrev:
Gäller det Canon i Sverige eller globalt?
"Gammalt" handlar väl om ca 20år eller så.

Skulle tro det gäller globalt men det vet man ju inte förrän man ska lämn in det. I USA vet jag personer som inte fått det lagat.

Varför skulle gammalt vara 20 år ???
Detta är ju ett objektiv som det redan kommit två senare efterföljare till. Där är ju redan personer som inte fått sina 200/1,8 objektiv lagade när det gällt större grejor. Och det objektivet är nyare.

Jag går försikt över den tunna isen under mina fötter nu...

Är det inte 10 år efter att det utgått, som Canon säger sig att garantera reservdelar? Vill minnas att det är så.

Jeppe skrev:
Jag går försikt över den tunna isen under mina fötter nu...

Är det inte 10 år efter att det utgått, som Canon säger sig att garantera reservdelar? Vill minnas att det är så.

Jag är inte helt säker men 7 år brukar de skriva att Canon garanterar service och reperationer. Men sen lagar de objektiven så länge de har reservdelar så klart.

Vissa saker kan ju justeras också,, alla reparationer kräver såklart inte reservdelar. Men visst påverkar det värdet om det inte finns reservdelar!

MVH Niclas,

Om jag skulle köpa ett sådant objektiv idag så hade jag letat upp det fulaste och billigaste som finns. Det finns en stor chans att det faktiskt fungerar både bättre och längre än många som ser finare ut.

Det är väl också så att det är lite status med prylar som är slitna.. men ingen betalar väl mer för "patinan" :)!

MVH Niclas,

JanOlofHärnström skrev:
Tydligen kom första versionen 1991.
Det tycker inte jag är gammalt.

När det kom har ingen betydelse, det är när det utgått som avgör om det är gammalt.

85/1,2 kom tidigare än detta 400/2,8 objektiv men lagas många år ännu. För det utgick inte förrän ganska nyligen.

För att få reda på värdet av objektivet kan man väl lägga ut säljannonser på de vanligaste ställena. Typ "x-kronor eller högstbjudande"

Förmodligen tittar de som är intresserade av ett sådant objektiv ganska frekvent på annonser.
Det gäller ju att hitta entusiasterna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar