Annons

Canon EF 28-80 USM 3.5-5.6

Produkter
(logga in för att koppla)
Eller om någon har något tips till ett bra/bättre objektiv för en billig slant till eos 10d. Är inte så erfaren, vill bara ha ett bra, billigt objektiv som jag kan fota lite alltmöjligt med, även kanske snabbt rörande föremål.. :p
 
Aah, nostalgi ;-) Detta objektiv var en gång i tiden kitglugg till den analoga EOS 100, troligen den tystaste analoga SLR som någonsin byggts (början på 90-talet). En av de första gluggarna med äkta ringformad ultraljudsmotor för autofokusen, Canons nu allmänt erkända USM-motor (som för övrigt de andra stora tillverkarna kopierade så fort patentet gick ut ;-). Mer om fördelarna med USM nedan :)

Optiskt är den väl OK, inte superbra, men den duger gott som en första glugg att prova med. Denna glugg är också lite bättre byggd än de kitobjektiv som idag följer med kamerahus i konsumentklassen (en sak som faktiskt VAR bättre förr ;-). Tex har du en innertub i metall till skillnad från närmsta motsvarighet idag (EF 28-105/3,5-4,5 USM) som är mer plastig. Du får en så kallad "äkta" ultraljudsmotor som driver autofokus vilket innebär mycket tyst och snabb funktion. Du kan också alltid fokusera manuellt med den lilla smala ringen, även om kameran är inställd i AF-läge. Detta är mycket praktiskt och användbart.

Zoomomfånget är väl lite tråkigt på en 10D eftersom du med denna har 1,6x skenbar brännviddsförlängning, 28-80 motsvarar då 45-128 vilket innebär en ganska dålig vidvinkel (men å andra sidan ganska bra tele, beror på vad man gillar i sitt fotande).

Men priset 900 kr är OK tycker jag. Kan du leva med att omfånget på vidvinkelsidan inte är så bra och om gluggen är helt OK funktionellt får du ett ganska skapligt glas för pengarna.

mvh / Matti
 
Senast ändrad:
Jag har det där objektivet till min EOS 100 och jag är ganska nöjd med det även om det känns lite billigt, plastigt och glappigt.

Har aldrig använt det på en digital systemare men för min analoga är det ett mer än ok allroundobjektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.