Annons

Canon EF 28-200/3,5-5,6 USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Filzor

Avslutat medlemskap
Hejsan.

Funderat på att slå till på en Canon EF 28-200/3,5-5,6 USM med UV filter och motljusskydd. Någon som har prövat objektivet på en Eos 350d eller kan säga om dom i huvud taget "lirar" bra ihop så att säga..

Tack på förhand =)
 
Canon 350d + EF = Sant!!

Filzor skrev:
Hejsan.

Funderat på att slå till på en Canon EF 28-200/3,5-5,6 USM med UV filter och motljusskydd. Någon som har prövat objektivet på en Eos 350d eller kan säga om dom i huvud taget "lirar" bra ihop så att säga..

Tack på förhand =)

Självklart kommer det fungera. Kameran klarar alla moderna EF och EFs objektiv. Lär nog bli en höjdare på din kamera. Bara att köpa och fota!!
 
Tjenis!

Jag var nära noll mm ifrån att beställa en sådan.

Behovet (som bestämmer) pekade mot flexibla/flexibelt objektiv.. gärna IS och generellt bra kvalitet i övrigt.

När jag närmade mig beställning så kände jag mig lite orolig.. vad om jag inte riktigt blir nöjd med tiderna. I mina snabba situationer så önskar jag ju långt ifrån ofta högt ISO.. bla bla..



Jag har läst typ allt (vilket inte är så fasligt mycket) om detta objektiv och bildkvalitetsmässigt så tror jag att jag hade varit nöjd. Men hur blir det då när jag måste blända ned för att pusha skärpan lite extra.. måste jag då köra på f11-16 och iso800 i dagsljus vid längre brännvidder?.. Den tanken kändes aldrig direkt lockande.



Så började jag tänka efter vid vilka brännvidder
behovet för objektivet var som störst.. Jag är i grunden en telefotograf som gillar utsnitt så jag har slagit fast att det är mellan 90mm och 150mm jag fotar många bilder.

I och med dessa tankar så var plötsligt ett 70-200 aktuellt. Ett objektiv jag tidigare rynkat på näsan åt..

Jag valde så ett 70-200 2,8IS + ett 28-105 3,5-4,5 II USM.

28-105,an kanske jag byter senare till en skarpare och snabbare 24-70 L men med tanke på hur billig den är och ändå skarp (+ ruggigt fina färger!) så behåller jag den ett tag.


blablabla..

Jag menar att jag valde rätt. Brukar sällan ångra mig och känner att jag absolut inte gör det här och nu.

Jag har flexibliteten och mer än nog kräm vad gäller bildkvaliteten.

Det har hänt att jag irriterat mig över ett par objektivbyten i knepiga lägen men samtidigt så har jag tackat högre makter över ett lätt och mindre synligt kitt när jag bara haft lilla zoomen på:)! Allt i allt så har jag ett bättre kitt som får färre klagomål nu än om jag hade valt superzoomen.



Superzoomen har sin klara fördel i den helt råa flexibiliteten med ok optiskt resultat.

Men för mig så faller den lite väl platt när bländaren hamnar på 5,6 redan innan/vid 135mm.. ;(


Slutsnurrat:) /MVH Niclas,



http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-28-300mm-f-3.5-5.6-L-IS-USM-Lens-Review.aspx


http://www.fredmiranda.com/forum/topic2/310622

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=41868&highlight=canon+28300+IS
 
Senast ändrad:
Tack som fan grabbar, för er som undrar så beställde jag precis objektivet och jag hoppas att jag blir nöjd =)
 
Filzor skrev:
Tack som fan grabbar, för er som undrar så beställde jag precis objektivet och jag hoppas att jag blir nöjd =)

Jaha, ja du blir sækert nøjd med objektivet. Roligt!

Hør av dig hær om vad du tycker efter mottagandet, vetja:)!

MVH Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.