Annons

Canon EF 24mm f/1,4L USM

Produkter
(logga in för att koppla)

salac

Medlem
Hur bra är den slipper man blixt ute i mörker på gatorna så om man har denna och endå få bra bilder eller?

mvh:sasa
 
salac skrev:
Hur bra är den slipper man blixt ute i mörker på gatorna så om man har denna och endå få bra bilder eller?

mvh:sasa

Man ska inte blanda ihop saker. Klart att ett bra bländarvärde hjälper, men oftast får du ändå väldigt långa slutar tider. Vilket gör att du bör kombinera med stativ. Att använda blixt kan vara nödvändigt för vissa bilder hur det än är. Att använda f1,4 kommer göra att extramt kort skärpedjup. Lågt iso och runt 8 i bländare samt en 6-8 sek fungerar för nattbilder. Dock tror jag objektivet är kanon bra.
 
salac skrev:
Hur bra är den slipper man blixt ute i mörker på gatorna så om man har denna och endå få bra bilder eller?

mvh:sasa
Knappast, visserligen kan du ta bilder i lite mörkare omgivningar men ett substitut fullt ut för blixt, är den inte. men en bra glugg är det under alla omständigheter. Problemet med nästan alla riktigt ljusstarka gluggar som man föreställer sig skall vara idealiska för gatufotografi, är att de är väldigt stora och inte så diskreta som man kunde önska.
 
Att ha ett lågt bländarvärde hjälper dig säkert på vägen när det gäller att fotografera i dåligt ljus.

Jag har haft det objektivet i snart ett år och jag är rätt nöjd med det. Jag vet fortfarande inte om det är värt pengarna. Jag har tagit en hel del foton som jag är nöjd med, men det är inte lika bra värde för pengarna som ett 50/f1.4 till exempel, men det är nog det bästa alternativet när det gäller vidvineklobjektiv för Canon.

För min del hade varit bättre om Canon gjorde ett objektiv 24/f2 istället. Det hade gett lite bättre slutartider i dåligt ljus och samtidigt gjort objektivet lite mindre, men det är bara vad jag tycker :)

Om du har möjlighet vore det nog bra och testa 50/1.4 som har samma bländarvärde, så kan du se om du kan uppnå önskvära slutartider i de miljöer som du vill fotografera i.
 
Håller inte riktigt med här.. f/1,4 och iso 1600 fungerar utmärkt för gatufoto kvälls- och nattetid. Naturligtvis inte när det är helt mörkt men i en normalupplyst innerstad. Tiderna får man ju dock vara lite uppmärksam på och de brukar ligga på ca 1/15-1/60. Skärpedjupet blir mycket riktigt kort men å andra sidan gör det inte så jättemycket på en 24.a men man kan ju inte köra med hyperfocal avstånd och f/8 då såklart.

En EF24/1,4 ligger högt upp på min önskelista. Har dock fotat en hel del gatufoto analogt med Nokton 40/1,4 och 1600ASA film men visst skulle man vilja ha en f/1,0 noctilux eller Canons gammla f/0,9 mätsökarobjektiv! :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.