ANNONS
Annons

Canon EF 24-70L 2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper Lindeblad

Aktiv medlem
Har fått smak på L objektiven och tänkte succesivt uppgradera till ljusstarka L.

Har sökt en del i forumen här på sidan men inte hittat så mycket att läsa kring detta objektiv.

Skulle vilja ta del av era erfarenheter av detta objektiv samt om någon känner till om det fins tester av detta objektiv att finna på nätet?

/Jesper

Jag har objektivet och kan säga:

- Det är riktigt tungt
- Det är riktigt otroligt skarpt
- Det är riktigt dyrt

Med tanke på vad du har för objektiv redan så kan det passa bra.

Jag är mycket nöjd med mitt och det får min 16-35 att kännas jobbigt oskarpt.

Jag är riktigt sugen på att byta ut mitt inte helt perfekta Sigma 28-70/2,8 mot detta objektiv.

Men jag funderar lite över hur det ser ut med Canons framtidsplaner. Produktcykeln för objektiv är ju oerhört mycket längre än för digitala kamerahus men objektivet har ju ändå några år på nacken som jag förstått det.
Självklart blir inte objektivet sämre bara för att det kommer något nytt på marknaden. Men det finns ju hela tiden en massa rykten och spekulationer om nya kamerahus, finns det några liknande idéer för uppföljare till Canons 24-70?

Tack Niklas för alla länkar!

Tack Magnus med dom bilder jag sett från dig och den erfarenhet jag förstått att du du har är det den starkaste köprekommendation jag kan tänka mig.

16-35 står next på inköpslistan men du verkar inte gilla den, har du andra förslag eller vet du om det kommer något nytt?

MVH/Jesper

Jesper Lindeblad skrev:

Tack Magnus med dom bilder jag sett från dig och den erfarenhet jag förstått att du du har är det den starkaste köprekommendation jag kan tänka mig.

He,he.

24-70:an ger utan tvekan mycket hög bildkvalitet och den är välbyggd. Tvärr är den ju grymt tung och det kan vara en stor invändning för en del.

Ett vettigt och billigare alternativ är 28-70/2,8 som har mindre distorsion, men aningen sämre skärpa och lite mindre välbyggt. Dock fullt professiionell kvalité. Kostar ca 7000 begagnad.

Canon borde kunna bygga ett EF-S-objektiv likt Nikons 17-55/2,8 som är betydligt lättare och smmidigare men med bibehållen kvalitet.

Har man pengarna och vill ha det bästa finns det ingen anledning att inte köpa 24-70:an. Skärpan är grym.

24-70 är för övrigt inte alls gammal utan kom 2001 tillsammans med Eos 1D.

16-35 står next på inköpslistan men du verkar inte gilla den, har du andra förslag eller vet du om det kommer något nytt?

Jodå jag gillar 16-35:an, men antagligen kan Canon ännu bättre. 16-35 blir en perfekt reportage glugg på min 1D mark II och motsvarar en 21-45, perfekt zoomomfång.

När 16-35:an kom köpte jag den nästan direkt. Det var ett rejält lyft mot föregångaren 17-35/2,8 som är rätt medioker. Den är härligt välbyggd.

Det är svårt att bygga vidvinkelzoomar och det kommer nog alltid vara så att normalzoomarna är ett snäpp bättre.

Jämför man en 16-35 på en 1D mark II med en 10-22 på en 20D tror jag att den senare är skarpast. Det är ju lättare att göra en vidvinkelzoom till en liten sensor.

16-35:an köper man för ljusstyrkans skull, men till en 20D känns objektivet lite väl dyrt jämfört med ett Sigma 18-50/2,8.

Behöver man inte ljusstyrkan är 17-40:an ett bättre val.

Hoppas att du hänger med i mina tankegångar. Det finns sällan enkla lösningar.

Det var ett uttömmande svar.

Att köpa på sig några mer halvbra objektiv verkar var en ganska dålig investering vad gäller objektiv då inovationstakten verkar ganska låg.

Mina slantar tänkte jag derför investera endast i de bästa objektiven som passar min typ av fotografeing (zoomobjektiv).

Men det är alltid intressant att veta om det står något nytt och väntar runt hörnet så att man slipper bli den sista som köper av föregående modell.

Tack!

Jesper

Nu kommer jag in här och ställer till det. Denna 24-70 glugg har jag provat på en Canon 1dsmk2 och blev inte imponerad. The Brittish Journal of Photography hade samma konklusion.
Dvs ganska mediokra värden vad det gäller hörn och kanter.
DVS riktigt duktigt bortfall av upplösning.
Möjligen fungerar den bättre på en 20D men då pratar vi en helt annorlunda bränvidd.

Mikael

Det som är mest troligt i framtiden är en bättre EF-S normalzoom i klass med 10-22:an. Canon har sagt att de ska komma med fler högkvalitativa EF-S-objektiv. Det kommer också komma fler billiga.

Det är också troligt att det kommer några fler fasta vidvinklar för fullformat för att tillfredsställa 1Ds-ägarna.

macrobild skrev:
Nu kommer jag in här och ställer till det. Denna 24-70 glugg har jag provat på en Canon 1dsmk2 och blev inte imponerad. The Brittish Journal of Photography hade samma konklusion.
Dvs ganska mediokra värden vad det gäller hörn och kanter.

Man slipper ju det med 20D och 1D mark II. Kantskärpan blir ju inte samma problem då man inte använder kanterna med mindre sensorer. Det finns heller inga andra alternativ för den som vill ha zoom.

Tamron är sämre, Sigma är sämre, Nikon passar inte.

Det ska också sägas att 1Ds mark II är en kamera med problem i sig. Den är inte riktigt skarp i kanterna. Så med alla andra kameror än 1Ds kommer man inte att tappa lika mycket i kanten, inklusive analoga kameror.

Så testet du referear till mätte kanske inte hönan utan ägget.... Eller snarare kombinationen av deras båda sämsta sidor.

Jag använder 24-70:an med 1D mark II och 20D och då blir det ryggigt skarpt. Men distorsionen kunde varit lägre.

froderberg skrev:
Man slipper ju det med 20D och 1D mark II. Kantskärpan blir ju inte samma problem då man inte använder kanterna med mindre sensorer. Det finns heller inga andra alternativ för den som vill ha zoom.

Tamron är sämre, Sigma är sämre, Nikon passar inte.

Det ska också sägas att 1Ds mark II är en kamera med problem i sig. Den är inte riktigt skarp i kanterna. Så med alla andra kameror än 1Ds kommer man inte att tappa lika mycket i kanten, inklusive analoga kameror.

Så testet du referear till mätte kanske inte hönan utan ägget.... Eller snarare kombinationen av deras båda sämsta sidor.

Magnus vad är det du säger?

Är det sensorn eller objektivet.

Skall vi bena upp problemmet?
mikael

macrobild skrev:
Magnus vad är det du säger?

Är det sensorn eller objektivet.

Skall vi bena upp problemmet?
mikael

Givetvis tappar objektivet lite mot kanten, men själva kameran har rejäla problem med kantskärpan med vidvinklar.

En titt på MTF-kurvan för 24-70:an vid 24 mm säger att den taappar rätt mycket skärpa efter 20 millimeter från centrum. Men detta är ju i de yttersta bildhörnen och hade absolut inte varit ett problem för min typ av fotografering. 1Ds förvärrar nog detta en del.

froderberg skrev:
En titt på MTF-kurvan för 24-70:an vid 24 mm säger att den taappar rätt mycket skärpa efter 20 millimeter från centrum. Men detta är ju i de yttersta bildhörnen och hade absolut inte varit ett problem för min typ av fotografering. 1Ds förvärrar nog detta en del.

Vad har detta med kameran att göra?
mikael

macrobild skrev:
Och vilka är dessa?

Mest omtalade problemen är med 16-35:an. Men borde vara samma med 17-40:an vid samma brännvidd och bländare.

Nikon D2x har högre faktiskt upplösning med 12-24 än Canon Eos 1Ds mark II med 16-35 vid samma utsnitt och bländare.

men jag vet inredningsfotografer som är nöjda med resultatet med 17-40:an tillsammans med 1Ds-modellerna, fast då används objektivet i mitten av zoomomfånget (ca 28mm) där det ger närmast noll distorsion och mindre kantskärpeproblem.

Fullformatssensorns stora problem är vidvinklar och pris.

froderberg skrev:
Mest omtalade problemen är med 16-35:an. Men borde vara samma med 17-40:an vid samma brännvidd och bländare.

Nikon D2x har högre faktiskt upplösning med 12-24 än Canon Eos 1Ds mark II med 16-35 vid samma utsnitt och bländare.

men jag vet inredningsfotografer som är nöjda med resultatet med 17-40:an tillsammans med 1Ds-modellerna, fast då används objektivet i mitten av zoomomfånget (ca 28mm) där det ger närmast noll distorsion och mindre kantskärpeproblem.

Fullformatssensorns stora problem är vidvinklar och pris.

Lugn i stormen.
Du måste hålla isär en sensoryta och vad optiken kan erbjuda. Det är mao inte fel att ha en sensoryta på 24 x36mm . Det måste till optik som klarar av denna yta
Mikael

macrobild skrev:
Vad har detta med kameran att göra?
mikael

Det har med de resultat du refererade till. Omdömmet omfattar ju objektiv i kombination med kamera - det är min poäng. I detta fall kan kameran vara största felkällan.

Sen är kanske inte kantskärpa världens viktigaste för alla. Man måste ju ha perspektiv på saker och ting.

macrobild skrev:
Lugn i stormen.
Du måste hålla isär en sensoryta och vad optiken kan erbjuda. Det är mao inte fel att ha en sensoryta på 24 x36mm . Det måste till optik som klarar av denna yta
Mikael

Jo, men det är ju just min poäng.
Det går att tillverka vidvinkeloptik som klarar en stor sensor. Men någon riktigt bra sådan finns inte än.

Rent teoretiskt är det inget fel på den stora sensorn. Men i praktiken, i dag, innebär det ett problem på vidvinkelsidan.

/M

Möjligen fungerar den bättre på en 20D men då pratar vi en helt annorlunda bränvidd.

PS. brännvidden är faktiskt samma på 1Ds som på 20D... :) *retas*

froderberg skrev:
Jo, men det är ju just min poäng.
Det går att tillverka vidvinkeloptik som klarar en stor sensor. Men någon riktigt bra sådan finns inte än.

Rent teoretiskt är det inget fel på den stora sensorn. Men i praktiken, i dag, innebär det ett problem på vidvinkelsidan.

/M

PS. brännvidden är faktiskt samma på 1Ds som på 20D... :) *retas*

Ja- tack för den!

Nu är det så att viss fast optik fungerar, även optik från zeiss, det är mao Canons optik som brister, inte att sensorytan är av en viss storlek dvs 24 x 36
Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar