ANNONS
Annons

Canon EF 24/2,8 IS USM eller kit-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

cre

Ny medlem
Hej,

Jag har en eos 600D med objektiven EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS II och EF-S 55-250mm f/4-5,6 IS II
Funderar nu på att köpa EF 24/2,8 IS USM, men då priset ligger i överkant på min budget så tänkte jag höra vad ni rekommenderar, är detta ett bra köp eller har ni andra alternativ?

Objektivet kommer främst användas på resa(typ statsfotografering) samt inomhus.

Tack på förhand

Vad är det du saknar idag, då? Du har ju redan ett objektiv som ger 24 mm och då f/4, skulle jag tro. Stabiliserade är de båda. Är det ett steg större bländaröppning du vill ha, så är det ju ett rimligt val, tycker jag. Men skillnaden är ju inte dramatisk. Det är inget fel på objektivet i sig - jag har själv ett EF 28 mm f/2,8 IS USM och det är litet och nätt och fungerar bra till det priset (fick det med på köpet när jag köpte ett kamerahus).

Om du istället vill ha något mer vidvinkligt kommer snart EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM. En sån skulle ju tillföra något nytt i din utrustning, något du inte kan åstadkomma idag.

Hej,

Jag har en eos 600D med objektiven EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS II och EF-S 55-250mm f/4-5,6 IS II
Funderar nu på att köpa EF 24/2,8 IS USM, men då priset ligger i överkant på min budget så tänkte jag höra vad ni rekommenderar, är detta ett bra köp eller har ni andra alternativ?

Tack på förhand

Jag har det äldre 24mm/2,8 (utan stabilisering). Skillnaden i bildkvalitet mellan 24:an och kitzoomen är märkbar men jag tycker inte att det motiverar ett köp. Den nya med IS är ytterligare förbättrad.
Ett fast 24mm gör sig bättre på fullformat typ 5D, 6D.
Jag föreslår att du funderar på att komplettera med Sigma 30/1,4 Art eller Canon EF 35mm/2 IS det medför en påtaglig förändring i kameraväskan. Ett begagnat EF 35mm/2 utan IS kan man fynda idag, objektivet är faktiskt bra.

Hej,

Tack på förhand

Jag har inget av de objektiv som du har däremot har jag EF 24/2,8 IS USM och jag är mycket nöjd med det objektivet. Jag har även EF 24-105/4,0 L IS och jämfört med det är det fasta 24 mm objektivet klart skarpare. Övriga fördelar är låg vikt och liten storlek. Med detta objektiv kan du bära kameran på magen utan att den tippar framåt.
För dina behov anser jag att objektivet är utmärkt för resa och stadsfotografering. Däremot blir det lite för lite vidvinkel på en crop-kamera för inomhusfotografering. Här passar EF-S 10-22 bättre men det är ungefär lika dyrt och inte alls lika skarpt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar