Annons

Canon EF 24-105mm f/4L IS USM till en APS-C

Produkter
(logga in för att koppla)

Pellelina

Medlem
Har en Canon 550D och har har bl a ett Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 USM IS som jag är ganska nöjd med, förutom glappet i ringarna och dålig AF i sämre ljus.
Fundera på nytt objektiv då jag dels fotar porträtt och har även fått en bröllopsfotografering, och dels fotar mycket natur. Funderar på Canon EF 24-105mm f/4L IS USM då jag har lärt mig att man ska satsa främst på bra objektiv då man har med sig dessa då det är dags att byta till ett bättre hus.
Men fungerar detta objektiv i praktiken till min kamera? Eller vilket alternativ är lika bra / bättre?
Tack på förhand
 
Ska du fota porträtt är det bättre att du köper ett fast 50 mm, 3500 kr ca.
Att köpa ett objektiv i L serien till en 550 känns väl inte riktigt rätt ( min åsikt )
Kolla med Scandinavian Photo så hjälper dom dej med rätt objektiv
 
Ska du fota porträtt är det bättre att du köper ett fast 50 mm, 3500 kr ca.
Att köpa ett objektiv i L serien till en 550 känns väl inte riktigt rätt ( min åsikt )
Kolla med Scandinavian Photo så hjälper dom dej med rätt objektiv

Har redan ett fast 50 mm och ville ha ett zoomobjektiv som jag kan ta bra bilder från lite avstånd.
Ja jag har funderat på att gå in till Scandinavian Photo men ville se om det fanns lite tips här med först. Min tanke är att så småningom byta huset med objektivet är mest aktuellt just nu. Och för att kunna ha råd till en nytt kamerahus så behöver jag ett bra objektiv till detta jobbet :)
 
Investera dina pengar på rätt sätt så du får maximal avkastning....

Kolla med Scandinavian Photo så har dom säkert ett toppen objektiv till dej

L-serien är ju ändå prestige serien och håller ju därför ett ganska högt pris
 
Tack för ditt svar Stig
Du förstår nog min tanke:) har hittat den ännu billigare 7143:-

Var försiktig med såna affärer! Helt ny på marknaden utan betyg. Ifall det inte är fejkaffär så kan garantiärenden eller annan kundservice lida oerhört mkt. 7312 kr inkl frakt för en helt okänd butik eller 7990 kr för en mkt välkänd butik med erkänt bra kundservice... hade inte tvekat vilket jag hade valt i denna prisklass.

/Stefan
 
Ska nog mer precisera mig :blush:
Undrar om det fungerade att ha 24-105 så länge på min nuvarande kamera då jag så småningom ska byta till en FF-kamera med tanke på att jag bl.a ska fota ett bröllop, Eller om någon kunde rekommendera ett annat objektiv till det ändamålen som jag hade tänkt ha det till som är bättre i den prisklassen.
 
Var försiktig med såna affärer! Helt ny på marknaden utan betyg. Ifall det inte är fejkaffär så kan garantiärenden eller annan kundservice lida oerhört mkt. 7312 kr inkl frakt för en helt okänd butik eller 7990 kr för en mkt välkänd butik med erkänt bra kundservice... hade inte tvekat vilket jag hade valt i denna prisklass.

/Stefan

Jo självklart! Jobbar inom handels själv :)
Tack för din omtanke :)
 
Beror på vilken typ av fotograf du är. Själv kör jag fasta, ljusstarka objektiv. Vissa kör även med superzoomar som 28-300/L
 
Ska nog mer precisera mig :blush:
Undrar om det fungerade att ha 24-105 så länge på min nuvarande kamera då jag så småningom ska byta till en FF-kamera med tanke på att jag bl.a ska fota ett bröllop, Eller om någon kunde rekommendera ett annat objektiv till det ändamålen som jag hade tänkt ha det till som är bättre i den prisklassen.

Som jag skrev tidigare. Ja, det gör det :)
De flesta bröllopsfotografer jag pratat med verkar föredra EF 24-70/2,8 L för sin större bländaröppning. Själv använder jag EF 35/1,4 L och EF 100/2,8 L IS USM i kyrkan och tycker det fungerar bra.
Eftersom du redan har en ljusstark normal så kan nog 24-105 vara ett bra komplement.
 
Bra objektiv

Köpte själv ett sådant till min 550D förra våren. Blev RIKTIGT överaskad av kvaliten och kicken det gav till mina bilder. Fungerar som allround objektiv till både aps-c som ff. Bra ände att börja i om du vill uppgradera (dvs börja med objektiv som även fungerar till ff) så att du ser resultat redan nu.

Dock måste jag säga att för porträtt och liknande känns inte direkt F4 så optimalt som största bländare. Då finns det bättre alternativ.
 
Var försiktig med såna affärer! Helt ny på marknaden utan betyg. Ifall det inte är fejkaffär så kan garantiärenden eller annan kundservice lida oerhört mkt. 7312 kr inkl frakt för en helt okänd butik eller 7990 kr för en mkt välkänd butik med erkänt bra kundservice... hade inte tvekat vilket jag hade valt i denna prisklass.

/Stefan

Håller med Stefan där, billigast är inte alltid bäst Jag har också kikat på prisjakt och skulle när som helst välja Cyber framför även om det är lite dyrare. Aldrig nåt krångel om man får problem.
Förstår din fråga om vad du ska välja...varför inte ta kontakt med en butik och höra om du kan hyra t.ex. EF 24-105.
En annan glugg som dock bara passar på aps-c huset du har, är EF- s 17-55/2,8 som är riktigt trevlig. Blir ca 27-88 på din 550D.
Köper du en begagnad så får du säkert igen pengarna om du vill gå till FF.
 
Var försiktig med såna affärer! Helt ny på marknaden utan betyg. Ifall det inte är fejkaffär så kan garantiärenden eller annan kundservice lida oerhört mkt. 7312 kr inkl frakt för en helt okänd butik eller 7990 kr för en mkt välkänd butik med erkänt bra kundservice... hade inte tvekat vilket jag hade valt i denna prisklass.

/Stefan
Precis! Skulle själv aldrig handla i en webbshop som översatt texten till garantivillkoren med Google Translate, som har en garanti för dead on arrival på 24 timmar och att en DOA då ska vara returnerade inom 3 dygn: "Vår begränsade garanti gäller endast omfatta ... Skador som orsakas av onormal användning eller villkor ... strängt uteslutna i vår begränsade garanti service. ... inom 24 timmar efter den goda levererats. Är fel som uppstått efter utgången av garantitiden (24 timmar efter paket levererat) accepteras inte. Återvänder fraktavgift är ansvarig av kunderna. ... kommer vi råder dig att sända via en försäkrad bärare ... rekommenderar vi att du säkert packa produkten i en låda med bubblor wrap. Produkt (er) skall återlämnas och tas emot av oss inom 3 dagar efter vi accepterar ditt RMA formuläret."
 
Beror på vilken typ av fotograf du är. Själv kör jag fasta, ljusstarka objektiv. Vissa kör även med superzoomar som 28-300/L

Är naturfotograf och porträttfotograf och vill då mixa detta, dvs fota människor i utomhusmiljöer. helst i naturlig omgivning.
Fotograferar även i skymning och gryning.
 
Har du råd så skaffa fler objektiv. Annars är 24-105 bra komprimiss för det mesta. Bra allround. Men för mig inget vidare för bröllop. Men jag är en bokehmissbrukare ;)

EDIT: Gillar också mixa natur och porträtt.

/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.