Hej, jag var i ungefär samma situation för c:a ett år sen då jag velade mellan 17-55/2.8 och 24-105/4. I slutändan valde jag 24-105/4 till stor del baserat på att när jag gick igenom EXIF för bilder jag tagit med kitobjektivet var de tagna på 55 mm till betydligt större del än på 18 mm. Min fotostil är kanske helt enkelt åt det lite mer närgångna hållet och det var just teleänden som fällde avgörandet till 24-105:ans fördel. Ett tips är helt klart att titta tillbaka på de bilder man har tagit - i vilken ände brukar zoomomfånget vara mest begränsande?
När jag var i köptagen hade 15-85 precis lanserats och var ett lite oskrivet kort. Skulle jag ha gjort samma val idag så hade det varit ännu svårare men jag undrar om inte 15-85:an skulle ha dragit längstra stråt - det har ett perfekt omfång för 1,6-crop men har å andra sidan nackdelen med variabel bländare - svårt val. Med det omfånget skulle man hyggligt klara vidvinkel- och normalområdet på bara ett objektiv vilket jag inte gör idag. Ibland vill jag fota brett och då är 24 mm för långt på min 500D - då blir det till att byta.
När det gäller frågan om det är "slöseri" att sätta fina objektiv på ett hus i lägre prisklassen så skulle jag säga att det är det inte - även de lite enklare husen är så pass bra att de drar nytta av optiken. När jag fick hem min 24-105:a så gjorde jag såklart massor av tester på den varav ett var att ta samma bild (brännvidd, bländare etc) med både det och kitobjektivet. Skillnaden ligger kanske inte så mycket i detaljskärpa, utan snarare i kontrast, färger och klarhet. Sen är det såklart en njutning att ha en rejäl glasklump att hålla i när man fotar.