Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 24-105 4L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

OTS

Medlem
Ef 24-105


Har en Canon 5D mark 3 med ett Canon EF 24-105 4L IS USM objektivet åker sakta ut när jag går med kameran. Skall det vara så?
 
Ja, det är normalt. Många objektiv är sådana.

På RF-versionen av 24-105/4L finns ett lås om man vill förhindra oavsiktlig utzoomning.
 
  • Gilla
Reaktioner: OTS
Mitt EF 24-105 mm f/4L IS USM gjorde inte så när det var sprillans nytt, men efterhand blev det väl lite slitet och började glida ut.
Nu har det havererat och ersatts av ett EF 24-105 mm f/4L IS II USM. Redan där finns spärren som kan låsa det vid 24 mm.
 
  • Gilla
Reaktioner: OTS
Rekordobjektivet i lättzoomning är nog mitt gamla Nikon AF 70~210/4, men det är internt så det märks inte på samma sätt. Förutom om man försöker rikta det uppåt eller nedåt och ta bilder utan att hålla i zoomringen då... Men annars är t ex Nikon AF-S 24-120/4G också så att det gärna börjar glida iväg om man bär runt det. Har det väl kommit ut från 24 mm så går det lättare sedan.
 
  • Gilla
Reaktioner: OTS
Accepterar läget men det irriterar så jag sätter ett grövre gummiband som objektivlås .Ganska smidigt.
 
Det behöver inte vara speciellt avancerade objektiv för att det ska sitta ett zoomlås på det. Mitt EF-S 18-135 IS STM har det. Jag har ett äldre EF 50-200 som inte har det men som dessutom har en axiell zoomring, eller vzd det heter, man vrider inte på rnigen utan skjuter den fram och tillbaka, och det glider ut til llängsta läget nästan jämt när man bär på det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.