Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon ef 200/1.8L usm

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Om man vill komma åt det otroligt korta och snygga skärpedjupet som ef 200/1.8 ger och brännvidden ska vara på ca 2-300mm.
Vilka övriga objektiv ger samma effekt?
Jag tänker framförallt på objektiv med en mera överkomlig prisklass än 200/1.8
 
Man kan även överväga Sigma 135/1.8 på den korta sidan.

Beakta att vare sig 200/1.8 eller den första EF 300/2.8 IS USM eller 300/2.8 USM utan IS repareras av Canon längre. I vissa fall kan man möjligen få reparerat via tredje part men risken finns att man köper en snygg hyllvärmare om något av dessa går sönder.
 
För att bli lite seriös; svaret på frågan är nog tyvärr att kombinationen lång brännvid och stor maximal bländare är vad som krävs för att (på avstånd från subjektet) kunna separera subjektet från bakgrunden på ett sätt som 200/1.8 gör.
Möjligen att den så kallade "Brenizer-metoden" skulle kunna ge någorlunda likvärdiga resultat med en 85/1.8 eller liknande.
 
Jag har lekt lite med macroliknande fotografering med ett 50-200mm-objektiv men ett betydligt enklare än 1.8L. Nedanstående är taget med 200mm och bländare 8.

IMG_6093.JPG
 
För att bli lite seriös; svaret på frågan är nog tyvärr att kombinationen lång brännvid och stor maximal bländare är vad som krävs för att (på avstånd från subjektet) kunna separera subjektet från bakgrunden på ett sätt som 200/1.8 gör.
Möjligen att den så kallade "Brenizer-metoden" skulle kunna ge någorlunda likvärdiga resultat med en 85/1.8 eller liknande.
Om du ska använda Brenizermetoden så är det tvärtom. Man ska använda längre brännvidd och mindre bländare än slutresultatet.

/Stefan
 
Om du ska använda Brenizermetoden så är det tvärtom. Man ska använda längre brännvidd och mindre bländare än slutresultatet.

/Stefan
Helt korrekt, jag mindes fel. Jag missade att Brenizer-effekten inte bara minskar (det upplevda) skärpedjupet, utan (så klart) också ser ut att vara tagen med kortare brännvidd.
 
Det känns som att EF 300/2.8L USM är ett bra köp.
Just nu brukar jag använda min 80-200 /2.8 L tillsammans med aps-c.
Det blir ju tyvärr längre skärpedjup med den men endå accepteptabelt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.