Annons

Canon EF 16-35/2,8 L II USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Fiddan

Aktiv medlem
Tjena

Jag har sökt och sökt efter test bilder och riktiga ressentioner på detta objektivet men hittar inget.. 4st finns här men i dem står det inte det som jag vill veta..

Köpte mig min första systemare för 6 månadersedan (Eos 400D har sedan dess brännt av ca 100-1500 bilder i månaden och tycker mig nu mogen för att kasta iväg min kitt glugg så ångt bort jag bara kan.

Vidvinkel är jag riktigt sugen på och har varit ett bra tag och har funderat på en 10-22 eller den här då, jag vet om att 10-22an skall passa jätte bra tillsamans med min 400D men inte hur 16-35'an är. inte ens kunnat se bilder ifrån den gluggen så jag får mig en uppfatning om hur skillnaden är på vidvinkeln.

Jag är helt grön på det här, hoppas att någon kan svara snabt för jag måste nästan bestämma mig idag ifall jag skall hinna få den innan jul då det är julklappen ifrån mig själv till mig själv då :D

Tack på förhand
 
Är väl bortom allt synt förnuft att köpa en 16-35 till en kamera med liten sensor. En canon 17-55 is är skarpare, har mer tele och praktiskt taget samma vidvinkel samt en utmärkt IS.

10-20 ger ett helt annat utsnitt då det är en ultravidvinkel och inget du ersätter kitgluggen med utan den är bara ett kompliment.

En ruggigt trevlig kombo är nog sigma 18-50 F/2.8 macro samt tokinas helt nya 11-16 f/2.8 som ljusstarkt ultravidvinkel.
 
Fredrik Jutfelt skrev:
Köp den! Det är sådana impulsköp som håller begagnatmarknaden levande.

ahh då köper jag den och lägger upp den på julaftons morgonen på blocket!

Riktigt skysst tänk!

Nää men ärligt, hur skall en amatör veta att den gluggen inte funkar på den 400D?
Man läser ju att alla gluggar under 5000:- är skräp och man får vad man betalar för. och jag kan tänka mig att nalla lite ifrån sparkontot för en kamera pryl då det känns som att det är ganska vättigt.

EF-S objektiven skall väll vara anpassade till 1.6 sensorerna eller?men ibland rekomenderas vanliga EF objektiv.. Funderar också på en 50mm glugg 1.8 eller 1.4, men vart får jag reda på hur de passar till min kamera? vet man bara det eller är det någonting som man faktist får förklarat för sig när man läser produktens namn?
 
Alla EF och EF-S objektiv passar. Men som du säger EF-S objektiven är anpassade för den mindre sensorn. Om du sätter på 17-35 så får du en brännvidd på 27,2-56mm.

Mats
 
jag ahr tänkt om lite här nu..
Canon EF-S 17-55/2,8 IS
Det objektivet är ju nästan som mitt 18-55 men lite mer vidvinkel och rätt så mycket mer ljus kännsligt..
Men kommer jag få skarpare bilder?

Det jag retar mig med mitt nuvarande är att skärpan inte är den bästa inte ens när man använder stativ och längre slutartider på fasta föremål så blir bilderna suddiga när man ser dem i skala 1/1..
Är det värt nästan 10 papp för den gluggen?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.