Annons

Canon EF 1200 mm f/5,6 L USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Jordi

Aktiv medlem
Vet någon hur mycket denna glugg kostar?
Har någon här testat den?
Det finns ju en yrkesfotograf här på fotosidan
som äger den. Han har f.ö en bizarr fotoväska.
Såg en del andra mindre trovärdiga combos.
Tex. EOS-1Ds Mark II + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM
Är det sant eller är det humor att ljuga här?
 
Skulle tro runt 800 000.. många menar den kostar mer än så och andra menar att den kostar mindre.

Tror inte att den finns bland fotosidans medlemmar. Tror inte ens det finns ett exemplar i sverige överh. Eller har jag fel här ?

Varför skulle 1DsMII + det objektivet vara lögn menar du ? För dåligt objektiv på en bra kamera ?

http://www.dvinfo.net/canon/images/images17.php
1200mm..

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=29923&highlight=canon+xl1
Kommer väl inte närmare 1200mm än dessa 600 4L IS i Sverige skulle jag tro.

Hade varit mycket trevligt att testa ett 1200mm i fält där det räknas. Om det nu är hanterligt med sina fläskiga 16kg är ju däremot osäkert !

MVH Niclas,
 
Tänker inte lägga mig i debatten om medlemmen ljuger eller inte. Men Canon Europa har ett sådant, som de brukar låna ut vid diverse arrangemang. Så de är väldigt sällsynta.

Ett 600/4L + 2x är ju betydligt lättare att hantera + att det är sisådär en 750.000 kr billigare.
 
EF 1200/5,6L kostade 750 000 när den kom 1993. Föregångaren FDn 1200/5,6L var exakt samma knstruktion men gick inte att köpa.

Troligen finns 1200:an mest av marknadsföringsskäl och lånas ut till yrkesfotografer vid olika event.

Folk med dyra kameror och billiga objektiv förekommer.
 
Jag var mest intresserad av att se bilder från
extremt dyr utrustnig och kollade vilka som
tex. äger Eos 1ds MkII. Förvånande många amatörer
med blyg objektivpark och inga bilder tagna med den.
Skit samma om folk lägger drömmar i sin fotoväska,
men när man skriver recensioner om produkter man inte har känns allt väldigt oseriöst.
 
Det finns inget krav på att vara duktig för att man ska få köpa Canons dyraste kamera. Man behöver heller inte använda kameran när man köpt den.

Man kan också vara hur seriös som helst och ta hur mycket bilder som helst även om man inte lägger upp några bilder på Fotosidan.

Hur kan du veta att de inte har eller har haft de kameror de recenserar?
 
Nej det är sant.
Jag va i Japan igår och köpte mig ett eget.
Otympligt, men vilken glugg!
 
Folk lägger mycket pengar på sina prylar, eller lite. Såklart ok vilket som ;)

Jag har lagt mycket pengar i väldans få prylar.. bra bilder.? ja sjukt bra blir det.. men när det gäller det så är ju de bra prylarna bara en fördel på vägen dit.. (hihifniss)..

Foto handlar om passion för många. Det begreppet är brett och månfacceterat. Pengar är väl bara den ena "saken" som många stoppar intresset med.

Tänk på vad "tid" kostar idag . . .

MVH Niclas,
 
Jordi skrev:
Jag va i Japan igår och köpte mig ett eget.
Otympligt, men vilken glugg!

Om du säger det så... :) Jag blir ändå inte imponerad förrän någon kan visa att de verkligen kan prestera bra bilder med sina verktyg. Och då menar jag inte rent tekniskt.

Har i förresten sett vad båtar kostar? Foto verkar ju vara en otroligt billig hobby i jämförelse.
 
Jordi skrev:
Nej det är sant.
Jag va i Japan igår och köpte mig ett eget.
Otympligt, men vilken glugg!

Jordi, måste tyvärr säga att det är ganska orimligt att du skulle ha en 1200 mm glugg.
Har inte tidigare hört om en amatörfotograf som lägger närmare en miljon på sin utrustning och att du säger att du var och köpte den i Japan... vad jag har hört görs den bara på beställning alltså inget objektiv man hämtar upp i en affär.
 
Vad spelar det för roll vad folk har i sina kameraväskor? Det är väl vilka bilder man tar som räknas? Eller?

;)
 
Magnus, jag tycker det spelar roll med tanke på vad Jordi startade denna tråd med.
Han inledde ju med att anklaga folk för att ljuga om sin utrustning.
 
Mitt inlägg var ironiskt liksom Jordis påstående om att ha varit i Japan.

Men jag tycker att det är lite löjligt att bry som om folk verkligen äger det som står i "kameraväskan". En del tar nog inte den funktionen på blodigt allvar och slänger i allt de provat.

Jag har för övrigt också provar EF 1200/5,6L... men tyvärr inte FD-varianten.
 
Rykten säger att militären har specialbeställda objektiv från canon som kan ta "porträttbilder" på flera kilometers håll.

Med porträttbilder misstänker jag att man menar möjlighet att identifiera iofs..


Det finns alltså möjligen ett par sådana objektiv i sverige..
 
..och rykten säger att Canon inte säljer för militärt bruk.. SÅ nu står det 1-1 ;)

Fler rykten?

Så jäkla långt är inte 1200mm

Själv har jag ett 1400/11L IS USM ;)
 
laan skrev:
Rykten säger att militären har specialbeställda objektiv från canon som kan ta "porträttbilder" på flera kilometers håll.

Med porträttbilder misstänker jag att man menar möjlighet att identifiera iofs..

Jag tror möjligen att det ryktet kan röra sig från canons 5200/11 som vägde 100 kilo och som fanns på 60-talet. Det påstås att det använts till gränsövervakning.

Idag används fjärrstyrda videokameror för gränsövervakning. Det är lättare att göra kraftfulla zoomobjektiv till sådana kameror eftersom sensorerna är mindre. Exempelvis har Canon ett TV-objektiv med 100 gångers optisk zoom. Det användes i Åre på Alpin-VM. Satt en stackars TV-fotograf i en vagn på fjället mitt emot och filmade... han fick stänga av värmen för att inte få problem med värdedaller och kondens.

Vid den skånska kusten vid Öresund sitter fjärrstyrda videokameror som filmar alla fartyg som passerar genom sundet. Fjärrstyrs numer från ett bergrum i Blekinge. Förr satt sjöövervakningen i Malmö.

Lite OT...
 
froderberg skrev:
Mitt inlägg var ironiskt liksom Jordis påstående om att ha varit i Japan.

Men jag tycker att det är lite löjligt att bry som om folk verkligen äger det som står i "kameraväskan". En del tar nog inte den funktionen på blodigt allvar och slänger i allt de provat.

Jag har för övrigt också provar EF 1200/5,6L... men tyvärr inte FD-varianten.

Du var nog den enda som förstod vad jag menade.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.