Annons

Canon EF 100-400/4,5-5,6 L för 12000:- bra?

Produkter
(logga in för att koppla)
De ringde och sa att man måste förskottsbetala i butik idag för att få det låga priset. Några risker med det om man kör kreditkort?

De har inte ringt mig och sagt det. De sa inget om det när jag talade med dem heller. Men då beställde jag via webben, det kan ha betydelse, hoppas jag.
 
Spontant tror jag inte att det är någon ny variant på gång. Detta baserar jag på att de återgår till deras ordinarie pris i morgon plus att ingen annan butik verkar ha satt ner objektivet.
Fast varken Cyberphoto eller Scandinavian har några hemma eller kan ange leveransdatum. Objektivet tycks alltså vara slut hos Canon.
 
Fast varken Cyberphoto eller Scandinavian har några hemma eller kan ange leveransdatum. Objektivet tycks alltså vara slut hos Canon.

Du har rätt, får väl se om de lyckas få fram ett ex till mig. Det vore visserligen på tiden, 100-400 var väldigt länge sen de uppdaterade.
 
Hoppas den nya är vridzoom istället för skjutzoom. Kände på den när Mediamarkt precis kommit till Sverige och var bara nöjd att jag inte hade köpt den en gång i tiden. Blev en 70-200/2,8 istället.
 
Hoppas den nya är vridzoom istället för skjutzoom.
Det där med skjut- vs vridzoom är mest en vanesak. Och båda varianterna har sina nackdelar respektive fördelar. Jag är inte alls säker på att jag skulle vilja byta till samma objektiv med vridzoom om möjligheten fanns, även om jag var ganska tveksam till skjutzoomen till en början.
 
Det där med skjut- vs vridzoom är mest en vanesak. Och båda varianterna har sina nackdelar respektive fördelar.
Det går fortare att zooma mellan ändlägena med en skjutzoom, men det går lättare att finjustera brännvidden med en vridzoom.

/avd. för triviala självklarheter. ;-)
 
Hur går det för er som beställde objektivet och inte fick det på en gång? Jag har nu väntat i 3 veckor och än har jag inte hört något. Skrev till Rajala idag och hoppas på svar när det kommer.
 
När jag beställde fick jag beskedet 2-3 veckors leveranstid. Ringde efter drygt en vecka för att höra vad som händer, fick veta att de delar ut efter en turordning hur beställningarna kommit in och att de börjat dela ut. Jag fick reda på min plats i kön. Ringde sedan för en vecka sen och på den veckan som gått sedan mitt första samtal hade ingenting hänt, jag stod kvar på samma plats i kön men leveranstiden hade ökat till 3-4 veckor.
 
Har inte fått något svar på mitt mail än. Svagt av dem att inte meddela att det blivit ändrade leveranstider.
 
Ringde idag igen. Samma köplats, alltså ingen leverans överhuvudtaget på den gångna veckan. Så på två veckor har tyvärr inget hänt. Jag nämnde att flera andra fotofirmor fyllt på sina lager under den tiden och han kommer till att kolla upp varför de inte får in några objektiv av denna modell.
 
Fick svar på eposten inte mer än 20 min efter förra posten att de får in objektiv varje vecka men att jag tyvärr ligger sist i deras lista från readagen. Ringde då upp dem och detta betyder konkret att jag ligger på köplats 40 just nu men att de har betat av halva kön eller strax över 40 st. Han jag talade med sa att de har fått hem ca 15 objektiv i veckan. Om det fortsätter så här har jag ett nytt objektiv på ca 3 veckor till. Även om han inte sa det rakt ut verkar de ha tagit alla beställningar som gjordes i butik före de som beställde på webben. Tydligen är inte webbordersystemet ihopkopplat med deras andra ordersystem utan alla webbordrar läggs manuellt över i det andra ordersystemet(det som används i butikerna) innan de börjar behandlas.
 
Jag beställde och betalade i butiken i Stockholm kl 10.27 den 30/9 och det gav mig en tiondeplats i kön och där har jag legat sen dess. Med 15objektiv i veckan borde jag fått mitt för länge sen. Varför svarar de så olika?
 
Exakt samma tid fast på webben beställde jag, lustigt att det skulle bli samma tid. Eller ligger det en flock vargar begravna i närheten?
 
hmm, 100-400L är ju ett av de objektiven som väl tillverkas stötvis, en tid finns det, sen följer en längre tid utan, hoppas det inte är så i det här fallet, för i så fall kan det ju ta lång tid, man kan ju ringa Canon och höra hur det är med leveranserna av just det här objektivet.
 
Ja att få olika svar känns ju onekligen inte bra. Att säga till mig att inga leveranser skett till butiken i Sthlm under två veckor och att säga till andra att 15 objektiv per vecka levererats, det förstår inte jag. Och även att andra fotofirmor under denna perioden mottagit leveranser har jag noterat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.