Annons

Canon DPP 3.5.1

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte juridiskt i Sverige.
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19620700.htm

Snattar jag din text med nu när jag citerar den...
Du länkar lite grovt, men jag utgår från att du syftar på BrB 8 kap. 1§, där det står:

“Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år”.

Såvitt jag kan bedöma föreligger nedanstående rekvisit:

1) "olovligen"; framgår av Canons licensavtal att man ska äga kameran med tillhörande serienummer
2) "tager"; analogt med tillskansa eller på annat sätt komma över ett serienummer som krävs för själva programmet
3) "vad annan tillhör"; här handlar det om ett serienummer man själv saknar äganderätt till
4) tillägnelseuppsåt; alltså uppsåtligen tillägnar sig serienumret i syfte att komma över ett program

Vilka rekvisit menar du inte skulle föreligga här för att kunna kalla det stöld?

Jag delar dock din uppfattning att tillgreppet nödvändigtvis inte innebär skada, varken för Canon eller ägaren av serienumret, men icke desto mindre är tillräckligt många rekvisit uppfyllda för att det skulle kunna kallas för stöld i enlighet med BrB 8:1. Trots att serienumret de facto finns kvar hos den ursprunglige ägaren!

Det jag tror du gör är att blanda ihop stöld av ett serienummer med upphovsrättslagstiftningen och nerladdningsdebatten, där de som argumenterar för fri nerladdning gärna gör gällande att kopiering aldrig kan likställas med stöld eftersom ingen blivit av med något.

Den debatten vill jag ogärna ge mig in i, men som fotograf har jag full förståelse för upphovsmännens argument och det är faktiskt så att de rekvisit jag räknat upp ovan också är giltiga i ett nerladdningsmål, varför man visst skulle kunna kalla nerladdning/kopiering för stöld. Det finns dessutom ytterligare ett rekvisit som är uppfyllt i det fallet och det är att tillgreppet innebär skada för upphovsmännen.

Hur som helst, vi gled kanske en bit ifrån själva ämnet och serienumret tycks ju ändå vara överspelat vid det här laget... I rest my case.

Dpp 3.7.2

Jag hittade version 3.7.2 på Canons USA-sida

http://www.usa.canon.com/consumer/controlleract=DownloadIndexAct

Det verkar vara ett effektivt program. Men det finns inte lika många justeringsmöjligheter som i Lightroom 2. Däremot tycker jag utskriftsfunktionerna verkar vara bättre än i Lightroom, i kombination med en Canon-printer och Easy Photo Print EX.

Bra att linskorrigering finns med i DPP. Annars använder jag PTLens till detta. Där kan man också räta upp perspektiv. Om det fanns en sådan fuktion, samt om man kunde justera delar av bilden (som i LR2) vore DPP perfekt.

Jag hittade version 3.7.2 på Canons USA-sida

http://www.usa.canon.com/consumer/controlleract=DownloadIndexAct

Det verkar vara ett effektivt program. Men det finns inte lika många justeringsmöjligheter som i Lightroom 2. Däremot tycker jag utskriftsfunktionerna verkar vara bättre än i Lightroom, i kombination med en Canon-printer och Easy Photo Print EX.

Bra att linskorrigering finns med i DPP. Annars använder jag PTLens till detta. Där kan man också räta upp perspektiv. Om det fanns en sådan fuktion, samt om man kunde justera delar av bilden (som i LR2) vore DPP perfekt.

Var hittar ni detta? Jag kan inte för mitt liv hitta någon länk till nedladdning av mjukvara från Canons sida. Alla deras länkar går till olika slags utrustning, inte till program. Vilka mystiska knep är det som alla andra tycks kunna för att orientera sig där?
Martin

Var hittar ni detta? Jag kan inte för mitt liv hitta någon länk till nedladdning av mjukvara från Canons sida. Alla deras länkar går till olika slags utrustning, inte till program. Vilka mystiska knep är det som alla andra tycks kunna för att orientera sig där?
Martin

Man måste först tala om vilken utrustning man har, sen kommer man till en sida med lämpliga nedladdningar. Om man har en äldre version av DPP är det bara att ladda hem uppgraderingen, annars måpste man uppge kamerans serienummer.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto