Annons

Canon D60

Produkter
(logga in för att koppla)

Regfellow

Medlem
Är det fler personer än mig som känner sig blåst av Canon. Jag köpte en Canon D60 i början av Maj 2002 efter många om och men. Kameran, var försenad och var i stort sätt omöjlig att få till i långt in på sommaren, hade ett riktpris på ungefär 33000 kr.
10 Månader senare släpper de D10:an, som är ungefär samma kamera fast uppgraderat hus och funktionallitet och kostar runt 19000 kr...

Det är kul med att utvecklingen går framåt... men sponsrar man utvecklingen genom att köpa deras produkter skall man väl inte straffas med värdeminskning på 50 % av inköpspriset på mindre än ett år... det får åtminstånde mig tveksam att köpa någon ny kamera ifrån Canon på ett långt tag!!!!

/Mats Boberg

Adam:

Man kan ju skapa en debatt om det är många som tycker lika dant, ta upp det med Canon!!!?

Man skulle kunna lämna in sin D60 och hämta ut en ny D10 för en administrativ kostnad eller något i den stilen... =]

Det kostar mycket att ligga i framkanten, oavsett vilken produkt det gäller så är det dom som är ivrigast att ha det senaste som får betala för dom andra.
Jämför DVD-spelare, eller flata skärmar eller datorer.
Hur kul är det att köpa ny dator nu och se vad du får för samma eller mindre peng om 6 månader.

Jag som inte har så bråttom är väldigt tacksam för att ni andra sponsrar utvecklingen så jag får en billig o färdig DSLR när jag behöver byta kamera.

Regfellow skrev:
10 Månader senare släpper de D10:an, som är ungefär samma kamera fast uppgraderat hus och funktionallitet och kostar runt 19000 kr...

Hmm, så du känner dig blåst av en producent för att de tillhandahåller nyare, bättre produkter till ett lägre pris? DET är för mig ett nytt sätt att blåsa folk på!

/Magnus

De blåser ju alla som redan köpt D60 och betalt utvecklingen och givit input till att tillverka D10.

Läs gärna diskussions ämnet... den här diskussionen är till för de som köpt D60, inte de som vill gotta sig i andras misär =]

Att man konkurrerar med pris och prestanda är en av de "obehagliga" saker som avsaknad av planekonomiför med sig.

För att göra en trevlig analogi kan man säga att de östtyskar som köpte en Trabant 1985 inte blev blåsta men de som köpte en BMW blev det... Fast BMW hade lite moral kvar, då de inte sänkte priset på nästa årsmodell, bara elakt nog gjorde den bättre.

/Magnus

Jag trycker att det är riktigt klantigt av Canon. Deras målgrupp för kamror i den prisklassern har nog redan ivesterat i en D60. De kommer ju aldrig byta till D10 om de inte är i situation där de inte behöver bry sig om ekonomin.

Om du vet vad kameran kostar är du knappast 'blåst'. En så dyr investering borde stötts och blötts en hel del innan man lägger ut pengarna. Risken att en billigare (och kanske också bättre) modell skulle komma ut var ju knappast obefintlig...
Canon Sverige har också en del av skulden. I USA är 10D $700 billigare än D60 (SEK 6000). I Sverige är 10D(SEK 9000) 13000:- billigare än D60 (SEK32000).

Ett 'problem' i sammanhangen har säkert varit Canons osäkerhet vid lanseringen och prissättningen av D60. Visste Canon redan innan hur stort intresset vari för deras D60 hade den säkert varit billigare från början. Produktionsmetoder etc. har också pressat priset på 10D. Canon har alltså knappast medvetet försökt 'lurat' någon.

Regfellow skrev:
Jag trycker att det är riktigt klantigt av Canon. Deras målgrupp för kamror i den prisklassern har nog redan ivesterat i en D60. De kommer ju aldrig byta till D10 om de inte är i situation där de inte behöver bry sig om ekonomin.
Jag har en D60 och kommer inte att byta till 10D.
Varför ska jag byta till en kamera som i det närmaste är identisk med min befintliga?
Autofokus är inte en stor punkt för mig.
Likadant med datorer, jag väntar 2 till 3 generationer fram för att det ska vara meningsfullt att byta mina befintliga grejor.

Min nästa digitala kamera kommer att vara 24*36 med bättre upplösning, troligen om 1,5 - 2 år.
Det kommer nog att finnas en efterfrågan på kameran då också, om än till ett kratigt reducerat pris. Men fram till idag har man ju varit glad om någon överhuvudtaget velat köpa en digitlkamera med 1 år på nacken!

Canons försäljningsstopp av D60 gillar jag inte, det skapade märkliga uppfattningar om befintliga och kommande modeller.

Förstår att många känner sej besvikna.. men så länge vi har en marknadsekonomi så är det här fenomenet något man får leva med. Alla visste väl att priserna kommer att sjunka. Inte var en D60 så bra att den var värd sina 33000 när den kom. Men vill man vara först och betala utvecklingskostnaden så är ju det upp till var och en. Själv är jag avvaktande och väntar in nästa prissänkning. Nu börjar ju priserna bli mer vettiga och man får det man betalar för.

För en amatör svider det nog rejält men använder man kameran i yrkesbruk så är nog de investerade pengarna på en D30/D60 redan intjänade för en tid sen...

Eloge till Canon.

Jag tycker Canon skött övergången från D60 till 10D på ett bra sätt. De stoppade ju produktionen av D60 i god tid innan de släppte 10D. På så sätt säkrade de att så få personer som möjligt köpte en D60 precis innan de släppte 10D, vilket ju hade varit surt.

Är det några som skulle vara arga så är det de som köpte en D100 för några månader sedan.

Att gnälla om att priset sjunker tycker jag är lite fel. Kom inte och säg att du inte trodde att canon skulle komma med en bättre och billigare modell senare.

Behåll du din D60 och var glad för att du hade råd att köpa en sån. Det är det inte alla som har. Det är ju fortfarande en bra kamera precis som min OM4 från 1986

//Uffe

Erik Schalin skrev:
Ledsen Mats

Detta är det digitala racet i ett nötskal.

Eller snarare det allmänna elektroniska racet i ett nötskal. En dator föråldras ännu snabbare! Det är väl något man får räkna med när man köper dylika prylar, tror jag.

Jag köpte min D60 sommaren 2002. Den var då en mycket bra kamera. Det är den fortfarande. Det faktum att Canon kommit ut med en efterföljare, som förefaller vara ännu bättre ändrar inte på det. Jag har fortfarande ett bra arbetsredskap. Däremot ligger jag inte lägre "på topp", men det är inte heller speciellt viktigt för mig...

mvh Janne

gundj skrev:
Det kostar mycket att ligga i framkanten

Du återkommer rätt så ofta till denna tes, Gunnar, att några väljer sin kamerautrustning för att "ligga i framkanten". Har du något exempel på någon som gör så? Jag tror för min del att det är andra saker som styr val av kamera och objektiv. Vad tror du?

mvh Janne

Mats: Jag förstår precis ingenting....

Har Canon lurat dig att köpa en D60?

För det var väl inte så att du tog beslutet att köpa en själv?

Sen undrar jag om din D60 helt plötsligt tar sämre bilder för att 10D kom ut på marknaden..?

Nej du, det resonemanget går inte hem hos mig. Sådan är utveckligen. Många 10D ägare kommer väl då i så fall att banka huvet i väggen när Canon släpper en ny modell 2004...

Tycker du ska glädjas åt din D60, som fortfarande är en finfin kamera. Men naturligtvis kan jag förstå din frustration. Men du kan inte och ska inte jämföra en DSLR med en vanli SLR i frågan om prisutveckling. Teknik har alltid sjunkigt i pris/tid. Att köpa en DSLR och tro att den inte kommer att sjunka i värde är lika dumt som att tro att man kan köpa en ny volvo utan att förlora 20000:;- när du kör ut den ur bilhallen.

Ps. Nä.. jag gottar mig inte i din "olycka", utan konstaterar bara att det inte är något fel på vare sig D30 eller D60 fast än 10D finns..

Köp Nikon nästa gång, de har säääkert en helt annan prisstrategi....

Mvh
Jeppe

Loj skrev:
Du återkommer rätt så ofta till denna tes, Gunnar, att några väljer sin kamerautrustning för att "ligga i framkanten". Har du något exempel på någon som gör så? Jag tror för min del att det är andra saker som styr val av kamera och objektiv. Vad tror du?

mvh Janne

Jag tror faktiskt efter att ha följt fotosidan sedan den startade och själv hållit på till o från i många år med foto att det är många som köper nyare o häftigare än dom behöver bara för att det är just nyare o häftigare.
Det är ju rätt vanligt med frågor här av typen" hur sätter jag i filmen i min XXXX" där XXXX är Canikonta´s värstingmodell.
Du behöver inte känna dig träffad Loj.
Dessutom är ju faktiskt mitt påstående sant :)

Gott så!

gundj skrev:
Jag tror faktiskt efter att ha följt fotosidan sedan den startade och själv hållit på till o från i många år med foto att det är många som köper nyare o häftigare än dom behöver bara för att det är just nyare o häftigare.
Det är ju rätt vanligt med frågor här av typen" hur sätter jag i filmen i min XXXX" där XXXX är Canikonta´s värstingmodell.
Du behöver inte känna dig träffad Loj.
Dessutom är ju faktiskt mitt påstående sant :)

Nej, jag känner min inte träffad. Jag tror dock att du misstar dig. Fast det nyttar näppeligen att dividera om det!

Ha det!

/Janne

ANNONS