Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon D30
- Trådstartare Both
- Start datum
perkaby
Avslutat medlemskap
Jag är nog fel person att svara, men jag svarar ändå.
Köpte nyligen en D30, mycket billigt, med trasig slutare. Då D30 har ett par år på nacken bör man kolla hur många exponeringar den gjort, så inte slutaren pajar efter en vecka. Byte av slutare kostar ca 3-4000 kr hos en serviceverkstad. Jag bytte min slutare själv, och det gick på 729 kr.
Kvalitetsmässigt tycker jag att det en bra kamera, 3.2Mp räcker för mina behov än så länge.
Behöver man inte massa megapixlar, snabba serietagningar osv, är det helt klart en bra instegskamera.
Det enda som verkar vara till dess nackdel är då om slutaren gått lite för mycket. Jag har dessvärre inte testat de nyare Canon-kamerorna, så ev. skillnader i hantering, hastighet och bildkvallitet kan jag inte uttala mig om.
Köpte nyligen en D30, mycket billigt, med trasig slutare. Då D30 har ett par år på nacken bör man kolla hur många exponeringar den gjort, så inte slutaren pajar efter en vecka. Byte av slutare kostar ca 3-4000 kr hos en serviceverkstad. Jag bytte min slutare själv, och det gick på 729 kr.
Kvalitetsmässigt tycker jag att det en bra kamera, 3.2Mp räcker för mina behov än så länge.
Behöver man inte massa megapixlar, snabba serietagningar osv, är det helt klart en bra instegskamera.
Det enda som verkar vara till dess nackdel är då om slutaren gått lite för mycket. Jag har dessvärre inte testat de nyare Canon-kamerorna, så ev. skillnader i hantering, hastighet och bildkvallitet kan jag inte uttala mig om.
perkaby
Avslutat medlemskap
jeskata skrev:
Är det lätt att byta slutare själv? Min 300D har lite på 10000 exp så det är klart man kan börja bli orolig... Får man köpa dem som lösa delar eller är det "kontakter" som gäller?
D30 har ju nog en del mera brus än 300D på höga ISO.
Du kan köpa slutaren av MK Electronics som säljer canonreservdelar.
Vet man vad man gör, och tar det lugnt ska det nog inte vara några problem. Det innebär en del lödande samt att plocka bort sensorn.
Här är en tråd på dpreview där en kille bytt slutare på en EOS 10D(Den är rätt lik D30 på insidan, kanske även 300D):
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=13592947