Annons

Canon D20 vs. Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)

mais

Aktiv medlem
Nu tänker de flesta troligtvis -Åhh ännu en diskussion.

Men är i steget att köpa en av de modellerna och har lite funderingar och hoppas på lite hjälp från ni som har dessa.

Skillnaden på kamerorna på dessa områden:

Iso/brus (Nikon har ju ex."bara" ISO 200,stor nackedl?) även bildkvalliten i högre annars?

Bilder per sec. 3 vs 5

Fokusen... Har prövat D70 väldigt snabbt, upplevde den som snabb och följdsam och höll sig exakt hela tiden till fördel att ex. följa ett objekt (Panorering) och bara trycka av i rätt ögonblick utan fördröjning. Samma på Canon?

Ljusmätningen, har båda 3 alternativ och även punktmätning/spottmätning?

Sedan sist, ska man köpa kit varianterna eller satsa på något annat? Behöver ju ett zoom objektiv i alla fall. Är ex. Sigma 28-300 / 3,5-6,3 DG Macro okey?

Andra funktioner m.m att tänka på i mitt val välkommnas varmt.

Sedan kort o gott, vilken är mest prisvärd.

Sedan kan väl alla funderingar om de verkligen ska jämföras med varandra osv. som alla andra forumtrådar verkar ha spårat ut i skippas.

TACKAR på förhand
 
Kameran heter 20D och ingenting annat. Dessutom, använd sökfunktionen, det finns ett antal trådar på detta ämnet.

/R
 
ja dessa trådar har varit uppe innan... och börjar bli lite jobbiga.. men jag ska ialla fall besvara dig...

1. jag tror inte det finns många som har kört Nikon D70 och 20D samtidigt då det är två olika system, totalt meningslöst såvida ingen betalar åt dig. Så någon sådan jämförelse blir nog svår såvida ingen har bytt system..

2. Enligt specarna tycker i alla fall inte jag att man kna jämföra dessa kameror. Canon 20D ligger mellan Nikon D70 och Nikon D200.

D70s tror jag har 5 fokuspunkter, 20D har 9
D70s tar 3 bilder/s, 20D tar 5bilder/s
D70s har CCD sensor med 6 MP, 20D har CMOS 8,x MP

Det finns fler skillnader och även fördelar säkerligen för Nikon, men ialla fall är det skillda kamera typer.

Enklast är att du provar dessa i butik och söker vidare bland trådarna, ett tips är recensionerna här på fotosidan
 
Har läst resentionerna men alltid kul att höra råd och synpunkter ifrån de som använder de dagligen. För och nackdelar med de båda.
 
mais skrev:
Har läst resentionerna men alltid kul att höra råd och synpunkter ifrån de som använder de dagligen. För och nackdelar med de båda.


Har du funderat på D50 (helt nytt hus) för ca 5800kr inkl frakt och begagnad 18-70mm DX?? Har du tur så kan hela paketet kosta dig runt 7500/7800kr,lite beroende vad folk vill ha för sina objektiv.
 
Japp har tänkt på det. Men en grej som jag inte gillar med den är att den har en ratt. Vill ha två för styrning med pekfingret och tummen samt större skärm.

Dock har den fördelar som USB 2.0 och även SD-kort som jag kommer åt fördelaktikt.
 
mais skrev:
Japp har tänkt på det. Men en grej som jag inte gillar med den är att den har en ratt. Vill ha två för styrning med pekfingret och tummen samt större skärm.

Dock har den fördelar som USB 2.0 och även SD-kort som jag kommer åt fördelaktikt.

D70 skärm 1.8
D70s skärm 2.0
D50 skärm 2.0
 
Aj fan, har läst så mycket jämförelser på sistone så måste blandat ihop det.

Dock har D50 långsamare bildserietagning. Har dock itne prövat vad 2,5 vs. 3 betyder i verkligheten men är väldigt orolig för att jag ska uppleva kameran som slö då jag vill kunna ta snabba bildserier.

Därav sneglandet på Canon 20D från början.
 
Hur är det med spotmätning på canon?

Har för mig att det funktionen saknas. Jag använder nog spotmätning 10gånger för varje gång jag slår om till seriebildstagning.
 
Nej, ingen spotmätning på Canons hus med två+siffriga modellnamn i dagens läge. Kan vara att nästa generation har det. 5D och uppåt.

Däremot finns ett läge som heter utsnittsmätning som är på 9%.

Persojnligen anser jag att spotmätning ska ligga på runt 1%, max upp till 2% av bildytan, men jag har sett kameror som har klart högre värden för sin "spot"mätning.
 
Är du promt låst på en Nikon eller Canon?

D70 eller D70s skulle nog varit mitt självklara val om det inte vorre för en liten detalj: Den lilla sökaren. Det är ju som att titta igenom ett periskop med denna kamera.
Vet inte om det blev bättre på s-modellen men D70 är inte rolig att fokusera manuellet med.
 
Låst och låst.

Har tänkt och byta upp mig till ett stabilt och av många rekomenderade kameramärken och även modell därav.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.