Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D70 vs. Canon 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du har AF-C på så kommer kameran att fokusera så länge du har avtryckaren nertryckt till hälften. Du kan alltså ta en bild, släppa upp avtryckaren till hälften så fortsätter kameran fokusera och så kan du ta nästa bild när du vill.

Man kan göra likadant med AF-S, men då ligger fokus kvar på samma ställe hela tiden, tills du släpper upp avtryckaren helt och trycker ner den igen så att kameran fokuserar om.

Jag tycker definitivt att det finns åtminstone ett skäl att inte alltid ha serietagningen påslagen och det är framför allt om man börjar närma sig de lite längre slutartidera så vill man gärna "krama" av bilden, precis som man gör när man skjuter prick med ett vapen, för att få bilden så skarp som möjligt. Om man gör detta med serietagningen på så kommer man att få fler bilder än man tänkt ta.
 
Nu ska väl D70 egentligen jämföras med 350D. 20D har en bättre byggkvalite med kåpor av medtall och gummiglädda ytor på både kamerahus och grepp. Visst är greppet i plast men känslan är ok (och passningen i mitt fall) så länge man inte ska slå in spik med den... 20D är snabbare i det mesta, bättre bildkvalité, men givetvis också dyrare. Har själv 20D och D70, D50 på jobbet. Har skrivit det i andra liknande trådar; D70 har en bedrövligt liten sökare, 20D:s är inte bäst men betydligt bättre. Pedagogiken i Nikons knappar är inte bra, exempelvis att förstora en bild på displayen är bättre genomtänkt i 20D. Antar att 350D har samma handhavande. Men visst, D70 är prisvärd, eller varför inte titta närmare på D50?
 
Jag skulle ju inte säga att sökaren i 20D är betydligt bättre. Snarare aningen bättre. Men det är ju olika hur man upplever saker.
 
Jag har tidigare börjat med Nikon kameror, både analoga och digitala kompakt. Nu har jag en D70 och är mycket nöjd med den. Så nöjd att inte ens vill byta till D70s.
Innan jag köpte den funderade jag på Canon 350D men aldrig jämförde D70 med 20D.
Om jag skulle börja nu och om jag hade pengarna motsvarande en 20D då skulle jag ha köpt Nikons D200. De är av samma prisklass men D200 är framför allt nyare och har många nya funktioner som är, kanske aningen, men ändå bättre än 20D.
Som sagt, hade jag pengarna för 20D då skulle jag inte ens jämföra den med D70 utan med D200.
Hade jag mindre budget skulle jag definitivt satsa på D70/D70s med kitobjektivet 18-70, och spara pengarna för fler objektiv, makro och tele. Därmed har jag inte sagt att 20D är en sämre kamera.
/Fred
 
mais skrev:
Det är ju det som är problemet.

Har inte riktigt hittat någon butik som man kan låna kameror av sådär över en helg eller så. Stå och känna på de i butik blev jag inte så mycket klokare av.

Så är det någon som har något tips i sthlm regionen så säg gärna till.

Jag tycker att jag alltid fått bra service från killarna på Schönherrs på Upplandsgatan. Så ligger de precis vid Tegnerlunden (så får du låna ett ex har du både stad- och parkmiljö direkt utanför butiken). De säljer även beg. och då kanske de är villiga att låna ut en mot säkerhet eller nåt, vad vet jag. Kommer inte in på deras sida just nu, verkar vara nere för tillfället.
http://www.schoenherrsfoto.se/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.