Annons

Canon Choice.

Produkter
(logga in för att koppla)
Mina första Canon var A1 och F1 tidigt 80 tal, sedan var man fast. Att byta till Nikon på den tiden var ju inte att tänka på, blädarringen gick åt "fel" håll : )
 
Det var Canon T70 för min del på 80-talet. Sen blev det Nikon analog kompakt. När det sen var dags att köpa digitalt så blev det Kodak DC260. Därefter blev det en dag mer allvar och aktuellt med DSLR som skulle användas för kommersiella uppdrag. Då kollade jag först och främst på objektivutbudet hos de olika fabrikaten.
Det var Canon, sen Canon och så lite Canon till... så för min del var valet enkelt.
Till objektiven blev det 30D ... och sen 40D ...och snart 5DmkII (när den nu dyker upp...)
Canon har passat mig perfekt och jag är mycket nöjd med både prestanda, ergonomi och pris.
 
Valde Canon pga av att Canon på den tiden var överlägsen brusmässigt, samt att jag hade bra erfarenhet av andra Canon-produkter. Lämnade Canon och gick över till Nikon för några månader sedan.
 
Det blev Canon pga 350D! Hade Nikon på jobbet (D1:a) men gillade inte ergonomin. Van vid liten Olympus OM-2 från den analoga tiden kändes 350D som "state of the art" när den kom och med sitt prisläge var den det givna valet. Därefter har det blivit lite mer glas och jag är helnöjd även om 350:an vandrat vidare nu.
 
Skulle tro att jag föll för Canon långt innan det digitala var påtänkt.
( Även om jag hade en kort sejour med en Minolta )
Började lära mig fotgrafera med en Canon Ftb Ql. Det var en helt manuell kamera med enkel ljusmätning. Fick tag på en begagnad F1 som fick agera som svartvit kamera. Därefter föll jag tungt för en A1. Vill nog beteckna den som den bästa kameran som Canon gjort.
F1:an fick gå i pension när jag fick tag på en EOS 650 till halva priset. ( Öppningserbjudande i en nyöppnad fotoaffär ).

Efter det blev det digitalt när 400D gjorde sitt intåg. Och senast i våras införskaffades en 40D med batterigrepp.
Så nog kan man säga att jag är Canonfrälst.

PS. Jag har alla kamerorna kvar. Rena nostalgitrippen ...

Canon A1 var den mest fantastiska känsla jag haft, minns att jag köpte ett av de absolut första husen som fanns tillgängligt i någon fotoaffär i Stockholm, var väl 1980 eller nåt sånt, den kostade 2 160 kr, kommer ihåg det än, fick jobba en massa extra för att kunna köpa den. Minns hur mallig jag kände mig när jag gick vid fridhemsplan med den på magen, där i närheten låg ju Öbergs foto (blev expert sen).
 
EOS kändes som "framtidens" system 1992. Minolta var dock då ett alternativ! Redan på den tiden var det dock "fajt" med min morbror om vilket system som var "bäst", men 6,5 b/s i EOS600 slog han inte med sin Nikon 801 tror jag den hette.

Sen när 350D kom till digitala världen, så var det den första kameran som var ekonomiskt/funktionellt acceptabel.

Båda lätta val på sin tid! Idag anser jag dock valet mycket svårare. Många frågar mig, och jag hänvisar till att välja den som känns bäst i handen. Ger även Nikon lite fördel om man inte vill laborera med bilderna i datorn nått alls..

Fritt valt idag, så hade det blivit en 5DII(Även om Nikon D700 lockar)
 
I halva 80-talet köpte jag min första systemkamera och det var kampanjpris hos Expert på en Canon EOS750 med en sumpig 28-90mm glugg och jag la till ett Sigma 70-210mm också. Hade Nikon haft samma typ kampanj just då? så hade det mycket väl kunnat bli det istället.

2002 tog jag beslutet att köpa på mig min första digitala systemkamera och börja frilansa till dagspressen. Hade vid denna tidpunkt en Nikon coolpix 950 som jag var jäkligt nöjd med för det jag plåtade just då, det vill säga mest familjebilder.

Det blev att välja mellan en Canon D60 (32.000:) eller Nikon D100 (27.000:) Kollade och kollade åter på nätet vad folk tyckte om dessa båda som för mig kostade en mindre förmögenhet och kom fram till att jag skulle satsa på Canon. Nikonen var billigare i inköp men å andra sidan hade jag redan 2 gluggar som passade till Canon så priset hade nog slutat på ungefär det samma för Nikon med köp av 2 gluggar till den. Att jag sedan ansåg att Canon hade det bättre objektivutbudet blev också en tung avgörande faktor. Så blev jag med Canon och är så fortfarande och trivs alldeles förträffligt med det.

Kan inte sedan låta bli att göra en liten reflektion över de som har byggt upp en hygglig kamerautrustning oavsett vad det står på den och sedan helt tvärt säljer ut och satsar på ett annat märke. De två stora skiftar om att ha "ledningen" och så lär det förbli men såklart, var och en tar sina egna beslut men jag finner det ändå ganska märkligt. För skillnaden är hårfin mellan dessa märken och är båda alldeles förträffliga till att göra sitt jobb med rätt handhavande.
 
EOS kändes som "framtidens" system 1992. Minolta var dock då ett alternativ! Redan på den tiden var det dock "fajt" med min morbror om vilket system som var "bäst", men 6,5 b/s i EOS600 slog han inte med sin Nikon 801 tror jag den hette.

Sen när 350D kom till digitala världen, så var det den första kameran som var ekonomiskt/funktionellt acceptabel.

Båda lätta val på sin tid! Idag anser jag dock valet mycket svårare. Många frågar mig, och jag hänvisar till att välja den som känns bäst i handen. Ger även Nikon lite fördel om man inte vill laborera med bilderna i datorn nått alls..

Fritt valt idag, så hade det blivit en 5DII(Även om Nikon D700 lockar)



Vad jag vill minnas gjorde min EOS 600 5 b/s och 2 b/s vid följande autofocus ;-)


//Peter
 
Jag valde mellan Canon EOS600 och Nikon F801. Det var -90 eller -91.

Valet blev EOS600 pga en mer framtidssäker lösning på gränsnittet mellan objektiv och kamerahus. Och det visade ju sig att stämma. Mina första EF objektiv funkar fortfarande fast jag köpt nytt kamerahus i år. Nikon verkar fortfarande inte bestämt sig om motorn skall sitta i huset eller i objektivet.

Dessutom tyckte jag om ergonomin på EOS600. Den kändes modern och genomtänkt vilket inte F801 gjorde. Nikon verkade ha fastnat i tradition.
 
Är på väg över till Canon efter att ha använt Pentax och det som får mig att göra det ekonomiskt vansinniga bytet av system är utbudet av objektiv och tillbehör hos Canon. Kan även nämna att efter ha varit på hundmässan i Älvsjö där vi fotade med en eos 400 och en pentax k 10 båda med ett fast 50 objektiv och båda på iso 800 utan blixt så blev inte bytet svårare när man jämförde bruset i bilderna. Är som sagt inte ekonomiskt försvarbart o byta system men efter att ha väntat sedan jag köpte pentaxen på att dom nya objektiven ska släppas och ständigt sätt datumen flyttas fram så är canons objektivutbud underbart, nu kan jag välja och slipper vänta eller köpa något som jag egentligen inte vill ha men det var de närmaste jag kunde få tag på. Underbart med alla fasta ljusstarka objektiv, får visserligen zooma med fötterna men de har jag inga problem med!!!! Har ännu inte drabbats av L sjukan men det kommer nog.
/Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.