Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon CanoScan 2700F

Produkter
(logga in för att koppla)

litzen

Medlem
Gör det någon skillnad om justerar bilden (typ histogram och gammavärde) i scanner programmet innan man läser in bilden jämfört med att göra justeringarna i efterhand i Photoshop?

Dessutom, ibland har jag problem med att mörkare partier av bilderna blir randiga. Någon som har tips på vad det kan bero på?

Inte en aning om varför svarta områden blir randiga det blir dom inte i min canon scanner, Kanske för att du ändrar histogrammet?

I vilket fall om du har photoshop eller liknande bildbehandlingsprogram så ska du bara se till att scanna bilden i så bra tonomfång och upplösning som krävs av vad du ska göra med bilden. Sedan gör du ändringarna i ditt bildprogram. Då får du mest möjligheter till att färgjustera din bild.

Lycka till!

Olika skannrar funkar på olika sätt och jag har tyvärr inte koll på hur Canonskannern funkar i det avseendet.

Det som är viktigt att ta reda på är huruvida justeringar i skannerprogramvaran påverkar exponeringen i skannern, dvs ljuskällans styrka, hastigheten eller förstärkning av den analoga signalen från sensorn. Om den gör det så måste du hitta ett annat sätt att se till att skannern exponerar rätt, annars riskerar du att få sämre skanningsresultat.

Men har man bara koll på hårdvaruexponeringen spelar det ingen roll om man justerar i skannern eller i Photoshop.

Detta förutsätter att man jobbar med 16-bitarsfiler. Har man inte möjlighet att göra det rekommenderas justering i skannerprogramvaran så långt det är möjligt eftersom den i regel jobbar med skannerns eget färgsdjup.

Ränderna i de mörka områdena beror med största sannolikhet på aggresiva justeringar av 8-bitarsfiler. Men jag har också något luddigt minne i bakhuvudet att det är ett problem som just Canon 2700 dras med, varför har jag tyvärr ingen koll på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar