Annons

Canon blixt på Olympus kamera =(

Produkter
(logga in för att koppla)

Jani hast

Ny medlem
Har en Canon Speedlite 420EX blixt till min Canon G2 kamera.

Och nu ska jag köpa en ny Olympus Camedia C-750 Ultra Zoom och skulle vilja ha samma blixt då jag tycker den är bra.

Finns det något sätt att få det att funka ??
Har redan testat att ha blixten på kameran men det funkar inte =(

Du kan säkert få det att funka med lite meck. Men du kommer aldrig att få någon blixtmätning från kameran. Och 420EX har väl inte heller någon egen sensor?

Det betyder alltså att du måste köra blixten helt manuellt. Är det din avsikt?

Är lite novicwe när det gäller bixten.
Men detta hitta jag om den.

Canon själva skriver: Speedlite 420 EX är ett blixtaggregat som är speciellt anpassat för kameror med E-TTL blixtautomatik. 420 EX har bl a förblixt för evaluerande blixtljusmätning och blixt med korta slutartider. Blixtreflektorn är rörlig både uppåt och åt sidorna för indirekt blixt. Andra funktioner är Flash Exposure FE-lås, energisparläge, och hjälpbelysning för autofokusen. Blixten har en automatisk zoomreflektor som anpassar utlysningsvinkeln efter objektivets brännvidd (24-105 mm). Speedlite 420 EX har ledtal mellan 21 och 42 vid 100 ISO beroende på zoomintställning. Med sändare ST-E2 kan man styra Speedlite 420 EX trådöst.

Försöker du sätta ett topplock från SAAB på en Volvo oxå?
Tyvärr så är anpassningen av tillbehör så omfattande nu att det är endast tredjepartsblixtar med utbytbar fot/elektronik som kan anpassas till olika kameror. Detta har ju ett pris förstås, som i en del fall motsvarar en helt ny blixt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar