ANNONS
Annons

Canon 7d

Produkter
(logga in för att koppla)

Jamespkulle

Aktiv medlem
Hej.........Är det Brännviddsförläggning på Canon 7d .........Och i så fall hur MKT?
Kan jag använda mina optik på den Canon 400mm 5,6 samt sigma 18-50,2,8?
Någon skrev att skulle jag sätta en converter på min 400mm typ 1,4 ,och när jag körde bländare 8 så skulle inte autofokus funka varför?

Tacksam för svar

Hej.........Är det Brännviddsförläggning på Canon 7d .........Och i så fall hur MKT?
Kan jag använda mina optik på den Canon 400mm 5,6 samt sigma 18-50,2,8?
Någon skrev att skulle jag sätta en converter på min 400mm typ 1,4 ,och när jag körde bländare 8 så skulle inte autofokus funka varför?

Tacksam för svar

Canon EOS 7D är inte fullformat, utan 1,6x cropformat precis som 50D, 550D, 1000D etc. Det ger en skenbar brännvidds"förlängning" eftersom sensorn är mindre.

Alla EF och EF-S objektiv (och objektiv för dessa fattningar) fungerar på 7D, så dina objektiv fungerar fint.

Converter har ingenting med kameran att göra (dvs det är inte nödvändigt för att det ska fungera). Den använder du endast om du vill ha ytterligare "förlängning". Du får då motsvarande brännvidden 400 * 1,4 *1,6 = 896mm. Du tappar dock ett bländarsteg (från 5,6 till 8) eftersom mindre ljus når sensorn. Detta innebär att autofokus inte längre fungerar utan du får fokusera manuellt (autofokus vid största bländare 8 fungerar endast på proffshusen i 1-serien).

Mvh
Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar