Annons

Canon 7D VS 5D mark II?

Produkter
(logga in för att koppla)
2tim läsande åt skogen :)

Skit på er! :)

Varför börja jag ens läsa denna tråd? jag skall köpa mig en ny kamera snart och va inne på 7D. Sen börja jag läsa här.... Va fasiken.....

Istället för att se bilder framför mig, och möjliga förbättringar jag kan göra på dom bilder jag vill fota med en 7D kontra min 450D(som jag idag känner vissa begränsningar med) så ser jag uträkningar om crop och bländare kontra FF, APS-C etc etc framför mig...

Nej mina gluggar som jag trivs med är inte alla för FF format så jag skall aldrig mera läsa en sådan här tråd och radera det jag läst om 5D MKII och FF sen knalla ner och köpa en skön 7D som jag trivs med och trycka på min favorit glugg och ut och fota natur med en APS-C och stativ på kvällar/nätter och dagar (som jag alltid gjort)...Utan att fundera på om jag gjort rätt val av kamera och bildformat etc etc....

Medans ni läser och räknar er blåa så sitter jag med en termos och gottar mig i skogen samtidigt som jag nöjt kollar igenom mina bilder jag plåtat!

Hare gott
/Skogs Mulle med APS-C(ett tag till i alla fall)
 
Tråden handlar ju om 5D vs 7D - då blir det svårt att hitta argument och bildexempel gällande steget från 450D till 7D. Jag antar att det finns en poäng nånstans i det du skriver men kan inte se sambandet. Oavsett så kommer du märka uppköpet...

For the record; jämförelsetrådar i allmänhet och crop vs FF i synnerhet spårar ALLTID ur och slutar ofta i teknisk terminologi
 
Av mina erfarenhet så valde jag 7D på grund av det här:

+ 1,6x crop tele (där vill jag inte förlora då jag fotar djur och sport)
+ 10-22mm finns (motsvarar 16-35mm på 5D MK II)
+ Kan fota rörelser och även stillbilder. (täcker ju båda som inte 5D MK II gör)
+ Snabb AF (man blir bara frustrerad över dålig AF som missar)
+ ISO egenskap ser jag inte som ett stort problem då det går ändå att trycka ISO 1600-3200. ISO 6400 - 128.000 skulle jag inte rekommendera. Jag föredrar ändå att hålla mig så lågt ISO som möjligt.
+ Pris (varför inte skaffa en kamerahus till så att man har två, en med vidvinkel och en med tele så missar man inte något viktigt tillfällen)
+ Inbyggd blixt / sändare iallafall om Pocket Wizard skulle gå sönder

En sak till som jag övertygar mig själv är: Om någon fotar med 7D och 5D MK II sen skriver ut + blanda bilderna så kan jag inte veta vilken bild som är tagen med 7D eller 5D MK II. Därför ser jag att 7D har större fördelar än 5D MK II. När jag fotar med 70-200 4L på 200mm F/4 så får jag fin bokeh och suddig bakgrund. 200mm blir ju 320mm på 7D. Där får man suddig bakgrund. 5D MK II har istället ett par bländare mindre men förlorar zoom istället så det är nästan samma sak? Rätta mig om jag har fel.

Men jag säger inte att 5D MK II är en dålig kamerahus, den är väldigt bra och du som har 5D MK II kan vara väldigt nöjd med ditt köp om du inte fotar sport eller vilda djur eller läge där du inte vill förlora zoom.
 
Tråden handlar ju om 5D vs 7D - då blir det svårt att hitta argument och bildexempel gällande steget från 450D till 7D. Jag antar att det finns en poäng nånstans i det du skriver men kan inte se sambandet. Oavsett så kommer du märka uppköpet...

For the record; jämförelsetrådar i allmänhet och crop vs FF i synnerhet spårar ALLTID ur och slutar ofta i teknisk terminologi

Jo det har du rätt i, och det jag skrev var att jag bestämt mig för 7D tills jag börja läsa här och det satte griller i huvet på mig om jag skulle välja 5D i stället etc etc.. Men efter allt läsande och fakta och data så tröttna jag och gick tillbaka till mitt ursprung dvs att jag skall ha 7D och tänker aldrig mera läsa sådana här trådar utan bara ta det som jag vill ha sen va nöjd och fota i stället :)

Och skrivet med glimten i ögat med såklart.... :)
 
Jo det har du rätt i, och det jag skrev var att jag bestämt mig för 7D tills jag börja läsa här och det satte griller i huvet på mig om jag skulle välja 5D i stället etc etc.. Men efter allt läsande och fakta och data så tröttna jag och gick tillbaka till mitt ursprung dvs att jag skall ha 7D och tänker aldrig mera läsa sådana här trådar utan bara ta det som jag vill ha sen va nöjd och fota i stället :)

Och skrivet med glimten i ögat med såklart.... :)
Båda kamerorna har sina för och nackdelar

och om jag nu tillägger att 7d har en bättre färgåtergivning än 5dmk2 som är en något udda Canonkamera jämfört med 5d ,7d, 1dmk4 , 1dsmk3 .
Detta kan ses främst i separationen av rött, orange, gult vilket ger för röda hudtoner i jämförelse med de andra Canon kamerorna.
Kameran 5dmk2 resultat blir klart bättre av att profileras och detta genom att skapa en en egen kameraprofil. se tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=131097

7d med Adobe standardprofil till vänster och 5dmk2 med samma profil till höger, gult blöder i rött, ingen av dom återger orange bra
 

Bilagor

  • Garn1.jpg
    Garn1.jpg
    20.7 KB · Visningar: 322
Senast ändrad:
Är inte det där mer ett Adobe-problem än ett Canon-problem?

Så här der det ut i Capture One 6 Pro med standardprofiler och vitbalans för båda satt på en ljusgrå yta på färgkortet.

5DII till vänster 7D till höger.
 

Bilagor

  • Image1.jpg
    Image1.jpg
    97.3 KB · Visningar: 286
Leif du kan läsa svaret från Joakim angående 5dmk2 och varför den sticker ut lite jämfört med andra som 1dsmk3, 7d osv http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=131097&page=22 svar 322

Vad jag ser så fixar Capture One gult till rött bättre för både 5DII och 7D än vad Adobe gör i ditt exempel,, inkl det med dagljusprofilen.

5DII är t.o.m. lite bättre än 7D, som ju verkar "blöda" mer mot rött i de gula än vad 5DII gör i Capture One.
Vad gör att Capture One verkar fixa det bättre än Adobe CR?
Hur mycket tror du att QP-cards profilering skulle förbättra även för Capture One?

Funderar på att köpa QP-cards färgprofilering främst för att få lite bättre ordning på 7D i Capture One...
 
Senast ändrad:
Capture One och Canons DPP verkar ligga värligt nära varandra i färghanteringen av vad jag kan se.

Här är en jämförelse mellan Capture One och DPP för 5DII och 7D...
 

Bilagor

  • Image3.jpg
    Image3.jpg
    98.2 KB · Visningar: 442
Vi skall inte köra dubbla trådar men Capture one fixar inte separation av rött som dagsljusprofilen
Capture one till vänster dagsljusprofil till höger.Husets färg är orange, du kan få rawfilen att prova dig fram med.
Ta med dina synpunkter till den andra tråden så kör vi inte dubbelt
 

Bilagor

  • Captureone.jpg
    Captureone.jpg
    94.5 KB · Visningar: 431
Ja, lägg gärna upp din fil nånstans så jag kan hämta den.

Jag följer den andra tråden oxå men den är inte så intressant för mej än för det handlar mest om ACR och profileringen. Valde bort Lightroom/ACR en gång i tiden till förmån för Capture One som jag tycker fixar färgerna väldigt lika Canons DPP.
 
Ja, lägg gärna upp din fil nånstans så jag kan hämta den.

Jag följer den andra tråden oxå men den är inte så intressant för mej än för det handlar mest om ACR och profileringen. Valde bort Lightroom/ACR en gång i tiden till förmån för Capture One som jag tycker fixar färgerna väldigt lika Canons DPP.

det skiljer en hel del mellan färgåtergivningen, jag har ett par ref bilder som visar skilnaderna . sprendar filen från kapstaden till dig.

Joakim som har koll på hur de olika färgfiltrerna är i de olika kamerorna skriver:
Sedan 5D2 och 50D har Canon en lite annorlunda färgfiltrering jmf tidigare kameror. Just problemet med att skilja på färgtoner som befinner sig runt orange är en av nackdelarna med de nya filteregenskaperna, förbättrade egenskaper i låga temperaturer och bättre motståndskraft mot "konstiga effekter" i lysrörsljus är positiva effekter.

Nu återgår jag till 5dmk2 tråden och att tillverka en egen profil
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.