ANNONS
Annons

Canon 7D, problem med AF

Produkter
(logga in för att koppla)

simonwestin

Medlem
Fick min Canon 7D för ungefär 2 veckor sen.
Har testat kameran med två olika objektiv. En Sigma 70-300 och en ny Canon 50mm f/1.4.

Problemet är att AF sätter fokusen fel ungefär 30% av gångerna och att de flesta bilderna är softa (även fast AF lyckas sätta fokus något så när). Jag har nu gjort ca 1500 exp. för att fastställa att det är kameran som det är fel på och har bestämt mig för att den måste in på service.

Kameran är köpt på ClickOK.se, men var är den bästa Canonverkstaden i Sverige tycker ni?

Tacksam för svar!

Jag vill inte vara ofin, men se verkligen till att inställningar för autofokus är "rätt" med tanke på vad du fotar. Det finns hjälppunkter som kan spöka...

Jag har en 7D sedan ett halvår tillbaka, den kräver inkörning mer än många andra kameror...

En 50/1,4 har ett mycket litet skärpedjup, vilket gör att det är mkt svårt att ställa skärpan för kameran.

Hej och tack för svaret.

Jag har fotat med Spot-AF.

Fotar jag min flickväns ansikte med 10 bilder på rad och låter kameran söka efter fokus mellan varje foto, samt väljer att fokusera på hennes öga så blir ibland 3 bilder fel fokuserade och resten blir "soft". Har jag tur så blir någon riktigt krisp.

För att jag ska få bästa skärpan på hennes öga i så måste jag välja att fokusera på hennes kindben, panna eller näsa. Har jag tur så blir ögonen skarpa då.

sätt kameran på stativ, ställ något, en vinflaska med fina detaljer själv brukar jag köra bag in box med streckkoden tydlig och är det 50mm så skall motivet vara 2,5 m bort, ta en bild med live view 10ggr förstoring manuellt, ta sedan en serie med 5 bilder med AF och bara mittpunkt aktiverad , ta sedan en serie av 5 bilder där du ändrar focus , sätt handen framför eller bäst är om du manuellt ställer om till oändlighet mellan ny AF fokusering för varje bild.
Ha något något framför skärpeplanet du ställer AF mot samt något bakom eller en lutande linjal så kan du se om objektivet front eller backfokuserar från lagda skäpeplan.

Börja med att alltså se efter om ditt 50mm återger skärpeplanet där det skall.

Intervision har ställt samtliga mina hus och gluggar eftersom det inte är någon ide att försöka microjustera

Vi har en lång tråd angående AF, microjustering, minor variations här på fotosidan.

Senast ändrad:
Hej igen.

I övrigt är jag otroligt imponerad av kameran. Men det känns inte bra att vara osäker på om kameran kommer att sköta sig.

Om man bestämmer sig för att tex Intervison ska få kolla på kameran, går det på garantin eller kommer jag att behöva betala för kalibreringen?

Här kommer två exempelbilder på oskärpan där jag anväder Spot-AF:

I första bilden så försöker jag få fokus på ansiktet och har fokuspunkten just under ögonen men kameran bestämmer sig hela tiden för att fokusera på kepsskärmen.

Keps

I andra bilden blir min hund helt "soft", vet inte var fokus egentligen hamnar.

Hund

Vad tror ni?

När jag fotar med alla eller zon af så blir min också så där, front fokuserar en hel del.

På hund bilden har du fokus i snön på hö och vänster sida längst ner på bilden.

Är du säker på att du kör med spot det ska ju vara en liten ruta med en ännu mindre ruta i sökaren.

Ingen ide att sitta och gissa
objektivet uppträder illa för att vara bl 2.0 och det finns ingen riktig upplösning någonstans i din kepsbild, ser man till hundbilden så går det att ana att skärpeplanet ligger bakom, se snö till höger om hunden

gör nu en riktig genomförd test enligt förslag tidigare med stativ och se till att mittpunkt bara är aktiverad.
får du fortsättningsvis samma resultat, lämna in objektiv+kamerahus till Intervision

På bägge exempelbilderna har du frontfokus, snön framför hunden är ju skarp (längst ner på bilden ute på sidorna). Du kan vara tämligen säker på att du har ett fokuseringsfel, även om det är bäst att testa mer kontrollerat med största bländaren.

Jag har fått min 7d och mina objektiv justerade på Intervision i Malmö i två omgångar. Jag vet inte om det bara var kameran som var fel på eller om objektiven också fokuserade fel. Är kameran av europeiskt ursprung kostar det inget, men det blir väl problem med ditt Sigma kan jag tänka eftersom de nog bara justerar Canons egna grejor. Se till att få Canongrejorna fixade först och se om Sigmat då fungerar bättre innan du lämnar in det för justering.

Efter ha läst här om minor variations etc ville jag inte försöka mig på mikrojustering med min 7d, men det är ju många på dpreview-forumen som kör med det och verkar nöjda efter egen justering.

det beror på vilket objektiv som skall microjusteras , en zoom är lönlöst, även så macroobjektiv.
Ingen av oss som verkligen har testat i veckor har lyckats och jag är tveksam om de som anser att de har lyckats på dpreview har kontrollerat objektivet från närgräns till oändlighet.

Varför ska det vara så omständigt med 7D?
Jag är ingen expert, jag började med en 350D och senare med en 40D.
Ingen av dem betedde sig konstigt, bara att sikta och låta autofokusen sköta sitt jobb och det funkade oftast till full belåtenhet. I oktober 2009 köpte jag en 7D och inte en enda bild blev skarp! Jag lämnade in den på service 5 gånger för detta fel och efter två garantiutbyten, alltså den tredje nya kameran så funkar den precis som de andra jag haft och har d.v.s. bara sikta och ta bilden och i stort sett alla bilder blir skarpa med de objektiv jag har! Så varför detta omständiga testande med stativ och det ena med det andra? Det ska väl för f-n bara fungera eller. Mina kameror var det uppenbarligen fel på och byttes ut. Dessvärre fick jag aldrig något svar på vad det var som var fel.

Ha det! Morgan

Man blir nästan mörkrädd av alla rapporter om fokuseringsfel på 7D.....

Jag är väldigt intresserad av att byta till en 7D men törs man köpa en?

Tydligen finns det fler än mig som är drabbad. Tråkigt!
Kameran är annars underbar.

Jag kikade just på kameran och såg att jag tagit 2800 exponeringar och de mesta av bilderna har varit när jag felsökt vad som ger mig fokuseringsfel. URK!

Hoppas man får en ny kamera!

sist när jag testade två stycken 7d så kunde ingen av de två ge mig samma upplösning på ett givet motiv som när jag använde liveview, det var med två olika 7d kameror med olika serie nummer och med 85/1,2 MK2 med AF och vald mittpunkt.
Det var några stumma återförsäljare som kunde se vad 85/1.2 kunde återge på bl 1.2 och när skärpan ställdes in med live view manuellt,
Ingen av kamerorna kunde återge testmotivet lika skarpt med AF och vald mittpunkt.
Det finns därmed en del saker som Canon behöver se över vad det gäller AF och 7d jämfört med manuellt inställning och liveview.
noggrannheten kommer inte närheten av en liveview inställning med de två 7d jag testade och med mitt 85/1,2 objektiv som fungerar perfekt med mina två 5dmk2

Om jag nu vet att mitt 85/1,2 fungerar perfekt med två 5dmk2 kamerahus som är kalibrerade av Intervision så är inte det svårt att förstå att de två 7d husen jag testade inte håller måttet vad det gäller AF och med samma objektiv

Man kan därmed dra slutsatsen att kamerahusen skickas ut med en viss feltolerans, hur stor kan endast Canon svara på

Senast ändrad:
fortsättning: flertal användae använder inte så ljusstarka objektiv med 7d vilket försvårar upptäckten av felfokusering, dvs har kontrollerat ev fokusavvikelse med ett ljusstarkt objektiv exv 1,2 , 1,4 osv
Ett objektiv med bl 2,8 4, 0 är mer förlåtande

Less som fasen!!!

Pratade med Intervision STHLM igår och kameran är på väg tillbaka med posten och de kunde inte hitta något fel på AF.

Enligt Intervision så sätter kameran och objektivet (canon 50mm f/1.4) AF "klockrent".

Alltså jag blir galen. Jag berättade för dom att jag inte vill ha tillbaka den. För nästa vecka kommer jag att skicka med testbilder där den felfokuserar som fasen, med kamera och objektivet.

Vad skulle ni göra?

Vad skulle ni göra?

Jag hade samma problem med mitt hus, dvs att ungefär bara var tredje bild var i närheten av godkänd men aldrig någon bild som egentligen blev skarp. Intervision i Malmö kollade på kameran och efter det så var den iallafall konsistent. Däremot hade jag fortfarande problem med skärpan ibland och det verkade bero på att det var skillnad mellan vertikala och horisontella linjer.
Så mina kameror samt objektiv skickades tillbaka och justerades in.
Nu har jag inte kunnat testa alltför mycket men det jag har testat så blir skärpan där det ska även utan mikrojustering.

Men i ditt fall så börja med att testa kameran när den kommer tillbaka nu, det verkar konstigt att dem inte skulle ha gjort något eller sett samma problem som du. Men testa bara med mittsensorn och ta flera bilder efter varandra för att se om skärpan hamnar på samma ställe hela tiden.

Ge upp!

Less som fasen!!!

Pratade med Intervision STHLM igår och kameran är på väg tillbaka med posten och de kunde inte hitta något fel på AF.

Enligt Intervision så sätter kameran och objektivet (canon 50mm f/1.4) AF "klockrent".

Alltså jag blir galen. Jag berättade för dom att jag inte vill ha tillbaka den. För nästa vecka kommer jag att skicka med testbilder där den felfokuserar som fasen, med kamera och objektivet.

Vad skulle ni göra?

Det verkar som om det beror vem som har shiftet! Hade själv samma problem när ett väldigt uppenbart felfokusproblem inte kunde upptäckas med flera kamerahus och canons 70-200 IS usm. Jag fick returnera köpet av min drömglugg eftersom ingen verkstad (av de tre som kollade) kunde ens upptäcka felet. Inte en enda blid blev skarp vid närgränsen med detta objektiv och med 40D och 1DMKII. Kamerahusen hade tills detta nu satt skärpan med alla andra objektiv jag använt. (300/4,0 500/4,0 50/1,8, tamron 90/2,8, sigma 150/2,8. canon 10-22, m.fl. med och utan converter!!) Jag känner att det är en viss nonchalans/uppgivenhet är på väg att smyga sig in hos canonverkstäderna!!! Som tur är fixar mitt 400/5.6 skärpan perfekt med 7D men varför känns det inte lika säkert med 500/4? Hoppas det kommer en firmware snart som slår sönder alla tvivel!!! Vet inte om det är serviceverkstäderna som slarvar eller om problemet ligger hos Canons mjukvaror!

Ge inte alls upp!

Om Canons verkstäder inte förmår hitta felfokus ska du göra som beskrivits. Sätt upp en någorlunda godkänd testbed, det behöver inte vara mer komplicerat än att fota ett fokustestpapper (finns flera på nätet) i 45 grader. Se till att du förstått hur stora fokuskorsen är (även vid spotfokus går de utanför markeringarna i sökaren). Ta bilderna på stativ, och använd sedan kontrastfokus som aktiveras med Liveview och ta jämförelsebilder. Nu har du skapat bevis som skulle hålla i en rättssal, ingen verkstad kan då säga att du har fel.

Vid mina få kontakter med intervision här i sthlm (enbart tfn så här långt) så verkar dom mycket hjälpsamma, har dock inte behövt bråka ännu.

Köper du en kamera för 15K+, objektiv för det dubbla är det klart att grejjorna ska funka ihop. Trist bara att det verkar som man får göra en hel del själv ibland för att få problemen lösta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar