Pocca
Aktiv medlem
När det gäller 6D så är det mittpunkten som gäller för att få acceptabel AF. De runt omkring klarar väl knappt idisslande kor ens. Det är dock detsamma för väldigt många andra kameror, ifall de inte är dyra - MITTPUNKTEN GÄLLER.
Prova först med enbart mittpunktens AF vald på din 6D. Det borde bli bättre (ifall du inte redan gör så), och det kanske kan visa sig att du inte behöver köpa någon ny kamera. AF:en på 7D Mark II är dock helt klart på en annan nivå. De omkringliggande AF-punkterna på den är inte helt värdelösa, ifall jag tillåts hårddra något.
Du känner kanske till att aktionfoto inte är lätt, erfarenhet behövs, och att även om man har tillgång till en värstingkamera så krävs det ganska lång tid innan man har lärt sig hur AF-systemet ska användas och ställas in för olika situationer. Får du inte till det kan det vara en 7D Mark II du behöver.
Men det kan också vara så att det är något annat objektiv du behöver. Det skiljer VÄLDIGT mycket i AF-prestanda mellan olika objektiv.
.
Kör givetvis centrumpunkten på min 6D. Vet om att det är den som gäller vilket passar mig då det är så jag jobbat iallafall redan innan.
Visst skiljer det en del mellan olika objektiv, helt klart. Men mitt 70-200 2.8 IS II bör inte vara den felande länken här....
6D är grym, inget snack om saken! MEN... när en Irländs setter sträcker ut ordentligt, när grabben spelar match och dottern kör gymnastik är det svårt att få den skärpan i serier som man vill ha. Har mab tur är första bilden skarp. Och vid dessa tillfällen behövs inte "ff-kvaliten" heller om ni förstår vad jag menar. Catch the moment är vilkigare för webben och familjealbumet. Släkten är inga pixelpeeers som fäller spydiga kommentarer om dålig DR eller brus i upplättade skuggor som tur är....