ANNONS
Annons

Canon 7D Mark II fokusering

Produkter
(logga in för att koppla)
Har läst och kollat en hel del om dessa problem och kommit fram till: ska man ha wow-känsla då ska man nog ha objekt anpassade till sensorstorleken. För det mesta passar ett EF-objektiv på en crop-kamera, men inte alltid. 24-70 2,8 lär inte vara en bra kombo med cropsensor till exempel..

Nja, jag är inte säker på att det är där det ligger utan att en liten sensor förstärker svagheter mer.

Jag körde 7D Mark II med 200/2L och det gav absolut en wow-känsla. Många kör med skarpa makroobjektiv som 100/2,8L

Men 50/1,4 vid f/1,4 ger ingen wow-känsla med fullformat och upplevs nog ännu sämre med 7D2.

24-70/2,8 II är skarpt så det räcker, men på en 7D Mark II blir zoomomfånget inte så praktiskt och skärpedjupet motsvarar ju f/4 med fullformat. Sigma 18-35/1,8-zoom ger mer fullformatskänsla tack vare kortare skärpedjup och mer anpassar zoomomfång.

Nja, jag är inte säker på att det är där det ligger utan att en liten sensor förstärker svagheter mer.

Jag körde 7D Mark II med 200/2L och det gav absolut en wow-känsla. Många kör med skarpa makroobjektiv som 100/2,8L

Men 50/1,4 vid f/1,4 ger ingen wow-känsla med fullformat och upplevs nog ännu sämre med 7D2.

24-70/2,8 II är skarpt så det räcker, men på en 7D Mark II blir zoomomfånget inte så praktiskt och skärpedjupet motsvarar ju f/4 med fullformat. Sigma 18-35/1,8-zoom ger mer fullformatskänsla tack vare kortare skärpedjup och mer anpassar zoomomfång.

Men hur hårfint objektivets skärpdjup än är vill jag ju att kameran sätter skärpan ska vara på personens öga, inte örat eller värre och sedan mörda bilden i lightroom genom att pressa fuskad skärpa för att kunna leverera en bild till kund...

Svårt att förklara för den som inte har varit med hur många gånger jag har vrålat ut min kokande vrede till canon, när jag stog och valde mellan canon eller nikkon och nästa gång byter jag sida (alltid använt canon)

Men hur hårfint objektivets skärpdjup än är vill jag ju att kameran sätter skärpan ska vara på personens öga, inte örat eller värre och sedan mörda bilden i lightroom genom att pressa fuskad skärpa för att kunna leverera en bild till kund...

Svårt att förklara för den som inte har varit med hur många gånger jag har vrålat ut min kokande vrede till canon, när jag stog och valde mellan canon eller nikkon och nästa gång byter jag sida (alltid använt canon)
Det du beskriver är ju front/bak-fokus.
Lämna in både kamera OCH objektiv, eller kalibrera själv, så ska du se att skärpan sitter sedan.

Den typen av precision ska man kunna förvänta sig. Jag pratade om wow-faktor och det handlar om andra faktorer.

Som sagt, prova ditt objektiv på någon annans kamerahus. Prova andra objektiv på ditt kamerahus. Och analysera sedan resultatet.

50/1,4 är ett objektiv med tydliga svagheter, så prova gärna något annat, som 85/1,8 eller Sigma 50/1,4 Art. Du kanske får en helt annan upplevelse.

Har läst och kollat en hel del om dessa problem och kommit fram till: ska man ha wow-känsla då ska man nog ha objekt anpassade till sensorstorleken. För det mesta passar ett EF-objektiv på en crop-kamera, men inte alltid. 24-70 2,8 lär inte vara en bra kombo med cropsensor till exempel.
Vill du ha wow-känsla, då kanske du ska satsa på till exempel en Sigma 18-35 1,8.

Köper väll helst fullformatsobjektiv då det sitter på våra filmkameror :(

Tänkte bara ha 7DII'n som en rolig grej att fota "behind the scene"-bilder med, så jag körde ett 50mm som alltid skulle sitta på kameran samma setup som syrran har på sin 7D(den gamla), men blev inte nöjd så jag testade 24mm (panncake) men lika dant där!

Och om jag sticker och köper ett ART-objektiv nu, kommer problemet vara löst eller kommer jag lägga objektiv på hög?

Egen erfarenhet

Min 7D Mk2 fungerar perfekt, och gällande autofokusen var det lätt att lära grunderna. Efter några tusen bilder nu, börjar jag också lära mig hur den egentligen fungerar. Jag tar många gånger på väldigt snabba motiv, och där hänger elektroniken inte 100% med, utan jag kör lite med "siktar med pricken i mitten" ofta.
Däremot kamerans föregångare, en 1200D, blev plötsligt efter något år och 12500 bilder varierande suddig i bildresultatet. Jag tog då kameran och 3 olika objektiv, riktade den med stöd mot olika kontrastrika motiv, och exponerade efter att ha noggrant kontrollerat alla inställningar och att autofokusen verkligen såg ut att fokusera rätt. Metodiskt. Resultat: varierande grad av suddighet. Det blev tur till handlaren, som på garantin skickade kameran till Canons verkstad. De omprogrammerade den, och vips! Hur skarp som helst.

Den typen av precision ska man kunna förvänta sig. Jag pratade om wow-faktor och det handlar om andra faktorer.

Som sagt, prova ditt objektiv på någon annans kamerahus. Prova andra objektiv på ditt kamerahus. Och analysera sedan resultatet.

50/1,4 är ett objektiv med tydliga svagheter, så prova gärna något annat, som 85/1,8 eller Sigma 50/1,4 Art. Du kanske får en helt annan upplevelse.

Det ska jag absolut testa! Tack för svar och hjälp

Kom att tänka på en sak till.

Vissa objektiv felfokuserar nära närgränsen. Canon EF 50/1,2L är ett klassiskt exempel på detta och jag stör mig själv väldigt på det. Mitt EF 50/1,4 använder jag oftast på längre avstånd och med mindre bländaröppningar, så jag vet inte om detta objektiv också är behäftat med samma fel.

Sen finns det andra irriterande fenomen som att objektiv är olika skarpa på olika avstånd.

Canons EF 50/1.4, inget L, är en gammaldags Moraklocka med kuggstångsdriven AF till skillnad från modernare konstruktioner med USM. Byt objektiv! Sigmas 50/1.4 Art har föreslagits i tråden. Byt till detta om du behöver 1.4. I övrigt slår vilket modernt objektiv med ljusstyrka f/2.8-f/4 den gamla "Moraklockan" T.o.m. 40/2.8 STM är vida överlägsen till ett ringa pris.

Hallå forumet, tänker bara skriva av mig lite om min 7D'a!

Varför hittar jag inte ett enda forum på nätet om hur oskarp 7D'n och missar skärpa på 5/10 bilder?

Du hittar inte sådan kriik därför att kameran inte är så dålig.

Vilken bländare har du på de bilder som är oskarpa?

Vilken fokusmetod använder du?

Canons 50/1.4 är inte pålitligt upp till f/2 men sedan är det ett väldigt bra objektiv. Många kritiserar det men jag har använt det i många år, både på 7D och 7D Mark II, med utmärkt resultat. Skärpan är kristallklar och jag är alltid trygg när 50:an sitter på.

Min 7D Mk2 fungerar perfekt, och gällande autofokusen var det lätt att lära grunderna. Efter några tusen bilder nu, börjar jag också lära mig hur den egentligen fungerar. Jag tar många gånger på väldigt snabba motiv, och där hänger elektroniken inte 100% med, utan jag kör lite med "siktar med pricken i mitten" ofta.
Däremot kamerans föregångare, en 1200D, blev plötsligt efter något år och 12500 bilder varierande suddig i bildresultatet. Jag tog då kameran och 3 olika objektiv, riktade den med stöd mot olika kontrastrika motiv, och exponerade efter att ha noggrant kontrollerat alla inställningar och att autofokusen verkligen såg ut att fokusera rätt. Metodiskt. Resultat: varierande grad av suddighet. Det blev tur till handlaren, som på garantin skickade kameran till Canons verkstad. De omprogrammerade den, och vips! Hur skarp som helst.

Jag nämnde tidigare att jag var inne hos Canon i mölndal, lämnade min väska med allt objektiv jag ägde, och sa "ha den hur länge ni känner för det bara den kommer tillbaka perfekt" men ack.. känns som dom inte gjorde ett skvatt med kameran? tvivlar inte alls på dom på rcc, underbart bemötande men kameran står kvar med samma problem.

läst om folk som lämnar in 2-3 gånger sen får kameran utbytt, har inte tid med det då jag jobbar med kameran 2-3 dagar i veckan!

Skaffa Reikan FoCal och mikrojustera den samt se hur bra objektivet är. Underbart med automatisk och utvärdering hur träffsäker den är.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar