ANNONS
Annons

Canon 7D Mark II fokusering

Produkter
(logga in för att koppla)
Hallå forumet, tänker bara skriva av mig lite om min 7D'a!

Köpte en 7D II i januari, och jag är faktiskt extremt missnöjd..
Var nere i Berlin och fotade för Volvo på bilden och en väldigt snygg modell, men den när man kommer hem och öppnar bilderna i lightroom blir man som vanligt väldigt besviken, tror inte kunden är lika petig som jag men jag vill ju ta 100% "wow"-bilder som vännerna med nikkon-kameror eller.. aa iphone.. eller farsans gamla sony ericsson! nä, så illa är det inte. riktig.

Fotar oftast med 50mm/1,4 på 7D'an, har haft inne skiten på objektivkalibrering och allt, jag sa till RCC att "ha kameran så länge ni vill men den ska komma tillbaka perfekt", kameran kom tillbaka rätt fort då jag lämna in den i en rätt lugn period

Testade sprang runt på stan och fotade lite men fortfarande besviken, den var väll lite bättre men inte DÄR ändå.

testade senare på den "fokusmätarplattan" och såg att fokusen är på nollan men ändå inte "WOW"-skärpan, och jag vet, det är en croppad sensor, det är jag med på men för några år sedan när man sprang runt med sin första 550D med 50mm/1,8 och man var nykär i fotografering och den "plastaskiten" slår ut en produkt som kostar 10.000kr mer idag, då svarar Canon "Jo det är ju två olika modeller och sensorer"... varför i helvete (ursäkta) har jag betalat mer för sämre?

ursäkta för velig text, vill få ut så mycket som möjligt på så lite text som möjligt!

Varför hittar jag inte ett enda forum på nätet om hur oskarp 7D'n och missar skärpa på 5/10 bilder?

Är det lika illa med alla objektiv?

Ryser i hela kroppen så fort jag byter objektiv för jag inte vill ha in damm och liknande bös, och kameran är för ny för det och har varit sån här sen dag 1 i min ägo :( likadant med 24mm, 24-70mm(L) och men man börjar ju ana ugglor i mossen när ett L-objektiv inte levererar men gör på en 5D'A..

Svårt att uttala sig utan att se bilder, men 50/1,4 är absolut en svag länk i kedjan. Det objektivet kräver rejäl nedbländning för att bli skarpt. Det ger en del optiska fel och fokumotorn är nog inte helt precis. Konstruktionen är trots allt mer än 20 år gammal.

Svårt att uttala sig utan att se bilder, men 50/1,4 är absolut en svag länk i kedjan. Det objektivet kräver rejäl nedbländning för att bli skarpt. Det ger en del optiska fel och fokumotorn är nog inte helt precis. Konstruktionen är trots allt mer än 20 år gammal.

Bilderna ligger tyvärr på hårdisken på kontoret... ska försöka lägga upp bilder på måndag!

Fotade webshopbilder på stativ och satte "single-point"-fokus på ögat på modellen och jäklar jag satt och drog mig i håret när jag skulle redigera det, hälften var så hiskligt dåliga i fokus så jag skäms :(

Vilket är det bästa sättet att lägga upp raw-filen så du får största möjliga upplösning? (Ny på forumet)

Senast ändrad:
Såg nu att jag la denna i "Filma med din kamera", det blev ju fel? (ingen aning hur man flyttar trådar) Väldigt ny på forum...

50/1,4 har både styrkor och svagheter. Vi får kolla dina bilder och se om du råkat ut för objektivets svagheter. Vilken bländare använde du?

På webshopfotograferingen låg jag uppe på en 5,6 uppåt har jag strängt för mig för att slippa så mycket DOF som möjligt med 50mm annars ligger jag på 1,4 när jag fotar magasin och intervjuer!

Är ingen fotograf egentligen, ramla bara in på det spåret då jag jobbar som "filmkameraoperatör" inom drönarbranchen, så jag tänkte ju att det var min okunnighet inom fotografi som satte käppar i hjulet, men nu det senaste året har jag pluggat som en idiot på just fokus-pokus trolleri (kör af-on-knappen på baksidan nu, som skulle hjälpa men nej), har ju bara jobbat manuel fokus innan :)

På webshopfotograferingen låg jag uppe på en 5,6 uppåt har jag strängt för mig för att slippa så mycket DOF som möjligt med 50mm annars ligger jag på 1,4 när jag fotar magasin och intervjuer!

Är ingen fotograf egentligen, ramla bara in på det spåret då jag jobbar som "filmkameraoperatör" inom drönarbranchen, så jag tänkte ju att det var min okunnighet inom fotografi som satte käppar i hjulet, men nu det senaste året har jag pluggat som en idiot på just fokus-pokus trolleri (kör af-on-knappen på baksidan nu, som skulle hjälpa men nej), har ju bara jobbat manuel fokus innan :)

Vid f/5,6 ska 50/1,4 vara skarpt. Vid f/1,4 är det inte särskilt utan rätt soft. Du får skaffa Sigma 50/1,4 Art om du vill ha det riktigt skarpt vid f/1,4.

Vid f/5,6 ska 50/1,4 vara skarpt. Vid f/1,4 är det inte särskilt utan rätt soft. Du får skaffa Sigma 50/1,4 Art om du vill ha det riktigt skarpt vid f/1,4.

ibland missar den fokus med metervis, i berlin skulle jag visa hur värdelös den var och satte fokus på en sopptunna och fokusen var två meter bakåt i längd med en parkbänk som man såg tydligt, men det var ju inte en nerklottrad bänk jag ville ha fokus på? Men alla forum jag läst så ska denna vara extremt pricksäker, tyvärr inget jag märkt av (ibland, vissa bilder blir bra)

ibland missar den fokus med metervis, i berlin skulle jag visa hur värdelös den var och satte fokus på en sopptunna och fokusen var två meter bakåt i längd med en parkbänk som man såg tydligt, men det var ju inte en nerklottrad bänk jag ville ha fokus på? Men alla forum jag läst så ska denna vara extremt pricksäker, tyvärr inget jag märkt av (ibland, vissa bilder blir bra)

Så grovt fokusfel bör inte ha med systemets precision att göra utan kan beror på:

1. AF-punkten är inte riktad mot motivet. Rätt vanligt fel när fotograf och motiv rör på sig. Eller när en annan AF-punkt än den man tror är aktiv. Med Canon DPP kan man ibland se var den aktiva af-punkten är i bilden.

2. Autofokusen har inte hunnit fokusera när du trycker av. Detta är ett mindre vanligt problem.

Äger själv en 7DMkII och med mina sigma 50mm art och 35mm art får man bra wow faktor.
35mm är jag helt kär i! Hehe

Så grovt fokusfel bör inte ha med systemets precision att göra utan kan beror på:

1. AF-punkten är inte riktad mot motivet. Rätt vanligt fel när fotograf och motiv rör på sig. Eller när en annan AF-punkt än den man tror är aktiv. Med Canon DPP kan man ibland se var den aktiva af-punkten är i bilden.

2. Autofokusen har inte hunnit fokusera när du trycker av. Detta är ett mindre vanligt problem.

Jag kan stå och ta 20 bilder på samma objekt, fokusen ger olika resultat på varje bild... Och då jag inte har fokussökaren på samma knapp som avtryckaren så får jag ju den röda markeringen att den har hittat vad den tror är fokus, samt pip-ljudet!

Jag kan stå och ta 20 bilder på samma objekt, fokusen ger olika resultat på varje bild... Och då jag inte har fokussökaren på samma knapp som avtryckaren så får jag ju den röda markeringen att den har hittat vad den tror är fokus, samt pip-ljudet!

Du kanske kan låna ett annat hus och ett annat objektiv och prova olika kombinationer för att utesluta om det är fel på kameran eller objektivet.

Om du efter det finner att det är fel på kamerahuset så får du lämna in det till Canon tillsammans med bilderna.

Har läst och kollat en hel del om dessa problem och kommit fram till: ska man ha wow-känsla då ska man nog ha objekt anpassade till sensorstorleken. För det mesta passar ett EF-objektiv på en crop-kamera, men inte alltid. 24-70 2,8 lär inte vara en bra kombo med cropsensor till exempel.
Vill du ha wow-känsla, då kanske du ska satsa på till exempel en Sigma 18-35 1,8.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar