Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D mark II / Canon 8D

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det är en mycket bra analogi. Ibland fantiserar jag om att byta till Nikon, men sen besinnar jag mig när jag inser hur dyrt det skulle bli.

Hm, en Nikon D700 och ett par billiga objektiv med fast brännvidd skulle ju inte bli lika dyrt som att byta hela Canon-utrustningen ...

Ja, det är en mycket bra analogi. Ibland fantiserar jag om att byta till Nikon, men sen besinnar jag mig när jag inser hur dyrt det skulle bli.

Hm, en Nikon D700 och ett par billiga objektiv med fast brännvidd skulle ju inte bli lika dyrt som att byta hela Canon-utrustningen ...
Min plan är att vänta in en eventuell D800 och sedan bara ha en fast 28 och 85:a.

Det har nog mer med datamängder att göra än sensorstorlek.

Nikon D3 och D3S (båda småbild) kan skyffla 9 bilder/s och har 12 megapixlar på sina sensorer.
Nikon D3X och Canon EOS-1Ds III (båda småbild) kan skyffla 5 bilder/s. D3X har 24 megapixlar och EOS-1Ds III har 21 megapixlar.
Visst har det med datamängder att göra, men inte enbart. Canon 1D har 16 megapixlar och klarar 10 b/s. Men mindre sensor (och spegel osv).

Spegelmekanismen kan förstås påverka, men sensorns storlek har i sig ingen betydelse.

ANNONS