Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D mark II / Canon 8D

Produkter
(logga in för att koppla)

Skarström

Aktiv medlem
Vissa verkar ju tro att 7D kommer ersättas av en 7D mark II och inte t ex en 8D. Men just nu kanske båda är lika troliga? Vad tror ni om senaste ryktena på Canon Rumors? Personligen låter ju FF helt osannolikt med tanke på de objektiv många 7D ägare investerat i. Och kan den verkligen bli en mark II, det namnet har väl varit reserverat för de dyraste modellerna.

August 2011 7D Mark II

24 Mega pixel Full Frame
Dual Digic V
Will be a partial replacement for the discontinued 1D Mark IV

Inte en chans att det stämmer. 7D-serien kommer garanterat fortsätta med APS-C-sensorer precis som Nikon.

Men jag kan tänka mig en 1D Mark V som ersätter både 1Ds Mark III och 1D Mark IV. 24MP och 10 fps.

Canon är duktiga på att hålla tätt, så oftast är det önsketänkanden som skrivs.

Nä låter inte troligt att 7Ds efterföljare skulle få större sensor. Då skulle Canon vara helt utan ett High-End Aps-C hus. 60D kvalar inte i min värld in i den kategorin utan motsvarar Nikon D7000.

Jag tror man bygger vidare på den succé som 7D faktiskt varit och kallar den Mark II.

Och APS-H försvinner helt ur sortimentet.

Kanske kommer man att överge det udda "bastardformatet" APS-H.
"Ds" står för fullformat. Om man namnger en fullformatskamera med 1D Mark V så kan det frånvarande lilla s'et skapa lite förvirring.

Jag tror inte heller att det är möjligt, då den skulle bli alldeles för att vara canons avancerade hobbykamera / semiproffs. 7D är ändå en ganska ny kamera och kommer nog inte ersättas på ett tag.

Dock så tror jag att 5d mark III och 1Ds mark IV kommer snart. Det var ju tykten om att 1Ds mark IV skulle vara utan antialiasning filter vilket är spännande tanke. I 5D mark III kan jag tänka mig 14 bit istället för 12. 5 bps skulle vara härligt. 60 bps filmning i 1080 är något jag också tror att man kan satsa på. Samt en lite ökning i ISO.

Men det är bara att hoppas och vänta!

Kanske kommer man att överge det udda "bastardformatet" APS-H.
"Ds" står för fullformat. Om man namnger en fullformatskamera med 1D Mark V så kan det frånvarande lilla s'et skapa lite förvirring.

Nja. s:et står väl för "studio". Men den distinktionen behövs inte på en sann allroundmodell. Namnet 1D är en logisk följd efter 1N och 1V.

Med en bra 7D Mark II och höghastighets-FF-kamera så känns det som att Canon kan överge APS-H-sensorn.

Om jag får önsketänka så vill jag ha en EOS 3D. Den ska inte ha inbyggt batterigrepp, utan vara i 5D-storlek, men till skillnad från 5D ska den ha liknande interface som 1D:eek:rna.

En digital 1N eller 1V, ungefär, alltså. Eller digital EOS-3 om man så vill.

Om jag får önsketänka så vill jag ha en EOS 3D. Den ska inte ha inbyggt batterigrepp, utan vara i 5D-storlek, men till skillnad från 5D ska den ha liknande interface som 1D:eek:rna.

Jag är övertygad om att Canon och Nikon kommer att bredda det billigare FF-segmentet. Dels kraftiga hus a la D700 och lättare och billigare.

Canon gick från 50D till 60D och 7D. Varför inte 5D Mark III och 3D?

I 5D mark III kan jag tänka mig 14 bit istället för 12.

Fast 5D Mk2 har ju redan 14 bit råfiler, så de lär inte gå tillbaka till 12.

Annars är jag nog inne på Frödebergs linje, en uppdelning motsvarande utvecklingen från 50D till 60D och 7D. Det vill säga två modeller, varav en vassare kanske kallad 3D och en enklare kanske kallad 5D Mk3 (eller något helt annat).

Oavsett vilket vill jag se en sensor som matchar Sonys senaste generation när det gäller dynamiskt omfång och brusegenskaper.

I vilket fall har jag redan lagt en beställning, förhoppningsvis får vi snart reda på vad det är jag har beställt ;-)

Jag hålller med till 100% - sagt det förr och säger det igen - kommer Canon med en sådan kamera så köper jag den! APS-H är den perfekta kompromissen! Och skönt att inte behöva ha batterigreppet inbyggt - mellanstort hus är faktist rätt trevligt så länge man inte har enormt stora och tunga objketiv.

Oavsett vilket vill jag se en sensor som matchar Sonys senaste generation när det gäller dynamiskt omfång och brusegenskaper.

Fullt medhåll. För min del känns det som det absolut väsentligaste just nu I övrigt handlar det ju om spekulationer, men Canons FF-lineup känns inte direkt fräsch, även om 5DMkII för mitt privata fotograferande känns tillräcklig. 1DsMKIII känns riktigt detroniserad.

APS-C kommer att finnas kvar i en eventuell uppföljare till 7D. Huruvida man ökar från 18 till 24 MP känns ganska oväsentligt (men antagligen blir det så) för min del. Men efter att provkört Sonys senaste sensorer som sitter i D7000 och Pentax K-5 resp Sony A580 så lackar nuvarande 7D i DR.

Så en 7D (MkII) med 2 EV högre DR plus en liknande uppdatering på 5DMkII (kanske en 5DMkIII) känns viktigast för mig.

Vad Canon sedan väljer att göra är en helt annan sak. I övrigt så kommer ju Sony med sin 24MP APS-C A77 med sin senaste senorteknologi. Tror vi får se denna sensor i en Nikon APS-C också.

Men personligen saknar jag (och många jag pratat med) mest DR. Känner mig i övrigt ganska mätt på uppgraderingar. Undantaget vore en FF på 40+ MP med Sonys sensorteknologi.

//Lennart

Möjligt, men tror att anledningen till detta format fortfarande finns och spelar roll. :)
Anledningen till att Canon håller fast vid aps-h är nog främst att de inte lyckats göra kameror med ff-sensor tillräckligt snabba. Men Nikon kommer väl upp i 10 b/s med nån D3-variant, så bevisligen går det ju.

Vissa verkar ju tro att 7D kommer ersättas av en 7D mark II och inte t ex en 8D. Men just nu kanske båda är lika troliga? Vad tror ni om senaste ryktena på Canon Rumors? Personligen låter ju FF helt osannolikt med tanke på de objektiv många 7D ägare investerat i. Och kan den verkligen bli en mark II, det namnet har väl varit reserverat för de dyraste modellerna.

August 2011 7D Mark II

24 Mega pixel Full Frame
Dual Digic V
Will be a partial replacement for the discontinued 1D Mark IV

Fast inte ens CR själva tror ju på just det där ryktet... :)

Anledningen till att Canon håller fast vid aps-h är nog främst att de inte lyckats göra kameror med ff-sensor tillräckligt snabba. Men Nikon kommer väl upp i 10 b/s med nån D3-variant, så bevisligen går det ju.

Nja, det är kanske en del, men anledningen till att de började med 1.3x crop var att det var den största sensor deras maskiner kunde hantera utan "stitching". Med stitching kan de tillverka större, e.g. fullframe, men processen blir mycket krångligare och dyrare.

Ursprungligen var APS-H-sensorn den största de kunde göra i ett stycke. Ihopsatta sensorer som i 1Ds gick inte att få lika snabba. När Mark IV konstruerades fanns inte Nikon D3 (som f.ö har stitchad sensor) och Canon trodde att kvaliteten på Mark IV skulle räcka och teleförläggningen skulle uppfattas som en positiv effekt.

Här är en webb-TV-intervju där Canons produktstrateg urskuldar sig: http://www.fotosidan.se/cldoc/stor-intervju-canonchef-om-spegellost-och.htm

Det har nog mer med datamängder att göra än sensorstorlek.

Nikon D3 och D3S (båda småbild) kan skyffla 9 bilder/s och har 12 megapixlar på sina sensorer.

Nikon D3X och Canon EOS-1Ds III (båda småbild) kan skyffla 5 bilder/s. D3X har 24 megapixlar och EOS-1Ds III har 21 megapixlar.

Canon vill väl inte göra två olika småbildskameror där den andra antagligen skulle ha en sensor med ungefär samma specifikationer som Nikon D3/D3S har. EOS-1D IV måste ju bara ha högre bildfrekvens (10 bilder/s) än alla Nikonkameror och gärna fler pixlar än Nikon D3/D3S också.

I och för sig kunde man väl ha gjort en småbildskamera med 16 megapixlar, men då har vi ju de tillverkningstekniska villkoren som andra redan har redogjort för.

Som en D700 i förhållande till D3 :)

ANNONS