Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D mark 2?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, AF-sensorerna brukar vara så stora som det går att göra dem. Sen får det bli hur det vill med relationen till bildsensorns storlek. Extra tydligt är detta på tvillingparet 1D Mark III och 1Ds Mark III. De har samma AF-sensor, men på grund av de olika stora bildsensorerna ser det ut som om AF-sensorn är större i 1D Mark III. Men det är den alltså inte, den täcker bara relativt sett en större del av bilden.

Nej, AF-sensorerna brukar vara så stora som det går att göra dem. Sen får det bli hur det vill med relationen till bildsensorns storlek. Extra tydligt är detta på tvillingparet 1D Mark III och 1Ds Mark III. De har samma AF-sensor, men på grund av de olika stora bildsensorerna ser det ut som om AF-sensorn är större i 1D Mark III. Men det är den alltså inte, den täcker bara relativt sett en större del av bilden.

Nu fattar jag inte ;) det är ju det jag menar! Sätter du den af-sensor som är utvecklad för FF-kamerorna (1DX/5D3) i en 7D kommer en del af-punkter att hamna utanför bildsensorn.

När det gäller gamla 1D / Ds modellerna så var det ju ett problem att AF-sensorn och därmed af-punkternas placering var anpassade för den mindre bildsensorn i 1D (1,3 crop). På 1Ds täcker af-punkterna bara mitten av bilden.

Om det kommer en 7D mkII så gissar jag att den får följande:
1. Samma teknik för AF-sensorn som 5D mkIII.
2. "In camera RAW-editing".
3. Dubbla minneskortsplatser.
4. Bättre ISO-prestanda/möjlighet till högre ISO.

Jag hoppas på en sådan, med några tillägg:
1. Ta bort den inbyggda blixten.
2. Ta bort "amtörlägena" som t.ex. "gröna rutan".
3. Samma upplösning som 7D.
4. Möjlighet att "rössttagga" bilderna.

amatörlägen

Jag förstår inte detta hat mot amatörlägen. Gör de någon skada eller? Jag har aldrig använt dem på min 7D men vad gör det att de finns?

Blixten hoppas jag verkligen inte att de tar bort. De få gånger då jag behöver använda blixt med den kameran så är det väldigt lätt upplättning och det funkar den helt ok för när jag inte har den riktiga blixten tillgänglig.

I övrigt är ju alltid bättre isoprestanda och AF önskvärt såklart.

Men man känner sig ju som ett riktigt proffs om de inte finns, eller hur? ;)

Inbyggd blixt har två nackdelar som jag ser det: Den tar plats på fullformatssökare och den kan väl vara en källa till sämre stänktålighet. Annars är det enbart fördelar.
Grön fyrkant och andra automatlägen skadar väl ingen? Gissar att de flesta använder P någon gång emellanåt? Kanske den inbyggda matrixmätaren också? Autofokus på stillastående motiv?

Självklart. Med dagens elektronik är det enkelt att göra ett automatläge så man kan låna ut kameran till vemsomhelst och det ändå blir skarpa och korrekt exponerade bilder. Det finns en poäng med det också.

När jag reser med bil har jag med mig min kompaktkamera (med manuella lägen). Den står alltid i automatläge eftersom jag ibland vill fotografera något med kort varsel, tex en björn eller väderfenomen. Att i det läget hålla på att prova ut rätt exponering eller vrida på knappar är enbart löjligt.

Sedan använde jag aldrig dessa lägen på min D80 och saknar dem inte på min D300s heller. Fotar mest i A-läget men allt annat på Auto i default ifall man vill ta en snabb bild.

Mina önskemål på 7D2 är:
Samma upplösning.
Bättre sökare.
Bättre brus. Bruset ska vara bättre redan vid 100 iso inte bara 1600+.
Färre plastdetaljer (bättre batterilucka och blixtlösning om den ska vara kvar!)
Förbättrad AF (1dx?)
AF f/8
Dubbla minneskortstplatser.
Enklare inställningar
Vertikalgrepp av samma typ som Nikons med möjlighet till bättre batteri och orginalbatteriet kvar i kameran.
Av/på-knapp reglerbar enkelt med höger hand.
In camera RAW-editing
GPS vore häftigt men inget krav

Jo det är lite så jag får känslan att många resonerar. Det här är minsann inte en amatörkamera så då ska det inte finnas amatörlägen :).

Vad gäller blixten så har ju den som du säger sina nackdelar så använder man aldrig den så är den ju i vägen helt klart. Men autolägena kommer väldigt väl till pass när man ska lämna ut kameran till andra. Jag råkade ut för enlite kul sak här om dan. Jag hade kameran inställd för flygande fågel (8bilder/s bland annat) när en person frågade om han skulle ta en bild på mig och min flickvän. Visst tyckte jag och lämnade över kameran. Jag fick 6 bilder och en rolig min på han som fotade när det började rassla :D

Saknar blixten på min 5D2. Att den skulle ta plats köper jag, men knappast att kameran skulle bli mer känslig. Fattar inte varför de envisas med att den skall vara uppfällbar.

precis Mikael. Sedan tar vi bort möjligheten att ställa slutartid och erbjuder bara möjligheten att styra tiden med hur länge man trycker in knappen ;). Det ska f-n inte vara för lätt att fota med systemkamera ;)

precis Mikael. Sedan tar vi bort möjligheten att ställa slutartid och erbjuder bara möjligheten att styra tiden med hur länge man trycker in knappen ;). Det ska f-n inte vara för lätt att fota med systemkamera ;)

Ljusmätningen får man dessutom fixa på annat sätt.
Sen spärrar vi AF-funktionaliteten, tar bort jpg och ser till att den inte är kompatibel med något zoom-objektiv... >;-)

Men nog OT nu kanske? :)

Ryktet gick förut att det inte kommer nån 7D2 alls utan att man går tillbaka till xxD-spåret med en 70D. Efter det har man inte läst så mkt mer 7d2 rykten tycker jag?

Ja jag tror vi ger oss. Misstänker att de flesta har förstått att det finns några som inte stör sig på "amatörlägena" nu :D.

Ryktet gick förut att det inte kommer nån 7D2 alls utan att man går tillbaka till xxD-spåret med en 70D. Efter det har man inte läst så mkt mer 7d2 rykten tycker jag?

Det är ju bara ett rykte.
Men jag tycker att det låter långsökt.
7D kom som ett svar på Nikons D300.
Med D300 så lyckades Nikon knipa ett rätt stort segment av marknaden.
Att inte släppa en tillräckligt bra uppföljare till 7D, med samma sensorstorlek, vore högst sannolikt detsamma som att ge Nikon onödiga fördelar.

Hur det blir med saken kan vi bara gissa om.
Men jag tror faktiskt att det kommer en uppföljare till 7D.

Jag förstår inte detta hat mot amatörlägen. Gör de någon skada eller? Jag har aldrig använt dem på min 7D men vad gör det att de finns?

Blixten hoppas jag verkligen inte att de tar bort. De få gånger då jag behöver använda blixt med den kameran så är det väldigt lätt upplättning och det funkar den helt ok för när jag inte har den riktiga blixten tillgänglig.

I övrigt är ju alltid bättre isoprestanda och AF önskvärt såklart.

Tar man bort den inbyggda blixten antar jag att det finns ett större utrymme för en större och bättre sökare. Någonting jag skulle gilla.

Tror också på en 7DII förmodligen/förhoppningsvis med samma af som 5DIII, det känns ju dock som att den knappast dyker upp i år med tanke på alla förseningar som verkar drabba oss som ivrigt väntar på Canons nya prylar...

Tycker nog att dom kunde fokusera lite mer på att leverera sina nya produkter istället för att presentera nya som förmodligen ändå inte dyker upp på 6-9 månader.

Är bara lite extra less i dag då det blev officiellt att 1D X blir ytterligare försenad... =(

Tar man bort den inbyggda blixten antar jag att det finns ett större utrymme för en större och bättre sökare. Någonting jag skulle gilla.
Det är knappast så att man konstruerat en mindre och sämre sökare på 7D för att få plats med blixt. Tvärtom är sökaren jämförelsevis stor och bra.

Det är knappast så att man konstruerat en mindre och sämre sökare på 7D för att få plats med blixt. Tvärtom är sökaren jämförelsevis stor och bra.

Jag håller med om att sökaren i 7D är bra för aps-c kamera, men såklart inkräktar blixten, bra kan bli bättre och stor och fin sökare kräver plats.

Jag håller med om att sökaren i 7D är bra för aps-c kamera, men såklart inkräktar blixten, bra kan bli bättre och stor och fin sökare kräver plats.
Det är helt andra saker som begränsar sökaren. Blixten satte man dit eftersom det fanns plats (vilket det i allmänhet gör på aps-c-kameror).

Gröna rutan är rätt användbar vid "låna ut kameran till farmor"-tillfällen. Amatörlägen är helt ok, men det förutsätter nästan att Canon sätter dit en låsbar programratt, utan lås ökar sannolikheten i kubik att ratten ställer sig helt fel vid hantering.

Gröna rutan är rätt användbar vid "låna ut kameran till farmor"-tillfällen. Amatörlägen är helt ok, men det förutsätter nästan att Canon sätter dit en låsbar programratt, utan lås ökar sannolikheten i kubik att ratten ställer sig helt fel vid hantering.

Jovisst är det de. Men jag har programmerat ena C-läget för såna ändamål.

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

ANNONS