Annons

Canon 7D för fågelfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Orpon

Medlem
De senaste åren har jag fotat fåglar med en Canon 7d och ett Canon 300mm f4-objektiv. Jag blir tyvärr aldrig riktigt nöjd med bildkvalitén eller skärpan och saknar ibland min gamla Canon 1D som ofta hade riktigt fin skärpa.

Är det värt att investera i bättre objektiv till sin Canon 7D eller är det bättre att försöka spara ihop till något helt annat, t.ex. 5D mark III? Det vore intressant att höra vad andra tycker om 7D när det gäller fågelfotografering.
 
Du borde få mycket bra skärpa med 7D och EF 300mm f4 (med el. utan IS).
Jag har haft 7D med både den äldre 300/4 utan IS och med IS. Skärpan har aldrig varit något problem. Eftersom jag inte är så duktig fågelfotograf så försöker jag kompensera med längre brännvidd då 300mm är lite för kort.
 
Jag har både 7d och 7 mark II och om du inte har fel på grejorna skall du så klart ha bra skärpa,
Jag har alldrig upplevt dålig skärpa, kolla så att focus ligger rätt det kan ju vara fel både i hus eller linsen
Men går lätt att kolla så focus hamnar rätt.

Mvh / Lasse
 
Jag kollade på några av dina bilder. Fokus verkar ligga rätt. Hur gör du med skärpan i efterbehandlingen. Jag kan inte sådant själv, men har följt liknande trådar där de duktiga kommit in och gjort nästan magiska saker med bilderna.

Börja med att ladda upp en fullstor bild som du inte är nöjd med. Förklara vad som brister. Och be om hjälp. Snart dyker det upp lite mer precis hjälp.


7D har ju flet pixlar än en "gammal 1D". Du kanske bara kikar lite för nära på 7D-bilderna i datorn och därgör upplever dem oskarpare. Har du jämfört utskrifter?

Petter...
 
Håller helt med Petter.

Bilden på ormen har skärpan där den skall vara.
När jag fick min 5DII och jämförde bilder med min gamla 5D så var bilder med 5DII inte så skarpa när man förstorade till 100%. Bilder med 5D i 100% var skarpare.

Köpte för 7DII när den kom ut, där var skärpan på fel ställe i bilden.
Canon i Mölndal fixade 7DII och 400:an på en vecka, nu knivskapa bilder - men verkar fortfarande inte helt skarpa i 100%.

håhå
 
De senaste åren har jag fotat fåglar med en Canon 7d och ett Canon 300mm f4-objektiv. Jag blir tyvärr aldrig riktigt nöjd med bildkvalitén eller skärpan och saknar ibland min gamla Canon 1D som ofta hade riktigt fin skärpa.

Är det värt att investera i bättre objektiv till sin Canon 7D eller är det bättre att försöka spara ihop till något helt annat, t.ex. 5D mark III? Det vore intressant att höra vad andra tycker om 7D när det gäller fågelfotografering.


Kollade lite, det är nog inte utrustningsproblem. Jag tror att avståndet till dina motiv (fåglarna) är lite för långt. Med ett 300 mm behöver man komma nära. 5D MK3 är en underbar kamera men då behöver du komma ännu närmare.

/
 
De senaste åren har jag fotat fåglar med en Canon 7d och ett Canon 300mm f4-objektiv. Jag blir tyvärr aldrig riktigt nöjd med bildkvalitén eller skärpan och saknar ibland min gamla Canon 1D som ofta hade riktigt fin skärpa.

Är det värt att investera i bättre objektiv till sin Canon 7D eller är det bättre att försöka spara ihop till något helt annat, t.ex. 5D mark III? Det vore intressant att höra vad andra tycker om 7D när det gäller fågelfotografering.

Större sensorer är ju oftast trevligare när det passar in tycker jag, och föredrar normalt småbildskamera gällande DSLR, men i detta fallet när du fotar fåglar på distans så ser jag ingen som helst poäng med det. Snarare onödigt slöseri med pixlar som du ändå alltid kommer att beskära bort (den enda lilla fördel som jag skulle kunna se är en lite större sökarbild).

Bättre att stanna kvar på APS-C och kika på vad som i övrigt går att förbättra i teknik och utrustning.
 
Bilden på ormen har skärpan där den skall vara.
När jag fick min 5DII och jämförde bilder med min gamla 5D så var bilder med 5DII inte så skarpa när man förstorade till 100%. Bilder med 5D i 100% var skarpare.

Köpte för 7DII när den kom ut, där var skärpan på fel ställe i bilden.
Canon i Mölndal fixade 7DII och 400:an på en vecka, nu knivskapa bilder - men verkar fortfarande inte helt skarpa i 100%.

håhå

Ja, det kanske är så det ligger till! Bra att veta.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.