Annons

Canon 7D eller 5Dmkll?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei:No1

Aktiv medlem
Har en 7D som jag är nöjd med, dock lite störd på att det är mycket brus redan vid iso 800.
Tänkte lite på 5d mk1 för att den är betydligt billigare än mkll och är ju också fullformat, som mkll.

Ni som har den, vad tycker ni, hur är det med brus och kvalité på bilderna?
Är det ett bra byte, eller?
Det är ju typ samma pris på dom bägge, 7:an och 5:an

I titeln undrar du om MkII och i texten om MkI så man vet inte riktigt vad du menar.

Hade 7D något år och köpte sen en 5D2. Efter ett tag blev jag fixerad vid bildkvaliten som 5D2 levererar ang. brus, skärpa, DOF mm så 7D:n blev liggande och såldes.

7D har några fördelar framför 5D2, framförallt en bättre AF. För mig betydde det inget jämfört med det andra men i slutändan beror det på VAD man fotar och HUR man använder bilderna.

I titeln undrar du om MkII och i texten om MkI så man vet inte riktigt vad du menar.

Hade 7D något år och köpte sen en 5D2. Efter ett tag blev jag fixerad vid bildkvaliten som 5D2 levererar ang. brus, skärpa, DOF mm så 7D:n blev liggande och såldes.

7D har några fördelar framför 5D2, framförallt en bättre AF. För mig betydde det inget jämfört med det andra men i slutändan beror det på VAD man fotar och HUR man använder bilderna.

Hehe...jag såg det precis nu, lite förvirrande kanske;) men jag menar faktiskt 5d mk1 och inget annat.
så om du, eller nån annan vet nått om mk1:an för och nackdelar och i jämförelse med 7:an så vore jag tacksam.
Du nämner autofokus, hur menar du, missar den fokus eller måste den ta längre tid på sej innan den sätter fokus?

Vad jag fotar? Ja, det är väl egentligen allt möjligt, har inget direkt som jag brinner mer förDet jag däremot tycker är vackrast är svartvitt och jag har sett mångas av era bilder här på fs och reagerat på att ni som har fullformat får så mycket djupare och klarare bilder, speciellt svartvitt. Det saknar jag med min 7:an.

5D har (tycker jag) inte direkt mindre brus än 7D, men den allmänna uppfattningen verkar vara att 5D har "snyggare" brus. Jag kan till viss del hålla med, men jag är ändå mindre rädd för att skruva upp ISO till 1600 på 7D än jag är för att hamna på 800 på 5D.

Bruset (eller bristen på det) på 5D2 är en annan femma (ha!).

Visst blir bilderna tekniskt av bättre kvalitet på 5D (vilken som) med tanke på den större sensorn, om jag inte fotar något som kräver högre bildhastighet eller mer avancerad autofokus så väljer jag nog i 95% av fallen att ta med mig 5D2 (och 5D innan jag skaffade tvåan) före 7D.

ANNONS