ANNONS
Annons

Canon 7D blixtstyrning, problem!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fick en beskrivning av hur man går till väga av Peter Bohman här på fotosidan. Har ännu inte hunnit testa med det ser rätt så vettigt ut.

Här kommer hans förklaring

För att få din 7d att fota utan att använda pop-up blixten så måste du göra vissa inställningar.

JAg antar att du fått blixten till att bli en slave blixt, och du har den som en frekvens 1, slave A inställning för att göra det enkelt för dig i fortsättningen. (Notera att jag använder A här för att kunna styra enklast senare)


Iställningerna för hur blixten ska styras hittar du genom att starta kameran, trycka på meny. Flytta dig till den röda top menyn längst till vänster som har "kvalitet" längst upp.
Längst ner finns en meny som heter "blixtstyrning". Den klickar du på.
I menyträdet "Blixtstyrning" som nu kom fram finns en ny meny kallad" funktionsinst. inbyggd blixt", klicka på den.
Här finns alla inställningar för den externa blixten.

JAg använder:
blixtmetod : "E-TTL II"
Synk 1/2 ridå: 1:a ridån
E-TTL II : Evaluerande

På menyn "trådlös funk." kan du välja om den ska ta med både pop-up eller endast med extern. Väl endast externa, (symbolen som ser ut som din 430 blixt)
Menyn kanal är nu aktiv under, se till att den har samma kanal inställd som din externa blixt (eller blixtar).
I menyn blixtserie ställer du in hur du vill ställa dina blixtar, har du en blixt så välj det översta alternativet (a+b+c).
Nu fick du bara ett val kvar under denna meny, där ställer du in din blixteffekt.

Om du har gjort dessa inställningar så kan du nu fota med endast en extern blixt i trådlöst läge.
 
Ja, visst, det är så man ställer in. Står i manualen. Men det är många som blir förvånade när den interna blixten ändå fyras av. Men det är alltså för att den använder blixtljuset till att styra slaven med.
 
Då är det som jag trodde, att denna interna blixt fyrar av för att styra den externa.
Helt enkelt bara att hacka i sig. Och jag ser nu också att den inte fyrar av med samma energi som när jag ställer in för att använda båda.
 
Jag har en fråga ang. detta!

När jag använder min blixt trådlöst får jag vissa bilder att bli väldigt överexponerade, jag använder samma slutartid, F tal och ISO och på två bilder tagna direkt efter varandra kan den ena bli normalt exponerad och den andra på tok för ljus.

Vad gör jag fel?
 
Styra 430 EX II trådlöst

Jag sitter med min 7D just nu och en 430EX II. Man ska tydligen kunna ställa in så att bara 430'n fyrar av enligt manualen samt ställa in både den inbyggda och 430. Men i båda fallen fyrar den inbyggda av också! Irriterande!!! Någon som varit med om samma? Lösning?

Ja, så är det, men har man ställt in allting korrekt så fyras Kamerans blixt av INNAN bilden tas så den inbyggda blixten påverkar således inte bilden.
 
Det gör den visst inte. Den fyras av när sensorn ska blixtbelysas, alltså när bilden tas, för att synka slavblixtarna.
Däremot fyras den dessutom av i en skur av småblixtar precis före, för att ställa in slavblixtarna.
 
Jag har en fråga ang. detta!

När jag använder min blixt trådlöst får jag vissa bilder att bli väldigt överexponerade, jag använder samma slutartid, F tal och ISO och på två bilder tagna direkt efter varandra kan den ena bli normalt exponerad och den andra på tok för ljus.

Vad gör jag fel?
Är kameran en 7D? Vad har du för slavblixt? Kör du med E-TTL II? Använder du FEL?
 
Det här med om Canons interna blixt blixtrar i samband med exponeringen, samt hur mycket ljus den bidrar med i exponeringen trots att den är ställd på att endast styra, har stötts och blötts en del tidigare. Jag gjorde några enkla tester och kom fram till (precis som apersson850 har konstaterat) att blixten skickar ljuspulser både före och under själva exponeringen. Ljuset är dock så svagt att det i de allra flesta fall inte kommer att bidra med något ljus som syns på motivet. Vid väldigt blanka och reflekterande föremål kan man möjligen se styrblixten som en liten reflex i motivet.

Här finns bildexempel: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1765055#post1765055
 
Det här med om Canons interna blixt blixtrar i samband med exponeringen, samt hur mycket ljus den bidrar med i exponeringen trots att den är ställd på att endast styra, har stötts och blötts en del tidigare. Jag gjorde några enkla tester och kom fram till (precis som apersson850 har konstaterat) att blixten skickar ljuspulser både före och under själva exponeringen. Ljuset är dock så svagt att det i de allra flesta fall inte kommer att bidra med något ljus som syns på motivet. Vid väldigt blanka och reflekterande föremål kan man möjligen se styrblixten som en liten reflex i motivet.

Här finns bildexempel: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1765055#post1765055

Ni vet väl att det är en inställning i kameran som avgör ifall den interna blixten ska bidra eller inte? Oavsett styrka!



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 
Det beror helt på situationen, om det är synligt eller ej.
Den synkblixten syns som en reflex i ett öga, ett fönster eller en spegel.

På en meters avstånd från en ljus vägg, på ISO 3200 och med f/1,4 räcker den utan vidare för att ensam lysa upp väggen. Nu behöver man ju inte fotografera med blixt på det sättet, men det var genom att göra sådana experiment och sedan jämföra med hur jag behövde exponera om jag ställde blixten på manuell styrkeinställning, som jag kom fram till att synkblixten motsvarar en manuell inställning på 1/512 ungefär.
 
Ett förslag är ju att exempelvis köpa Nikons SG-3IR och fila bort ett hörn på foten så att inte Canon-husen tror att det sitter en blixt i skon.
 
En annan sak att beakta är att man kan inte skjuta speciellt många skott med den inbyggda blixten som styrning innan den måste vila sig, för att den inte ska smälta och rinna ut på golvet.
Jag sätter ofta en 580 EX II på kameran och styr med, trots att kameran kan styra själv.
 
Ja, en SG-3IR och en metallfil är ju en väldigt billig lösning om man bara vill bli av med interna blixten och ändå kunna styra t.ex. en 430EX, också för min 600D. Men om jag skulle vilja ha mim gamla 380 på kameran och vinkla upp i taket och sedan ha en 430EX i 45 graders vinkel från sidan så är man rökt...
Synd att man inte har en liten IR-sändare på kamerahuset istället för att nyttja inbyggda blixten för styrningen, men det är ju inte direkt i tillverkarnas intresse att göra allt för de som vill kunna utnyttja nya funktioner med gammal utrustning...
 
Det är ju IR som används. Eller mebar du att du skulle vilja ha en ren ir-blixt på huset som är lika kraftig som den inbyggda blixten? Tänk på att tillochmed blixtens uteffekt är klart i underkant för användning i solljus.
 
Det är ju IR som används. Eller mebar du att du skulle vilja ha en ren ir-blixt på huset som är lika kraftig som den inbyggda blixten? Tänk på att tillochmed blixtens uteffekt är klart i underkant för användning i solljus.
Som jag fattat det - men som kan vara helt fel - är att den inbyggda blixten i de nyare kamerorna kan användas för att styra t.ex. en 430EX därför att den förutom det synliga blixtljuset också pytsar ut lite IR som triggar en slavblixt, därför fungerar det inte med vilken blixt som helst som trigger.

Men det kanske är så att alla blixtar innehåller en portion IR, men det är istället intelligens i elektroniken som är skillnaden - inbyggda blixtarna blixtrar några gånger i förväg enligt en kod som talar om för slavblixtarna "var beredda nu, jag vill att ni ska blixtra såhär vid nästa gång jag blixtrar"?
 
Som jag fattat det - men som kan vara helt fel - är att den inbyggda blixten i de nyare kamerorna kan användas för att styra t.ex. en 430EX därför att den förutom det synliga blixtljuset också pytsar ut lite IR som triggar en slavblixt, därför fungerar det inte med vilken blixt som helst som trigger.

Men det kanske är så att alla blixtar innehåller en portion IR, men det är istället intelligens i elektroniken som är skillnaden - inbyggda blixtarna blixtrar några gånger i förväg enligt en kod som talar om för slavblixtarna "var beredda nu, jag vill att ni ska blixtra såhär vid nästa gång jag blixtrar"?

Du har förstått det _delvis_ fel.

Det som "styr" blixtarna är en pålagrad modulering som skickar en binärkod till den mottagande blixten.

Vilken blixt som helst kan användas för att _utlösa_ en blixt med slavcell. Det spelar ingen roll om man använder synligt ljus eller IR-ljus.

Men både sändande och mottagande blixtar måste vara kompatibla med kamerans system för fjärrstyrning för att kunna _styra_ en blixt. Inte heller här spelar dock synligt/IR någon roll.

Förstår du skillnaden?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.