Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D blixtstyrning, problem!

Produkter
(logga in för att koppla)

RV94

Medlem
Jag har ett jävligt irreterande problem med min 7d.

Har försökt att synka den med min speedlite 480 exII, som jag har förstått ska funka att synka trådlöst med kameran.

Men när jag ställt in allt efter en guide jag hitta på youtube, då finns inte ens wireless functionen när jag ska gå in på extern blixt och ställa in där.

Jag fattar inte hur f*n det kan vara såhär på just min kamera bara, har inte hört nån annan som har det problemet.

Mvh Rasmus
 
För det första finns det inga 480 EX II. Antingen är det en 430 EX II, som bara kan vara slav, eller är det en 580 EX II, som kan vara antingen slav eller master.

Men om jag förstår dig rätt vill du väl inte ha din blixt på kameran, utan på någon annan plats, eller? Att du överhuvudtaget kan komma in på instllningar för extern blixt tyder dock på att du har den på kameran, så jag är lite osäker här på vad du egentligen vill göra. Styra blixtar med extern blixt på kameran kan du bara göra med en 580. Ska du ha den som utlokaliserad slav går det lika bra med vilken som.

Men om vi antar att du vill ha blixten en bit från kameran, ställer du först blixten i slavläge, placerar ut den, fäller upp kamerans interna blixt och går till inställningar för intern blixt. Där väljer du trådlös styrning av slaven, på det sätt du vill att det ska fungera. Det finns en uppsjö med olika alternativ. Kolla bruksanvisningen för att se vad de innebär.
 
För det första finns det inga 480 EX II. Antingen är det en 430 EX II, som bara kan vara slav, eller är det en 580 EX II, som kan vara antingen slav eller master.

Men om jag förstår dig rätt vill du väl inte ha din blixt på kameran, utan på någon annan plats, eller? Att du överhuvudtaget kan komma in på instllningar för extern blixt tyder dock på att du har den på kameran, så jag är lite osäker här på vad du egentligen vill göra. Styra blixtar med extern blixt på kameran kan du bara göra med en 580. Ska du ha den som utlokaliserad slav går det lika bra med vilken som.

Men om vi antar att du vill ha blixten en bit från kameran, ställer du först blixten i slavläge, placerar ut den, fäller upp kamerans interna blixt och går till inställningar för intern blixt. Där väljer du trådlös styrning av slaven, på det sätt du vill att det ska fungera. Det finns en uppsjö med olika alternativ. Kolla bruksanvisningen för att se vad de innebär.

Okej, ja 430 menar jag såklart, blandar alltid ihop den med 580n.

Yes jag vill kunna ställa den en bit ifrån kameran för att slippa det tråkiga vanliga bilderna med blixten rakt framifrån. Men om jag fattat det rätt så kan jag göra det, men att blixten på kameran också måste användas samtidigt då?

Ska plocka fram kameran och blixten och prova lite och se om jag vart klokare :)

Tack för informationen!
 
St-e2

Hej...

Du behöver Canon ST-E2 om jag förstår ditt problem?

Själv sitter jag med Elinchrome/Skyport plus 3recievers,
Men vill byta bort dessa mot en ST-E2...
undrar o jag skall starta en tråd för det?

Kom ihåg att vrida blixten så den ser dig?
annars kanske den inte ser sändaren,
fördelen med Elinchromen är att den "hör" signalen istället.

Ha de gött

M
 
Senast ändrad:
Om jag fattat det rätt så ska inte en sån behövas när man har en 7d, finns ju sändare inbyggd så man ska slippa köpa en sån där.
 
Läste litet för fort tror jag:)

Men visst skall du få det att fungera?
borde inte vara något problem, det enda jag kan säga nu är att kolla att kameran sänder till rätt kanal/grupp....

ha de gött


M
 
Men om jag fattat det rätt så kan jag göra det, men att blixten på kameran också måste användas samtidigt då?
Har du öppnat bruksanvisningen? Annars rekommenderas det. Den förklarar hyfsat väl hur det här går till.
Men det är i alla fall rätt uppfattat. Det är kamerans interna blixt som används som sändare, på samma sätt som till exempel en 580 EX II kan fungera som sändare.
 
Jag har exakt samma problem och blir snart gråhårig...är nybörjare med studioblixtar så om ni fått kläm på detta vore jag jättetacksam för tips.

Mvh
Anna
 
Studioblixtar är en annan sak. Dem kan du inte styra med 7D:s inbyggda fjärrblixtstyrning. Den fungerar för Canonblixtar som 580 EX II eller 430 EX II och några till.
 
hehe..jodå...det funkar alldeles utmärkt att styra studioblixtarna med den inbyggda blixten...däremot inte om jag sätter trådlös sändare i blixtskon och mottagare på blixtarna..
Det är helmysko...ska göra ett nytt försök ikväll med lite hjälp...
Hoppas det löser sig..för jag håller på att bli gråhårig i förtid av detta :)

Mvh
Anna
 
Då använder du inte fjärrblixtstyrningen i 7D, utan bara slavtändare i studioblixtarna, så min invändning kvarstår.
 
Så kan det säkert vara...som sagt...jag är helt nybörjare med studioblixtar så jag hoppas att jag med lite hjälp kan få lösningen på problemet ikväll.
 
Hej!

Kommer inte ihåg exakta namnet på sändarna...det var något no name som följde med blixt setet.
Jag har fått hjälp av en god vän ikväll och har kommit fram till att det är sändaren och mottagaren som var problemet.
När vi testade blixtrarna med min kamera och hans sändare och mottagare fungerade det ALLDELES utmärkt...
Har mailat nätbutiken där jag köpte setet nu och krävt att de byter ut min sändare och mottagare till hela sådana.

Tack alla för att ni har tagit er tid att svara på min tråd!

Mvh
Anna
 
Jag sitter med min 7D just nu och en 430EX II. Man ska tydligen kunna ställa in så att bara 430'n fyrar av enligt manualen samt ställa in både den inbyggda och 430. Men i båda fallen fyrar den inbyggda av också! Irriterande!!! Någon som varit med om samma? Lösning?
 
Jag fick ett tips av en god vän att kanske dra ner blixtkompensationen för den inbyggda blixten så mycket det går...
Nu kör jag ju studio blixtar med sändare och mottagare men det kan ju vara värt ett försök...
Jag har inte hittat någonstans att man kan stänga av den inbyggda blixtren från att fyra av tyvärr...

Lycka till.


mvh
Anna
 
Detta tycks vara föremål för evig förvirring.
Det blir ju inte bättre av sådana idéer som att man ska dra ner blixtkompensationen för den inbyggda blixten, för det är fel väg att gå.
För det första: Den inbyggda blixten styr den externa genom att blixtra, så för att den externa ska lysa måste den interna också göra det. Detta går aldrig att göra något åt.
För det andra: Om den interna blixten lyser väldigt svagt, är det bara i omständigheter där detta svaga ljus ändå märks i bilden som det spelar någon roll. Om man stänger av den interna, så gott det då går, då händer i realiteten det att den blixtrar med ungefär 1/512 av full styrka. Med tanke på att full styrka är ledtal 12, är det som blir kvar som en någorlunda vältränad lysmask, ungefär. Att sätta ner blixtkompensationen leder i regel till kraftigare blixt än så.
Men om du fotograferar en spegel, eller något ljust motiv på en meters håll med bländare f/2,8 och ISO 1600, då räcker det med denna svaga synkblixt för att lysa upp motivet. Då kommer den alltså att märkas.

Summering: Den inbyggda blixten lyser alltid när man använder blixtstyrningen, för det är det ljuset som styr.
Stänger man av den lyser den väldigt svagt. Det gäller då att ljussätta med övriga blixtar på ett sådant sätt att de tar överhanden.
Om man inte kan leva med denna synkblixt är alternativen separat master, antingen den rödfiltrerade ST-E2 eller den svängbara 580 EX II. Eller att man använder något annat styrsystem än Canons eget.
 
Det är ett annat sätt. Gäller att fixa till foten på den bara, annars fungerar inte interna blixten på 7D. Men det är beskrivet i länken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.