Annons

Canon 7D - bilder kvar på minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag är nybörjare på en canon eos 7D och undrar hur man kan se hur många bilder det finns kvar på minneskortet? Jag behöver snabbt svar, har ej lusläst handboken ännu men behöver veta om det är något fel på kameran (då jag behöver klaga eftersom den är köpt ny och oöppnad hos privatperson).

Vad jag har förstått ser man antalet bilder kvar på minnet på lilla displayen högst upp i högra hörnet? Hur som helst, jag har testfotat ca 200 bilder nu och siffran är densamma: 999
Minneskortet jag använder är ett begagnat Sandisk extreme compact flash på 16gb.

Har jag missuppfattat något eller är det fel på kameran/minneskortet?

Tacksam för snabba svar!

// Jennifer
 
Ditt minneskort kan nog rymma mer än 999 bilder, och displayen klarar bara av att visa ett 3-siffrigt tal. Ta några hundra bilder till utan att radera de gamla så skall du se att han snart börjar räkna ner.
 
Precis som föregående "svarare" skrivit, så rymmer ditt minneskort fler än 999 bilder. Ett kort på 16GB rymmer cirka 2000 bilder, varför du behöver ta åtskilliga fler innan räkneverket ändrar sig från 999 till lägre. Således behöver du inte tänka på att klaga till säljaren.
Bara ut och låt kameran smattra . Jag önskar dig många härliga fotostunder.
Med vänlig hälsning Christina
 
Precis som föregående "svarare" skrivit, så rymmer ditt minneskort fler än 999 bilder. Ett kort på 16GB rymmer cirka 2000 bilder, varför du behöver ta åtskilliga fler innan räkneverket ändrar sig från 999 till lägre. Således behöver du inte tänka på att klaga till säljaren.
Bara ut och låt kameran smattra . Jag önskar dig många härliga fotostunder.
Med vänlig hälsning Christina

Tack för svaret båda två! Finns det inget sätt att se exakta antal bilder kvar på minnet? Jag som haft 550D innan denna är så van vid detta och även lite petig med att se hur mycket plats det finns kvar ;)