Annons

Canon 7D - bilder kvar på minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag är nybörjare på en canon eos 7D och undrar hur man kan se hur många bilder det finns kvar på minneskortet? Jag behöver snabbt svar, har ej lusläst handboken ännu men behöver veta om det är något fel på kameran (då jag behöver klaga eftersom den är köpt ny och oöppnad hos privatperson).

Vad jag har förstått ser man antalet bilder kvar på minnet på lilla displayen högst upp i högra hörnet? Hur som helst, jag har testfotat ca 200 bilder nu och siffran är densamma: 999
Minneskortet jag använder är ett begagnat Sandisk extreme compact flash på 16gb.

Har jag missuppfattat något eller är det fel på kameran/minneskortet?

Tacksam för snabba svar!

// Jennifer
 
Ditt minneskort kan nog rymma mer än 999 bilder, och displayen klarar bara av att visa ett 3-siffrigt tal. Ta några hundra bilder till utan att radera de gamla så skall du se att han snart börjar räkna ner.
 
Precis som föregående "svarare" skrivit, så rymmer ditt minneskort fler än 999 bilder. Ett kort på 16GB rymmer cirka 2000 bilder, varför du behöver ta åtskilliga fler innan räkneverket ändrar sig från 999 till lägre. Således behöver du inte tänka på att klaga till säljaren.
Bara ut och låt kameran smattra . Jag önskar dig många härliga fotostunder.
Med vänlig hälsning Christina
 
Precis som föregående "svarare" skrivit, så rymmer ditt minneskort fler än 999 bilder. Ett kort på 16GB rymmer cirka 2000 bilder, varför du behöver ta åtskilliga fler innan räkneverket ändrar sig från 999 till lägre. Således behöver du inte tänka på att klaga till säljaren.
Bara ut och låt kameran smattra . Jag önskar dig många härliga fotostunder.
Med vänlig hälsning Christina

Tack för svaret båda två! Finns det inget sätt att se exakta antal bilder kvar på minnet? Jag som haft 550D innan denna är så van vid detta och även lite petig med att se hur mycket plats det finns kvar ;)
 
Fota i raw istället, så ryms det mycket färre bilder på ditt minneskort. Annars kan 7d bara visa 999 som alla andra sagt och har du fler bilder kvar på kortet kommer det ändå alltid bara visa 999
 
Tryck på INFO-knappen. Längst ner står en skattning av antalet möjliga ytterligare 'bilder'. Endast en skattning eftersom jpg-filer är av varierande storlek. CR2-filer varierar mindre i storlek och ger alltså ett lite säkrare skattning.
(Alternativt kan du ju byta till mindre kort 4-8GB ;)
 
... även lite petig med att se hur mycket plats det finns kvar ;)
Då är det bara att tänka om. Eftersom angivelsen är en uppskattning, kan den variera rätt mycket innan du börjar närma dig punkten där kortet är fullt. Därför har det ingen betydelse om kameran uppskattar att du får in 1400 eller 1500 bilder, för när du närmar dig noll kan det ändå ha visat sig att det blev 1311 som gick dit. Alltså behöver du inte veta mer än att du än så länge antas få in mer än tusen bilder. En mer noggrann angivelse kan du hitta på själv, genom att slå med tärning eller nåt, för det är ungefär lika relevant.
 
Tryck på INFO-knappen. Längst ner står en skattning av antalet möjliga ytterligare 'bilder'. Endast en skattning eftersom jpg-filer är av varierande storlek. CR2-filer varierar mindre i storlek och ger alltså ett lite säkrare skattning.
(Alternativt kan du ju byta till mindre kort 4-8GB ;)


Tack för tipset!

När jag hade fotat runt 1000 bilder började antalet gå ned så det fungerar som det ska.

Tack för hjälpen allihop!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.