Annons

Autofokus Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, jag förstod bara inte vad ditt svar: "så kan det vara och därför ställs en zoom av tex Intervision på 8 olika punkter genom zoomområdet,( i vissa fall så ställs bara ytterändarna)" hade med kamerahusets microjustering att göra? Förklara gärna. :)

har du ett objektiv som felaktigt lägger skärpeplanet framför eller bakom där du har lagt af punkten så kan du försöka kompensera detta genom att microjustera så att objektivet fokuserar antingen mer framför eller bakom målet och att skärpelanet hamnar rätt

Med microjustering i kameran kan du bara ställa ett korrigeringsvärde vilket kan hjälpa att korrigera ett fast objektiv tex 50mm som slår fel med ditt kamerahus och då skall microjusteringen ske på 2,5 m avstånd .


Är det en zoom som slår fel så är det bättre att Intervision mfl korrigerar objektivet med hjälp av dator och att objektivet monteras på en referenskamera som kommunicerar med objektivet och lägga in nya värden till optikens elektronik och AF motor

se http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=104797
 
har du ett objektiv som felaktigt lägger skärpeplanet framför eller bakom där du har lagt af punkten så kan du försöka kompensera detta genom att microjustera så att objektivet fokuserar antingen mer framför eller bakom målet och att skärpelanet hamnar rätt

Med microjustering i kameran kan du bara ställa ett korrigeringsvärde vilket kan hjälpa att korrigera ett fast objektiv tex 50mm som slår fel med ditt kamerahus och då skall microjusteringen ske på 2,5 m avstånd .


Är det en zoom som slår fel så är det bättre att Intervision mfl korrigerar objektivet med hjälp av dator och att objektivet monteras på en referenskamera som kommunicerar med objektivet och lägga in nya värden till optikens elektronik och AF motor

se http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=104797

Vi är helt överens!
Tror vi sprungit om varandra lite kring kamerans mikrojustering kontra justering av objektiv bara :)
 
om jag ska göra en focuskontroll på 100 2,8 Macro vilket avstånd till motivet ska jag ha , behöver jag prova på olika avstånd med en fast optik, microjustering på 7D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.