Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D AF Sport

Produkter
(logga in för att koppla)

sara_sve_swe

Aktiv medlem
Ibland fotar jag en del sport så som fotboll, innebandy och hockey. I morgon skall jag iväg och fota säsongens första hockeymatch. Och är lite osäker på hur jag skall ställa in AF på min Canon 7D.
Jag har för mig att jag tidigare annvänt en enda AF punkt, den översta och försökt att sikta på hjälmen. Det är inte ofta jag får kanon bilder, men ibland blir dom bra !

Hur gör ni som fotar hockey ?

Jag är absolut ingen expert och det kan gå långa tider mellan fotningarna.

Jag har läst här på FS att många som fotar hockey änvänder AF-ON, jag har försökt att läsa mig till hur man gör men jag fattar nog lite trögt :) Kan någon på ett enkelt sätt förklara hur man gör och fördelarna med det.

Nu kommer några dumma frågor :)

När man fotar med endast en punkt hur mycket runt punkten blir klart (går det ställa en sådan fråga ?)

När man kör med utökad AF punkt, blir det lika klart i alla punkter ? (känns som detta vore det bästa att fota hockey med, om man har översta punkten och utökad AF är det inte så svårt att pricka hjälmen.

Manuellt val spot-AF. Vad gör detta allternativ ?

ISO
Jag fotar alltid med 1/500 2,8. för att få fram rätt Iso brukar jag scanna av isen med auto iso och välja något i mitten, ibland kör jag med auto iso och fixar till det i datorn. Jag har förståt att det är alltid bäst att ta så bra foto som möjligt med rätt inställningar så slipper man lägga så mycket tid vid datorn. Men om man nu inte ställer in temp etc och fixar det i datorn, blir skärpan sämre då ?

Vitbalans
Hur gör ni ? brukar ni ställ in vitalans eller fixar ni det i datorn ?
Jag har läst här på FS att man kan ta ett foto på isen efter typ uppvärmningen och använda det som vitbalans, hur gör man det med en 7D ? Måste man göra detta varje gång man flyttar på sig ? Jag sitter/står ofta på läktarn och fotar.

Info
Kamera : Canon 7D
Objektiv : Canon EF 70 - 200 - 2,8 L Ultrasonic
Fotar i : RAW
Kamera inställningar vid hockey fotning : 1/500 - 2,8 Iso 1000-2000 AL SERVO AF
Evaluerande ljusmätning

MVH Sara

Senast ändrad:
AF-On knappen använder jag på mina kameror.

Det jag har gjort är att jag slagit av så kameran inte kör af när avtryckaren är nedtryckt halvägs. När jag vill att kameran ska fokusera på något eller följer en spelare med fokus håller jag inne AF-On knappen. På såsett får jag full kontroll när kamerans autofokus ska jobba eller inte och kan fokusera på en fix punkt där jag vill ha skärpan och sedan när spelet kommer dit smattra av utan att autofokusen börjar ställa om skärpan. Med andra ord kan man då trycka av bilder utan att kameran försöker fokusera vilket annars sker.

Fungerar ju utmärkt vid andra tillfällen med.

Nu är detta individuellt för mig.
ISO
Fotar oftast på 1/1000s och största bländaren sen kör jag ett testfoto och sedan fixerar iso till ett värde som blir bra. Kan köra AV eller TV eller liknande om det är utomhussport och ljuset skiftar kraftigt pga moln osv. Vitbalans ändrar jag i datorn efteråt om det behöver justeras. Annars kör jag ljusrör eller vad det nu är för något som passar i kameran, eller bara Auto, spelar ändå ingen roll om man fotar i raw.

Det där med hur mycket som blir klart runt punkten beror ju på om det är plant på samma avstånd eller inte och hur stor bländare du fotar med. Simpelt beskrivit så ger fler punkter inte att det blir klarare på ett bredare område. Det ger bara kameran fler punkter som kan hjälpa till och området kameran söker efter något att fokusera i större. En spotpunkt är ju t ex bra om du är helt 100 på att det är just där du vill ha skärpan. Ofta kan det vara svårt att pricka exakt och då kan fler punkter vara till hjälp så kameran får lite större område att jobba med, speciellt vid snabba sporter osv. Det här står faktiskt väldigt bra beskrivit i manualen som ett litet tips.

Om du har svårt att pricka med en enda punkt, vilket kan vara svårt på nåt så litet som ett huvud, så kör på utökad fokuspunkt eller nåt sånt, så du har mittpunkten samt några stk utanför så du har ett större område att jobba med.. sen sätter du autofokus i läget som heter af-servo, dvs den följer ditt motiv, dvs det du riktar dina nu utökade fokuspunkter mot, så länge du har avtryckaren halvvägs nere, och när du har rätt läge, så bara trycker du lite hårdare och smäller av årets skarpaste hockeybild!

Jag gör detta när jag fotar cross och det blir skarpt som en knivegg varje gång!

Håll inte på o strula med en massa af-on knappar och sånt trubbel.. bättre att ha både fokus och avtryckare i samma, precis som man är van vid!

försök även att ha lite mindre bländare, du kör säkert ofta på långa brännvidder, och på 2,8 får du ett skärpedjup på som bäst en decimeter.. och eftersom en hockeyspelare rör sig så fort kan det vara svårt att pricka in!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar